Som sild i tønne

Tittelen har ikke noe å gjøre med antallet fisk i akvariene mine, men jeg valgte å kalle tråden min dette fordi det er slik jeg begynner å føle det selv.

Nå er stua så full av akvarier at det begynner å bli trangt om plassen. Det er ikke lenger snakk om å plassere akvarier mellom møblene, men å få plass til møbler mellom akvariene. Nesten...

Min akvariehobby begynte for 12 år siden, da hadde jeg *rødme* kampfisk i bolle. (Er skamfull, men kan ikke få det ugjort) Etter to år i fangenskap døde fisken, og jeg la hobbyen på hylla helt til jeg fikk et akvarium til jul i 2005 (hadde ønsket meg det lenge, men jeg trodde det var mye jobb med et akvarium så jeg turte ikke å kjøpe meg et). Det var da jeg 'egentlig' begynte med hobbyen. Siden den gang har det bare blitt flere kar, og interessen har økt i takt med antall liter.

Pr. i dag har jeg 8 akvarier i drift (ett ekstra står tomt, brukes kun til småyngel), og to til skal snart opp. Jeg var lenge usikker på hva som var i veien med meg, men etter at jeg ble medlem her i AF har jeg endelig fått stilt en diagnose. Litersyken! Det er godt å vite at jeg ikke er alene.

Jeg er spesielt interessert i planteakvarier, maller og labyrintfisk. Har i den siste tiden også merket en spirende interesse for reker og snegler, så det blir kanskje enda flere kar etter hvert.

Vel, da var tråden min startet, så får vi se hva slags tomt snakk den fylles med etter hvert.



Nå har jeg akkurat satt inn 13 palettyngel i et av 70 l karene mine. Har hatt dem sammen med foreldrene i et 110 l akvarium, men det begynte å bli litt trangt siden de er blitt ca 3 cm lange. Skal gi de bort til en dyrebutikk i nærheten når jeg synes de er store nok. Litt vemodig å skille seg av med egenoppdrettet fisk, men... Sukk...

Jeg skrev nettopp i en annen tråd (som jeg startet om plantekaret mitt i mars) at det har skjedd en katastrofe med den ene planten min i 240 literen. Microsorumen døde plutselig i helgen. Veldig synd, for nå ser ikke karet spesielt pent ut synes jeg... Helt tomt på midten der den vokste, stor og fin, oppå ei rot. Kommer til å ta tid før det såret har grodd, siden den brukte to år på å vokse seg så flott. Jeg tror en liten stein jeg la inn som vekt oppi planten er synderen, men er langt fra sikker, da det tok over én mnd fra jeg la inn steinen til planta plutselig døde. Synes det hele er meget mystisk.

Jeg får ta dødsfallet som en mulighet til å fornye og forandre planteakvariet mitt. Kanskje bytte ut elvegrusen med sand, slik at jeg kan sette inn noen Corydoras. Har en følelse av at planter trives bedre i grus, men mulig jeg tar feil...


Ellers ser jeg at det har klekket noen jegersnegle egg i 35 literen, de sneglene gjør visst ikke annet enn å spise og "kose" seg. Kommer kanskje til å bli mange der etter hvert, så det er godt jeg har skivesnegler å fôre dem med. Og mange akvarier å fordele dem ut i når de blir litt større.

Nå kan jeg ikke komme på noe mer som har skjedd i karene mine de siste dagene, så da har jeg ikke mer å skrive om for denne gang.
Nå gleder jeg meg skikkelig til i morgen, for da skal jeg hente 30 stk. Trigonostigma espei. Skikkelig nydelige fisker. Har en liten stim ifra før, men det blir nok mye mer spennende med en litt større stim. De skal få bo i et eget kar til de har blitt litt større, for de pleier jo å være knøttsmå når man kjøper de. Dessuten har guramiene mine ynglet i det karet de skal flytte til etter hvert, så der er det ikke fred å få for annen fisk nå.

Ellers venter jeg på varer jeg har bestilt på nettet. Skal gjøre om 35 l jegersneglekaret til et lite planteakvarium. Har planlagt det en god stund, men varene lar vente på seg... Sukk... Har allerede liggende sand, ei rot og steiner. Pluss at jeg har klippet ut plastnetting fra noen potetsekker, det skal jeg bruke til å lage javamose vegger av. Det klør i fingrene etter å begynne innredningen, men jeg får ikke begynt før de varene kommer.

Har forresten ikke så god belysning i det akvariet, bruker en 9w sparepære. Er det noen som vet om det er altfor lite til et 30 cm høyt akvarium? Karet er bare 40 cm langt, så det er vanskelig å finne lysarmatur som passer.

Nå svømmer det 30 flotte Trigonostigma espei i 96 literen. De er så pittesmå; bare 1 - 1 1/2 cm. Har gledet meg lenge til å få de i hus, og nå er de endelig hjemme.

Da jeg var i dyrebutikken i dag fikk jeg spørsmål om jeg ville kjøpe noen rammeakvarier (ca 50 l) for 100 kr. stk. Det sa jeg selvfølgelig at jeg ville, så da får jeg snart enda flere kar. Han hadde ca 20 stk., men alle de har jeg ikke plass til. Kommer nok til å kjøpe 6 eller 8 tenker jeg.

De akvariene skal brukes til Betta arter. Har veldig lyst på B. coccina, B. smaragdina og B. splendens. Så en nydelig CT kampfisk på butikken, men har ikke noe egnet kar ledig nå dessverre.

Hvis noen har B. coccina til salgs i Akershus fremover så si ifra!

Det er så gøy når man får nye akvarier!

Noen som har forslag til filtere som passer i 50 l Betta kar? Tenker da på at Bettaene liker litt "stille vann".
ojoj, hvem butikk er dette? jeg kunne gjerne tenkt meg et par 50 liters kar
Hvis du vil ha et par kan jeg kjøpe med til deg, og ta dem med når jeg skal hente det andre karet hos deg. Fikk med noen Limnobium laevigatum flyteplanter i dag, så hvis de trives i akvariene mine og du har lyst på kan du få slike også i tillegg til de andre plantene du skal få. Men de må jo få litt tid til å vokse først isåfall.
Da lyset i akvariet med de nye T. espei skrudde seg på lørdag morgen, og jeg fikk tittet mer grundig på de nye innbyggerene, så jeg at jeg har fått to forskjellige arter! I tillegg til T. espei har jeg fått T. heteromorpha... De kom i to poser rett fra dyrebutikkens leverandør (ble ikke pakket ut i butikken), og de har tydeligvis puttet feil art i den ene posen.

Skal dra tilbake og få byttet de 15 T. heteromorphaene, for det var jo ikke det jeg bestilte.
Har lyst til å prøve å få frem yngel av Pristella maxillaris. Liker denne fisken skikkelig godt, en flott liten stimfisk!

Er usikker på om de fiskene jeg har er for gamle til å brukes til oppdrett. Skal gi det et forsøk. Har funnet frem en egnet 22 l plastboks, luftpumpe m/luftestein, en mini vamekolbe og myggnetting. Så får jeg se når jeg får satt igang med det.

Har startet en "prøvekultur" med infusorier for å teste om jeg får det til, slik at jeg har noe å fôre evt. yngel med den første tiden. Har hatt litt problemer med å få til infusorier tidligere, da har jeg brukt salatblader uten suksess. Så denne gangen har jeg prøvd tørket bananskall, og nå når jeg sjekket glasset med vann og bananskall så jeg at det var blitt ugjennomsiktig og hvitaktig. Suksess!

Nå har jeg kjøpt noen brukte akvarier på 60 x 25 x 33 cm, de er ikke limt sammen så veldig pent, men det bryr jeg meg ikke noe om sålenge de ikke lekker. De skal uansett ikke stå til pynt i stua. Har ikke kjøpt så mange, for jeg vil se om de er noe tess før jeg kjøper flere.

Håper å fylle dem med div. Betta arter etterhvert, og forhåpentligvis div. yngel også.

Leker litt med tanken på å lage en reol med disse karene, 2 i bredden og 3 i høyden. Kanskje to reoler.... Tre....? Spørs bare hva samboer sier til det.

Når jeg kom hjem i dag og sa; 'Ehh... *Kremt* Altså... jeg har kjøpt noen flere akvarier, jeg...' Så sa han bare; 'Jaha... Det har du vel...........*stillhet*'.
Det tolket jeg som at det var greit. Han kan ikke ha syntes det var heeeelt forferdelig med flere kar, for han hjalp meg da med å bære dem inn...
Her er bilde av ett av akvariene.

Ella: Ja, kjempe gøy altså!! Har sendt deg mail, forresten.

[External Image]
Nå er varene jeg bestilte på nett sendt, så da får jeg dem vel i løpet av noen dager vil jeg tro. Gleder meg! Det eneste som er litt dumt er at Hemianthus callitrichoides 'Cuba' som jeg bestilte ikke blir sendt pga. for lav kvalitet på plantene. Ikke annet å gjøre enn å prøve å bestille en annen gang.

Det blir spennende å se om jeg får til innredningen av 'veslekaret' slik som jeg ser det for meg. Har vel litt for høye forhåpninger til dette prosjektet, for det er nok ikke mye vekst det blir av det lyset jeg bruker. Heldigvis er ikke Javamose spesielt lyskrevende.

Skal bytte ut grusen med sand, og jeg er redd maaange jegersnegle babyer vil gå med i den prosessen... Får prøve å plukke ut de jeg ser hvertfall.

Har forresten lagt merke til at jegersneglene liker å legge eggene sine på filtersvampen. De legger dem skjeldent noe annet sted, kun noen egg på plasten rundt varmekolben. Har lagt nedi en ekstra svampbit, og den er nesten helt dekket av egg.
I dag har jeg modifisert Fluval 2+ filteret som jeg bruker i det ene 70 l akvariet mitt. Brukte grov blåsvamp og la i tillegg inn de to små svampene som satt i filteret fra før. På denne måten håper jeg at jeg ikke vil få nitritt, selv om jeg har "tuklet" med filteret.

Må prøve å finne veien til en Biltema butikk snart, så jeg kan få testet ut den berømte sanda deres. Jeg har lyst til å ha sand i de nye akvariene, og biltema sand er jo billigere enn rådasand.

Lurer på om det er vanskelig å bygge en porsa reol, jeg, for skal jeg få satt i gang de nye karene må jeg stable i høyden. Er ikke så mye plass igjen til akvarier her nå... Har sett meg ut en vegg der jeg kan sette en liten reol med tre kar i bredden og to i høyden, men det gjenstår å overtale samboer til å kaste ut et skap som står der nå.

Det er ikke så lett å argumentere for å kaste ut møbler for å få plass til akvarier. :P
Varene jeg betilte er nå kommet i hus, men jeg har ikke fått startet ominnredningen av 35 literen enda. Har hatt mye å gjøre i dag, så jeg får se om jeg kan få satt igang i morgen.

Har lagt oppi catappa blader i tre av akvariene, og de er skikkelig dekorative! De har en nyyydelig, gyllen brunfarge. Jeg ble overrasket da jeg så hvor store bladene var, trodde de hadde "vanlig" bladstørrelse, jeg.

Jeg puttet bare oppi ett i hvert kar siden jeg ikke har erfaring med disse bladene fra før. Kan ikke se at de har påvirket vannverdiene noe ennå, men så har det bare gått én dag siden jeg la dem oppi. Tror jeg skal legge oppi ett blad til i 96 literen og to-tre til i 240 literen, for det ser virkelig pent ut med slike blader i akvariet! Skulle gjerne ha dekket hele bunnen med de, men er redd det blir litt mange blader pr. liter vann. :P

Hvordan er det med bjørkeløv, tro? Kan man dekke hele bunnen med det uten at vannverdiene blir for mye påvirket? Har tenkt litt på blader av eik, men jeg aner ikke hvor jeg skal finne et eiketre. Kan ikke si jeg har lagt merke til eiketrær ute i skogen her, men bjørk er det mye av. Må jo uansett vente til høsten med å plukke blader selv, så kanskje jeg skal titte litt i rubrikkannonsene etter div. bladverk.

Nå har jeg ominnredet 35 literen.

Puttet både planter og snegler og ca. 15 liter vann i en balje, tappet ut resten av vannet og fjernet grusen. Så fylte jeg oppi med rådasand og hadde oppi nytt vann.

Mens jeg ventet på at vannet skulle få rett temperatur, før jeg satte inn planter, snegler og resten av vannet, satte jeg i gang med å binde javamose til en lavastein. Når det var gjort begynte jeg å feste javamose til en trerot for å lage et lite "bonsai-tre". Det var litt vrient å få festet mosen pent, men jeg ble sånn passe fornøyd tilslutt.

Det eneste som mangler nå er Hemianthus callitrichoides 'Cuba' til å lage plen under treet, men det har jeg ikke fått kjøpt enda.

Skal legge ut noen bilder når vannet har blitt klart igjen, regner med at det blir i morgen.
Først vil jeg si tusen takk til Ella for akvariet og for at jeg fikk gleden av å se de flotte akvariene og fiskene dine!

Så vil jeg si til meg selv; Grr... Argh... Id*$#/&¤iot! Jeg glemte å sette i kontakten til filteret og varmekolben i 240 literen etter å ha hentet ut planter i morges!! Nå er sikkert alle filterbakteriene døde, og filteret må kjøres inn på nytt... Enda godt det ikke er mange fisker oppi der.

Litt irritert på meg selv nå! :P
Nanoakvarium-35 liter
Her er noen bilder av hva jeg har brukt av materialer og hvordan resultatet ble etter nyinnredningen av 35 literen. Vannet er fortsatt litt grumsete.

Bilde nr1: Mopani rot
Bilde nr2: Lavastein
Bilde nr3: Mopani rot med plastnetting klippet fra en potetsekk. :P
Her er noen bilder av resultatet.

Bildene er av dårlig kvalitet pga. litt grumsete vann..
Har tenkt til å plante plen over hele sanden, og kaste ut Microsorum planta. Jeg håper at mosen på steinen og rota vil vokse seg frodig når det har gått litt tid. Må skaffe litt bedre lys til dette karet også.

PS! Hvis det ser ut som om det er 'Duct-tape' (eller hvordan det nå skrives) rundt kantene på akvariet så er det fordi det faktisk er det... Har laget akvariet selv og stolte ikke helt på mine silikonerings evner, så jeg la på tape stramt rundt alle kantene.. :P
HvemErJeg?
Så vil jeg si til meg selv; [I]Grr... Argh... Id*$#/&¤iot![/I] Jeg glemte å sette i kontakten til filteret og varmekolben i 240 literen etter å ha hentet ut planter i morges!! Nå er sikkert alle filterbakteriene døde, og filteret må kjøres inn på nytt... Enda godt det ikke er mange fisker oppi der. [I]Litt[/I] irritert på meg selv nå! :P


Basert på egne erfaringer med "Alzheimer light" tror jeg du kan bli mindre irritert på deg selv. Har tre - fire ganger glemt å sette på filteret etter kveldsforing og først husket på det neste ettermiddag. Det har gått helt fint hver gang. Har en 530 l med utvendig AM top. Skjer dette igjen og du er i tvil om du kan starte filteret med en gang du oppdager det, kan du flytte utstrømmerrøret fra akvariet til en bøtte slik at du får tømt filtert for eventuelt skummelt grums. Da får du ikke mulige døde bakterier i stort antall i akvariet. Gjorde dette den siste gangen det hendte hos meg. Det luktet ikke godt av vannet i bøtten, men jeg fikk ingen problemer med filter eller vannvedier.

Har du innvendig filter, er det mer vrient, men du kan sikkert ta filteret fort opp, eventuelt legge en plastpose/brødpose rundt det før du løfter det ut. La det renne fort av seg i en bøtte og sett det tilbake igjen, uten plastpose. Er du fortsatt i tvil, kan du gjenta prosedyren. Slik får du renset filtert for uønsket slam uten å ta knekken på overlevende bakterier.
Hilsen Sigmund
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap