Corydoras

Inaktiv bruker
Er litt bekymret for mine Corydoras.
har 2 forskjellige i samme kar, panser og flekket.
her om dagen bare forsvant den ene panser corydorasen. mulig død og blitt spist opp av sneglene.
ser også at en gang i blandt så fyker corydorasene opp til overflaten og henter luft.
har luft pumpe og pisker luft nedi vannet med vannpumpene utenom.
vann verdier er målt med målestrips fra JBL
NO3 25
NO2 0
GH 4-5
KH 4
PH ca 7

Mater veldig variabelt med tanke på hva type for og antall og mengde
flakfor, tørket mygglaver, diskus, frøset for, agurk
Strips gir ikke de riktige verdiene. Anbefaler deg at du anskaffer dråpetester.
Inaktiv bruker
hvor kan jeg kjøbe billig dråpetest ?
Hos aquamanias.no eller webzoo.no
Inaktiv bruker
fine tar en titt der da er det noe å spare på å handle fra utland ?
Thomas Håvarstein
fine tar en titt der da :) er det noe å spare på å handle fra utland ?

Vanligvis ja, men ikke når du bare skal handle litt sånn småtteri.
Kjøp deg test for ph, nitritt og nitrat hos Aquamanias.no, han har noe av de beste prisene på sånt og det blir ikke allverdens porto
Hvis du har råd, ville jeg absolutt anbefale deg å slenge på en test for ammoniakk også, noe som er spesielt viktig i nyetablerte akvarier og kar der hvor ph kan være over 7.

Ammoniakk er noe av det jeg tester når jeg oppdager noe galt i et akvarium. Da er det frem med nitritt, ph, nitrat og ammoniakk-testene med en gang. Den første jeg sjekker er nitritt.

At Corydorasene dine fyker opp og snapper luft til stadighet er ikke et bra tegn. Det er normalt at de gjør det f.eks. rett etter et vannbytte, da de alltid ser ut til å ha behov for å "justere" litt når vannets nivå har sunket og steget igjen. Da snapper mine luft rett etterpå, men kun da.
Det kan tyde på nitritt-forgiftning at dine snapper luft daglig uten videre. Det finner du kun ut ved å ta en dråpe-test, da strips ikke er verdt fem øre. De viser ikke de faktiske forhold i det hele tatt.
er det ikke billigere å kjøpe sett`?
Er litt bekymret for mine Corydoras.
har 2 forskjellige i samme kar, panser og flekket.
her om dagen bare forsvant den ene panser corydorasen. mulig død og blitt spist opp av sneglene.
ser også at en gang i blandt så fyker corydorasene opp til overflaten og henter luft.



Jeg tviler litt på at sneglene har spist en hel corydoras. Iallefall om denne er voksen. Regner da med at du sjekker karet hver dag så dette evnt er noe du mener har skjedd i løpet av et døgn. Driver hovedsakelig med corydoras og maller selv, og et tegn på at coryene dine stadig er i overflaten for å ta til seg luft, KAN være nitritt. Det er et tegn for meg om at det bør hyppigere vannbytter til. Hvor mange prosent vann bytter du og hvor ofte? Jeg for min del bytter 30-40% vann hver uke og har lagt det til helgene. Grunnen til dette er 13 kar og tar litt tid å bytte på alle. Passer også på å slamsuge om nødvendig, spesielt i malle karene mine. Kjøp deg nitrittestmåler i dråpeform så får du mer korekte målinger. Mitt tips til deg er å bytte ut 20-40% vann noen dager fremover, om det skulle være nitritt. Lykke til
Inaktiv bruker
har byttet vann hver dag den siste uken ca 20-30% bare for å være sikker.
men ellers bytter jeg 1 gang uken 20-30%
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap