Oppdrett på hemiancistrus sp.128 (side 2)

Jeg tenkte å knuse Tetra Pro Vegetable flakfor, Tetra Min flak. Jeg tror ikke jeg vil begynne med noe heftig mat til å begynne med, slik som tabletter.

Jeg tar gledelig imot tips
Nå begynner det å ligne på en malle.

Yngel dag 3
[External Image]
se der ja vokser seg til disse også
haha så stygg den var XD heldigvis blir det bli sabla flotte maller når de har vokst litt..

gralla..
syns de er ganske komiske som små jeg da. dette er forøvrig min favorittmalle, hvertfall som unge. har bare sett dem live i 4 cm størrelsen, blir de blassere i fargen som voksne?
Andreas Bjørvik
Jeg tenkte å knuse Tetra Pro Vegetable flakfor, Tetra Min flak. Jeg tror ikke jeg vil begynne med noe heftig mat til å begynne med, slik som tabletter. Jeg tar gledelig imot tips :)


Jeg har gitt avskallet artemia til alle de artene som jeg har att gående i yngelbokser. De eneste som jeg ikke har fått tak på slik at jeg kunne gi dem det er L46. Hula var for liten og hannen for stor så han klarte å stenge hele bølingen inne.

Når de første 14 dagene med avskallet artemia var overstått så har jeg gått over til Tetra TabiMin. Tabimin har den fordelen at den blir fos når den ligger i vann og yngelen får lett tak på foret. 1 mpned på dette så tar de hva som helst. Du kan jo prøve å legge ned en bit med agurk eller squash i lag med Tabimin for å se om noen melder sin interesse.
Disse mallen blir ikke blasse i fargen

Geir, takk for tipset. Jeg skal prøve med squash. De vokse mallen liker hvertfall squash veldig godt.
Hvor mang en ganger til dagen forer du, de første 14 dagene?

Jeg har nå satt av en 200 L til oppforings akvarie, med noen veldig små røtter og noen mandeltre blader.

Siden du har de i et såpass stort kar så risikerer du at for blir liggende igjen så her er det heller snakk om å fore lite om gangen og mange ganger om dagen. Når jeg har de i en yngelboks flytende i 180 literen så er det mye enklere.

Foring om morgenen før jeg drar på jobb. Ny runde når jeg kommer hjem. På kvelden tar jeg de over i yngelboks nummer to og gir de runde tre med for der slik at jeg kan vaske den første. Når de har fått 14 dager med god foring så klarer de seg utmerket selv. I ditt kar ville jeg ha delt runde to og tre i to.

Hos meg har det bestandig vært slik at hvis jeg først har fått de til å ta artemia som første faste føde så har det gått vegen. Har hatt utrolig liten frafallsprosent på alle artene je har hatt yngel på. Kan bare ikke få understreket viktigheten med artskar når man tenker på oppdrett.

Hvilken kornstørrelse har du på grusen? Skal du fore med avskallet artemia så må du nesten ha BB-bunn for at denne ikke skal forsvinne ned i grusen. Mulig at dnne yngelen er større enn de jeg er vandt til slik at å gå dirkete på TabiMin kan være en grei løsning. Denne vil henge sammen i en liten klase selv om den er "fos" i konsistensen.
Morro å lese at du har fått til oppdrett på disse, for er ikke en av de letteste mallene å få til. Jeg har til dags dato ikke hørt om noen som har fått dem til i Norge, men mulig det er gjort da.

Jeg har selv denne mallene, men ikke noe tegn til lek.

Hvor store er dine maller? PH verdi? Sirkulasjon? Temp?

Også får du ha lykke til videre
Geir Kristiansen
Siden du har de i et såpass stort kar så risikerer du at for blir liggende igjen så her er det heller snakk om å fore lite om gangen og mange ganger om dagen. Når jeg har de i en yngelboks flytende i 180 literen så er det mye enklere. Hvilken kornstørrelse har du på grusen? Skal du fore med avskallet artemia så må du nesten ha BB-bunn for at denne ikke skal forsvinne ned i grusen. Mulig at dnne yngelen er større enn de jeg er vandt til slik at å gå dirkete på TabiMin kan være en grei løsning. Denne vil henge sammen i en liten klase selv om den er "fos" i konsistensen.


Det blir nok mindre foring flere ganger til dagen
Kornstørrelse, meget liten. Det er den samme sanden som er på bilde til yngelen

Tom K
Morro å lese at du har fått til oppdrett på disse, for er ikke en av de letteste mallene å få til. Jeg har til dags dato ikke hørt om noen som har fått dem til i Norge, men mulig det er gjort da. Jeg har selv denne mallene, men ikke noe tegn til lek. Hvor store er dine maller? PH verdi? Sirkulasjon? Temp? Også får du ha lykke til videre:)


Etter det jeg selv vet, er dette første gangen denne malla har blitt dretta i Norge. Det er noen som har klart å drette Hemiancistrus Subviridis (L-200) som er fra samme elva. Og kanje samme fisk, bare den er gul.

Vannverdier står i innlegg nr. 5

Fiskene varierer litt i størrelse, den miste i akvairet er vel 14-15 cm og den største er 18-19 cm. Hvor stor hunnen er vet jeg ikke. Det er 6 fisk i akvariet, antall hanner og antall hunner er jeg ikke helt sikker på.
Yngelen forsetter å utvikle seg

Yngel dag 5
[External Image]
Dette er skikkelig morro å lese!

Har selv 9stk L128 i karet mitt og drømmen er jo å oppleve dette her.

Lykke til med gjengen!

Mvh Trond.
Yngel dag 9
[External Image]

Det er morro å se utviklingen

Det er ikke lenge til nå, før plommesekken er brukt opp, å det kan være en utfordring få yngelen til å spise, men jeg regner med at det går fint.
nå begynner de hvertfall å se ut som ordentlige maller synd de ikke er så vanlige, har bare sett dem i butikk en gang =/
Grattis!
Mine lekte også på et veldig rolig sted i akvariet i likhet med L200.
Dessverre måtte jeg kvitte meg med både leksgruppen jeg hadde av L128 og L200 pga flytting og omlegging av akvariene i den forbindelse og det var surt...
gratla.

fuste gan i norge eller?
Sanne
nå begynner de hvertfall å se ut som ordentlige maller :) synd de ikke er så vanlige, har bare sett dem i butikk en gang =/


Jepp, jeg ser at det begynner å komme prikker på noen av dem også. Så det går hvertfall rette veien.
Det skal ikke være så vanskelig å få tak i denne fisken. Du kan jo spør din lokale dyrebutikk om å få bestillt den.

Jo Stenersen
Grattis! Mine lekte også på et veldig rolig sted i akvariet i likhet med L200. Dessverre måtte jeg kvitte meg med både leksgruppen jeg hadde av L128 og L200 pga flytting og omlegging av akvariene i den forbindelse og det var surt...=/


Hvor mangen hadde du av L-128? Vet du noe om kjønnsfordeling på din gruppe?
Den ene hannen min har holdt seg i hula til høyre i akvariet, der det var mest sirkulasjon. Først 2 dager før egglegging så jeg den ene hoa i bambushula til venstre i akvariet, da var ikke hannen sen om å sperre ingangen. Dagen etter var den ingen fisk i hula.
Så kom lørdagen å da var det egg i bambushula.
(Bilde av akvariet i første innlegg)

ciklidesyka
gratla. fuste gan i norge eller?=/


Takk takk.
Etter det jeg vet pr. idag så er dette første gangen denne mallen har blitt drettet i Norge.
Yngelen har nå flyttet over til et oppföringsakvarie. I den annledningen måtte jeg måle lengen på yngelen, målenen var 19-21 mm.

Gylden mulighet for å ta bilder hint, hint
Siden du spurte så fint Geir, så får du 2 bilder fra kveldens fotorunde

Yngelen på bildene er 20 mm total lengde. Dag 14
[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap