Som sild i tønne (side 10)

Ååååh, det der burde du ikke ha sagt, Lisbeth. Hehe... :P Nå må jeg jo flytte ut igjen rekene og begynne å lete etter et nydelig lite lakris-par!

Men en ting kan kanskje bli et problem. Når lystoppen står på varmer det opp akvariet såpass at temperaturforskjellen på dag og natt kan bli opptil 2-3 grader. Hvordan vil lakrisene kunne reagere på det, tro? Jeg kan jo kanskje bygge en annen og mer luftig lystopp til karet, men ... Hmm ... *vil ha lakris*
Ikke no problem. Jeg trodde også at lakriser, som andre guramier måtte ha lik temp over og under vann, men lakrisene er nesten aldri oppe og henter luft

Lakrisene er jo utrydningstruet, så å drette dem er jo en god gjerning
Problemet er ikke så mye temperaturforskjell mellom vannet og luften over vannet, men heller at lystoppen varmer opp selve vannet når det har stått på noen timer. Tror ikke det er gunstig for fiskene med så stor temperatursvingning iløpet av døgnet... :/ Men jeg har såå lyst på lakriser! Jeg skal nok finne en løsning, jeg har en 35 liter stående uten fisk. Har hatt noen norske vannplanter der, men de har visnet og akvariet er nå ledig til andre formål. Hadde tenkt å bruke det til Triops, men det må jeg revurdere.
oppdateringer Trude......
Hei Leif. Ja, her har det vært lite oppdateringer! Akvarieinteressen har vært noe dalende det siste året, og jeg har for øyeblikket bare 4 akvarier gående med fisk i - og jeg er i ferd med å avvikle ett av dem. Tror jeg skal prøve å holde det til kun en 240-liter og to 110-litere. Ble litt mye i lengden å ha så mange akvarier gående. Alle akvariene trenger jo stell, og med flere andre hobbyer i tillegg blir det rett og slett for mye stress.

Har hatt planer for 240-literen, har tenkt på å bruke det til norske vannplanter og vanninsekter. Pluss kanskje noen eksemplarer av Laue. Jeg får se hva det blir til. Blir nok ikke før til våren igjen. Men det ville vært artig å realisere den planen! Ville kanskje fått akvainteressen til å blusse litt opp igjen. Spesielt vanninsektene er artige og interessante skapninger!

Legger ved et bilde av et par ryggsvømmere.

[External Image]
tøft med norske vanninsekter.
Lurer på å prøve om noen overlever i sør amerikasnk biotop. Insekter som ikke tar fisk da vel å merke.

Gjerne flere bilder

Espen
Norgesglasset
På tide med en liten oppdatering. Jeg startet en egen tråd om det nyeste prosjektet mitt; Norgesglasset, men har lyst til å poste litt bilder i min personlige tråd også.

Jeg har jo lenge planlagt å gjøre om 240-literen til et norsk biotopakvarium, og endelig har jeg fått somlet meg til å realisere drømmen.

Plantene ser ut til å tilpasse seg akvarietilværelsen på en grei måte, spesielt Vasshår-plantene vokser godt. Skal sette inn flere plantearter med tiden, tenker å hente inn noen fra Øyeren-deltaet.

Fiskene (Laue) har det også gått bra med så langt, de spiser og svømmer rundt på leting etter mat. Fantastisk vakre er de, med skjellene som danner sølvblanke flater, og de kvikke, nysgjerrige bevegelsene deres. Ikke er de spesielt skvetne lenger heller, så de finner seg raskt til rette i akvarium.

Vanninsektene jeg har fanget inn og puttet oppi har for det meste blitt til fiskemat - noe som også er litt av poenget, men noen av insektene er fortsatt igjen. Og jeg fyller på med nye når det tynnes ut i rekkene. De er jo en meget interessant del av biotopakvariet!

Legger ved noen bilder av akvariet og beboerne (vanskelig å formidle på bilder hvor sølvblanke Lauene er i virkeligheten). Flere bilder og mer informasjon om akvariet finnes her.


[External Image]

[External Image]

[External Image]
flotte bilder og spennende prosjekt
Takk for det, Black_Flys. Ser i tråden din at du er i gang igjen på forumet du også, etter et lengre opphold. Hyggelig med "gamle kjente".

***

Norgesglasset er i ferd med å gå seg skikkelig til med fisk og planter. Insektene blir jo spist relativt raskt (bare et par vårfluelarver og vannmidd igjen), men jeg fyller snart på igjen. Fiskene er igrunnen ikke så krevende, de spiser til og med flakfôr!

Jeg har for øyeblikket kun 2 problemer med dette karet:

For det første er det en av fiskene som har et skadet øye, og det ser ikke så bra ut. Trodde en stund det var på bedringens vei, men tror jeg blir nødt til å avlive den allikevel. Den spiser og svømmer rundt, men det øyet ser virkelig ikke bra ut.

Det andre problemet er temperatur! I denne tropevarmen vi har hatt den siste uka har temperaturen i karet vært oppe i så mye som 30 grader! Yikes! Byttet vann med en gang jeg så det (og et par ganger til med noen timers mellomrom), fikk temperaturen ned til 26 grader i løpet av dagen. Fortsatt litt for varmt, men jeg får ikke gjort noe med det. Fisken ser ikke ut til å ha tatt noen umiddelbar skade av det, men det er jo ikke akkurat trivselstemperatur.

Legger ved noen bilder av vanninsektene - fordi de er så kuuule!


To stk. Vårfluelarver i hvert sitt "hus", og en døgnfluelarve som haiker. ;P
[External Image]

Vårfluelarve
[External Image]

Vann-nymfe - helt irrgrønn!
[External Image]
Gratulerer med førsteplassen i september måneds fotokonkurranse. Du begynner å få mange priser nå! Bildene dine er kjempefine, ikke minst de som du legger ut i denne tråden.
Tusen takk for koselig kommentar, Tove. Har blitt for lite oppdateringer her, skulle lagt ut nye bilder fra karet der fotokonk-bildet ble tatt. Ingen insekter oppi der akkurat nå, men ...


[External Image]
For et tøft prosjekt du har med norgesglasset!
Skummet gjennom tråden din og ble imponert! Fine bilder, og et spennende prosjekt. Hvordan har du gjort det med temperaturreguleringen? Hadde halveis tenkt å sette opp noe slikt i ei kjellerbod for å få temperaturen lav nok, men det har blitt med tanken.

Utrolig artig med de forskjellige vanninsektene som du har fått tak i også. Har du fått noen voksne øyenstikkere også?
Ny start
Etter et langt fravær fra akvaforum, og forsåvidt akvariehobbyen, har jeg nå fått ånden over meg igjen og kjøpt inn noen nye planter til 240-literen. Jeg hadde en stund Lauer og norske vannplanter (samt vanninsekter) i dette karet, men etter hvert falt fisken fra og plantene sturet. Det ble dermed gjort om til et selskapsakvarie, hvor jeg samlet alle mine gjenværende fisker og planter fra de andre karene. De andre akvariene ble tømt og satt i kjelleren. Akvariet har stått og gått med halvhjertet pliktstell i lang tid (2 år), nå er de små stimfiskene (dronningrasbora) blitt borte en etter en, og alt som er igjen er to maller - en ancistrus og en klovnepleco.

For en uke siden satt jeg og tittet på det sørgelige akvariet og tenkte jeg fikk ta en storrengjøring. Og underveis i opprydningen kjente jeg at det begynte å klø i fingrene etter å få til et skikkelig planteakvarium igjen. Stusselige stengelplanter ble røsket opp og ut, Vallisneria ble brutalt dratt opp med roten og kastet, røtter ble skrubbet fri for alger og sanden ble endevendt og renset. Tilbake sto jeg med et tåkete og nesten tomt akvarium - et blankt lerret!

Så var det tid for planlegging! Bestemte meg for å bruke Microsorium på den største rota og plassere den foran filterboksen slik at den skjules litt. Tenkte å ha høye planter og kraftig beplantning på høyresiden, og la veksten/plantene slakke av i høyden etterhvert som den nærmer seg venstresiden. Ville også gjøre et nytt forsøk på "plen" i fronten/siden på akvariet. Kjøpte noen velvalgte planter på den lokale zoo-sjappa, og tenkte å bestille flere andre på nett. Da jeg kom hjem etter planteshopping så jeg til min forferdelse at lysarmaturet var mørkt! Lyset sto jo på da jeg dro? Selvsagt var det blitt ødelagt akkurat nå som jeg hadde kjøpt nye planter!!! Ok, ikke noe annet å gjøre; jeg måtte kjøpe nytt ... og siden jeg måtte kjøpe nytt - hvorfor ikk kjøpe to? Husker jo at jeg syntes det var litt dårlig lys for de mer krevende plantene sist. Dermed ble to nye sett kjøpt inn, og nå har jeg 4 x 54w T5 lysrør over Juwel rio 240-literen min. Penga flyr ... Og med såpass mye lys bør jeg jo tenke på CO2 også. Hmm!



Applaus for å vende tilbake! Vi må gjøre så godt vi kan for å holde liv i AF!
Ja, Ciklide, ser at det ikke er så mye liv her lenger. Hvor har alle blitt av? Virker veldig stille i forhold til før. :-/
Jeg tror alle har trukket til Facebookgruppene. Jeg har brukt dem mye sjøl. Dessuten kunne kanskje AF trengt en liten overhaling på look og det tekniske. Det går liksom litt mer effektivt på facebook. Mange folk som svarer på spørsmål og en veldig effektiv kjøpe/selge avdeling. Jeg forstår det litt. Håper folk kommer tilbake til AF etterhvert likevel.
Er jo medlem på et par facebook-grupper selv, men det kan ikke måle seg med akvaforum synes jeg. Alt blir jo borte på et blunk på facebook. Derfor kom jeg tilbake hit. Håper det tar seg opp igjen her inne, for det var et veldig trivelig sted en gang i tiden.
Det var det! Det virker som om de fleste gamle traverne har trukket seg tilbake. På en måte er det litt rart. Jeg føler akvariehobbyen aldri har vært så aktiv som nå de siste årene. Det er veldig mye aktivitet i klubbene, auksjoner og mange dyrebutikker har trappet opp på utvalg og kunskap. Men så er det jo også slik at folk er flinkere til å google enn før. Og da trenger de ofte ikke stille spørsmål heller ihvertfall gøy at det dukker opp "gamle kjente" her inne. Husker deg og avataren din fra tidligere.
Har du Instagram forresten? Siden du tar så mye bilder og sånn? Isåfall heter jeg "Akvariekottet"
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap