Planter og biltemasand

Heisann!

Vi har nå et kar på 200liter hvor vi har hatt oppi biltemasand. Dette er det eneste karet hvor vi har denne sanden foreløpig. Er det noen som vet hvordan plantene trives i denne sanden?

Vi har den 0,2 - 1,0 mm sanden og syns den ser kjempefin ut i tillegg til at den er billig ;D

Når jeg skriver planter, så tenker jeg på de enkleste plantene som Sverdplanter, Vallisneria osv.

Håper på svar

Det vokser bra her, har sandsnegler da
Samme her - men bruk gjerne lateritt-kuler under røttene når du planter så har du næring til plantene lenge også. Sandsnegler er absolutt å anbefale da denne sanden lett pakker seg.
Takk for svar

Eivindr_No
lateritt-kuler
Mener du da slike plantekuler? Jeg har JBL sine plantekuler. Brukes det plantekuler under alle slags planter? Eller er det bare de mer krevende plantene?

Jeg har nylig fått interesse for planter, og har startet med enkle planter i håp om å få dem til å trives før jeg eventuelt anskaffer mer krevende, vanskelige planter.

Sandsnegler må jeg nok få tak i da, ja. Jeg har ingen fra før av, så hvor mange burde jeg anskaffe til en 200liter?

Laterittkuler er slike leirkuler ja, flere produsenter som har disse.

Disse bør du bruke under planter som "primært" ønsker næring igjennom bunnlaget - slik som sverdplante- og valliisinera-artene.

Enkel regel (dog alltids unntak ;D) :

- tykke blader = bunnlaget
- tynne blader = frie vannmasser

Selvfølgelig grovt forenklet, da planter er opportunister de også der de kan, men et greit utgangspunkt.

Sandsnegler ja....;D Trenger ikke så mange til å begynne med, det blir rastk flere uten at de nødvendigvis er like "plagsomme" som blæresneglene
Takk for svar igjen

Jeg har noen sverdplanter, og der har jeg lagt ved slike leirkuler. Da skal jeg jammen meg sette det ved vallisneriaen også
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap