Hvorfor døde fisken?

Slørhale, som jeg har hatt i to mnd døde i dag.
For to uker siden døde en jeg hadde hatt siden august.

Den som døde først hadde en hvitaktig klump på seg som etterlot et slags krater når den falt av. Jeg tok den opp med pinsett og "knuste" den. Inni var det noe rødt. Et par måneder skjer dette igjen. Et par uker senere gisper fisken og to dager senere legger den seg på siden og død. Hadde klumpene og døden noen sammenheng?

Sjekket nitritt like etter. Var pittelitt, så byttet vann for sikkerhetsskyld.

I dag døde en annen slørhale som bare har virket syk i en dag. Svømte sent, var helt på bunnen. Ene øyet så ut som om det var hovnet opp på en måte. Det har vært en del rivner i finnene, som om noen hadde spist og nappet i dem. Jeg har fulgt med en del i det siste og det ser ikke ut som om de andre fiskene har plaget den i det hele tatt.
Så fant jeg den død i dag, et par timer etter at jeg sist hadde sett den i live. Finnene var mer opprevnet. Øynene store og uklare, vidåpen munn og fargen hadde på en måte flasset av.

Har noen pansermaller som (jeg tror) har spist et hull i ryggen på den, kan de være grunnen til at fargen var så avflasset?

Var fisken syk? Bør jeg være bekymret for de andre? De oppfører seg normal . Bør jeg bytte vann?
Den som døde i dag hadde forresten tre små, svart prikker på en måte "under" huden oppe på ryggen og på hodet.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap