Som sild i tønne (side 3)

Triopsene lever fortsatt :o), og jeg har tenkt til å spamme min egen tråd med bilder av dem ettersom de vokser. Her er noen tatt i dag, triopsene er 3 dager gamle og de er (uten trådene på halen) ca. 3-4 mm lange.

[External Image]
Det er ikke lett å ta bilde av en 3-4 mm lang triops!
[External Image]
[External Image]
På dette bildet ser man en liten triops som mumser på en pitteliten "spon-bit"
Her kommer noen bilder jeg tok av triopsene på tirsdag, da var de 8 dager gamle og litt over 1 cm store. De vokser skikkelig raskt! Jeg hadde først 15 triops, så var det bare 11 og nå er det 9 stk. igjen. Tror de spiser hverandre, for jeg har ikke funnet noen døde triops. Jeg håper ingen flere blir borte.

Triopsene er veldig morsomme skapninger, og jeg kommer nok til å prøve meg på andre arter etter hvert.

Om noen dager skal jeg flytte dem over i et 22 liters akvarium, det er innredet med sand på bunnen, noen flyteplanter, et luftdrevet mini-bunnfilter og en liten varmekolbe. Der vil de forhåpentligvis trives og bli gamle.

[External Image]
Namnam... koser seg med planteføde...
[External Image]
Den er så søt der den ligger på ryggen og titter inn i kameraet.
[External Image]
Triopsene har vokst veldig, den største er litt over 1 cm.
Nye planter
I dag fikk jeg planter i posten!

Jeg bestilte noen planter gjennom rubrikkannonsene her på Akvaforum, og i dag kom de. De er nå omhyggelig plantet i 240 literen, og jeg håper de vil trives og vokse seg store og flotte.

De 2-3 siste månedene har jeg hatt problemer med å få plantene mine til å trives. Tror det begynte etter at jeg byttet det ene lysrøret. Bacopa'ene ble fulle av alger, og noen av Echinodorus'ene visnet sammen med en stooor Microsorium. Det hjelper nok heller ikke at det er ganske mange skivesnegler som konstant mumser på plantene. Sukk.. De eneste plantene som har trivdes godt er Limnobium laevigatum flyteplantene og Hygrophila'en. T.o.m. javamosen har sturet...

Men nå! ...Nå skal det bli andre boller! (håper jeg)

Jeg har flyttet jegersneglene over i 240 literen for å få skikkelig has på skivesneglene, og jeg har i dag lagt inn en bestilling på 12 amano-reker (fra akvariereker.no) som skal hjelpe til med algebekjempelse... Skal også sette inn en ancistrus fra det ene 110 liters karet mitt. Hvis dette ikke hjelper vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Plantene var jo frodige og flotte i dette karet i godt over 2 år før alt raste sammen og døde.

Plantene jeg har satt inn i akvariet er:

Nesaea Crassicaulis
Rotala Rotundifolia
Cryptocoryne crispatula "balansea"
Cryptocoryne beckettii "petchii"
Cryptocoryne wendtii "Tropica"
Echinodorus x barthii

Nå venter jeg i spenning for å se om tiltakene jeg har satt i gang virker, slik at jeg får tilbake det fine planteakvariet mitt!
Hmm.. De to største triopsene døde i løpet av natten. De var sprell levende da jeg så til dem i går ved 23.30 tiden, men i dag kl. 06.30 lå de der døde... Vet ikke hva som kan ha vært årsaken. De andre virker friske og raske, og jeg håper de fortsetter med det.

Det var forresten ikke langt unna at jeg kokte ferskvanns artemiaene for et par dager siden. Jeg satte på varmekolba i karet for å kunne holde temperaturen stabil når triopsene skulle flytte inn, og den kolben har ingen avmerket temperatur-innstilling. Man må bare følge med på termometeret og justere opp eller ned etter det. Så sovnet jeg fra det... Våknet neste morgen til 33 grader i karet, og varmekolba hadde ennå ikke slått seg av. Godt at jeg våknet tidlig, for ellers hadde nok ikke artemiaene overlevd.
I dag fant jeg to døde triops til... I går kveld virket de friske og raske.. Kanskje det kan være temperaturen i beholderen som er for lav? Den ligger på 23 grader..

Har uansett flyttet over tre triops til akvariet jeg har gjort i stand til dem og lot én være igjen i 'oppvekst-beholderen'. Håper ingen flere dør nå. Det er frustrerende å ikke vite hva som er årsaken til at de dør.

Det så uansett ut som om de likte seg godt i det nye akvariet, de begynte å grave rundt i sanden med én gang. Søte små...
Amano-reker
Nei og nei! Nå har jeg bare én triops igjen!! (+ en haug med ferskvanns artemia, da...) Aner ikke hva som er årsaken til at triopsene har strøket med.. Skikkelig frustrerende!

...men, det er ikke bare død og fordervelse i aquaverdenen her! Jeg har nemlig fått 12 stk. Amano-reker. Skikkelig artige skapninger, altså! Jeg har aldri hatt reker før, så dette synes jeg er spennende. :o) Håper det går bedre med dem enn det har gjort med triopsene. *krysser fingrene*
Den siste triopsen er fortsatt i live, heldigvis. Den vokser hver dag, og er en skikkelig glupsk liten sak. Søte lille triopsen...

Plantene jeg satte inn i 240 literen har begynt å vokse og ser ut til å trives. Det er fortsatt en del alger og snegler, men jeg håper det vil bedre seg med tid og stunder.

På søndag hadde jeg egentlig tenkt meg på storauksjonen til Lillestrøm akvarieklubb, men fant ut at det nok var billigere å ta en tur ut i kajakken istedenfor. Hadde jeg dratt dit ville jeg nok ha kjøpt med meg noen corydoras til 96 literen, men siden jeg nå (mer eller mindre) har bestemt meg for å holde den av i tilfellet jeg kan få tak i noen Aspidoras C125, var det nok godt at jeg ble hjemme.

Det er så lenge siden jeg har opplevd å få en ny fiskeart i huset, så det hadde vært artig med noe nytt. De siste fiskene jeg kjøpte var Trigonostigma espei og Pristella maxillaris (linkene er til bilder av fisker i mine akvarier), men de artene har jeg jo allerede holdt i flere år, så det var egentlig ikke så spennende (annet enn at stimene ble større og flottere å se på, da). Jeg må krydre akvariehobbyen litt og få inn noen arter jeg ikke har hatt tidligere!
Jeg har vært litt bekymret for amanorekene mine. Jeg har ikke sett snurten av dem siden jeg satte de inn i 240 literen, men tidlig på morgenen i dag så jeg dem! Det var fortsatt mørkt i akvariet, og når jeg kom inn på stua og satte på lyset i rommet så jeg at de var i full gang med å rense eikeblader. Skal si jeg ble glad da jeg så dem, har fryktet at rekekjøpet bare ble (meget kostbar) lunch for fiskene mine... Så viser det seg at de bare er veldig dyktige til å gjemme seg når lyset er på!
O' glede!

Ellers er det fortsatt mye alger i karet (jeg vurderer å sette inn en stim SAE), men de nye plantene vokser godt. De flyteplantene jeg hadde fra før av (Limnobium laevigatum) har tydeligvis fått en skikkelig 'boost' i det siste, for de har tatt helt overhånd. De dekker nesten hele vannoverflaten nå, så jeg må nok kaste ut massevis.

Og en siste oppdatering; Triopsen er død... Jeg håper den rakk å legge noen egg før den vandret hen... Skal tørke sanden og se om det klekker noen når jeg legger den i vann igjen. Har ikke de helt store forventningene, men...
På tide å oppdatere litt. Har ikke skjedd noe spennende i akvaverdenen min på leeenge nå, og jeg har derfor ikke hatt noe å notere ned i tråden, men i går fikk jeg endelig inn noen nye pleiebarn. 5 stk. krystallreker! 1 er rød, og de 4 andre er svarte. De har fått flytte inn i 35 literen, og jeg håper de vil trives der. Reker er virkelig noen artige små skapninger!!

Siden forrige oppdatering har algene i 240 literen blitt borte mer eller mindre av seg selv. Det eneste jeg gjorde var å snu utblåset fra pumpa mer oppover mot overflaten, og etter det ble algene så og si borte. Noen småtuster her og der, men det kan jeg leve med. Amanorekene har nok også gjort sitt, men de er jo ganske få i forhold til akvariestørrelsen og mengden alger som var der...

Ellers har lysrørfestene i lokket på 96 literen blitt ødelagt, og jeg må enten kjøpe ny topp (hvis jeg finner et sted de selger en topp som passer) eller sette inn nytt lysrørarmatur i plastlokket. Kanskje er det plass til et ekstra lysrør hvis jeg modifiserer lystoppen litt. Til nå har det bare vært ett lysrør der, og plantene har ikke vokst så godt. Kunne godt tenkt meg litt bedre lys i det akvariet!
Rettelse til forrige innlegg; alle de nye rekene er røde og hvite. Jeg brukte ett døgn på å tilvenne de vannet i det nye akvariet, og jeg hadde ikke belyning på, derfor var det vanskelig å se så mye til fargene deres. 4 av dem så ganske grå/svarte ut. I går kveld satte jeg dem over i akvariet, og skrudde ikke på lyset før i dag. Nå ser jeg helt tydelig at alle sammen er røde og hvite. De sitter å piller i sanden hele tiden, og de ser ut til å ha det bra. Flotte reker!!
Nå har jeg ordnet med nytt lys i 96 literen. Har også kjøpt en fin redmoor-rot som jeg skal bruke sammen med javabregne og javamose til et aquascapingprosjekt. Må bare vente på at rota trekker til seg nok vann slik at den synker, og vente til jeg kan høste javamose fra 240 literen, så skal 96 literen få en ny 'look'. Har ikke bilde av dette karet i profilen min, fordi det har sett så kjedelig ut. Plantene ville liksom ikke vokse i det karet, håper det nye lysrørsettet gjør susen! Jeg har tenkt til å bytte ut den svarte sanden med biltemasand, og kanskje få fikset en litt penere bakgrunn. Gleder meg til jeg kan starte opp med dette prosjektet!

Jeg har også kjøpt noen flere reker; 5 røde krystaller og 2 black bee. Så nå sitter det tilsammen 12 reker og piller fornøyd i javamosen i 35 literen.

I går dro jeg til Biltema på Alna og kjøpte sand. Må si at det ikke var helt enkelt å få med seg 50 kg sand i en liten handlekurv/trillevogn med plasthjul... Iallefall ikke på vinterføre. Jeg skulle nok parkert bilen litt nærmere... Hehe...

Vel hjemme igjen flyttet jeg alle fiskene fra 96 l over til 240 l, og satte igang med ommøblering. Vannet ble tappet over i en stor europris-balje, og det utvendige filteret fikk gå oppi baljen mens jeg gjorde rent karet og fylte oppi sand. Jeg vasket ikke sanden før jeg hadde den oppi, og jeg var nok litt skjødesløs når jeg fylte opp igjen med vann, så akvarievannet ble ganske tåkete/støvete. Det spiller egentlig ingen rolle, for det skal ikke noe fisk inn igjen dit før om en uke eller to.

Redmoor-rota jeg kjøpte på Aquamanias har ligget i bløt i ca. 1½ uke, og var nå endelig sunket. Javamose ble luket ut av 240 l. og bundet fast på "grenene" på rota. Det ble nok litt lite mose pr. gren, for det er ikke lenge siden jeg bant fast all mosen i 240 l. (tidligere har mosen bare festet seg der den ville i det karet), og det var litt tidlig å begynne med luking. Jeg håper det ble nok mose på den nye rota til at det blir tett og fint etterhvert. Et par Anubias barteri 'nana' ble også festet til rota, og et par små-små avleggere av Cryptocoryne wendtii 'Tropica' ble plantet i sanden foran rota.

I tillegg satte jeg inn noen hurtigvoksende planter; Vallisneria, Ceratophyllum og Rotala rotundifolia.

Planen er å fjerne de hurtigvoksende plantene om en stund, og ha bare Javamose, Anubias og Cryptocoryne. Og siden dette er planter som trives selv i litt dårlig lys har jeg tenkt å sette inn Pistia som flyteplante/skygge. Må ha litt skyggeplasser i karet, for jeg får sannsynligvis noen nye spennende fisker her snart.
HvemErJeg?
har jeg tenkt å sette inn Pistia som flyteplante/skygge. Må ha litt skyggeplasser i karet, for jeg får sannsynligvis noen nye spennende fisker her snart. :)


Vil du ikke røpe hva slags fisk? Kan det være noen labyrinter av noe slag?

Det er ikke Labyrinter, jeg har ennå ikke klart å bestemme meg for hva slags Labyrinter jeg har mest lyst på... Lakriser, Sjokkiser, B. coccina, B. smaragdina, T. pumila osv... osv... Ikke lett å bestemme seg når det er så mange fristelser. Dessuten er det nokså dårlig tilgang på labyrinter i butikkene rundt her. Må ta meg en tur til Dahls på nyåret en gang.

Så til fiskene som snart kommer; jeg skrev i et innlegg litt lenger opp her at jeg skulle prøve å holde av dette karet til Aspidoras C125, hvis jeg kunne få tak i noen, og nå flytter det snart inn en stim!
Aspidoras Jeg syns det er flott folk begynner å få øynene opp for disse fiskene. Like fine som corydoras syns jeg
Ja, Aspidoras virker veldig interessante! Jeg har ikke hatt Aspidoras tidligere, så det blir noe nytt og spennende. Lenge siden jeg har fått inn noe nytt i karene mine nå, så dette blir gøy!

***

Siden jeg nå har byttet sand, og satt in ny rot og nye planter, tok jeg noen bilder av 96 l. Vannet er fortsatt tåkete, men jeg regner med at det vil bedre seg iløpet av noen dager. Jeg kommer også til å sette inn mer Cryptocoryne før Aspidorasene flytter inn. Catappablad ligger til oppbløting i ei bøtte, de vil bli lagt inn i morgen.


[External Image]

[External Image]

[External Image]
I den ene 70 literen min har jeg et halv-voksent kull med palettyngel, de voksne palettene er meget dyktige ynglere så jeg har sett meg nødt til å skille dem
av i hvert sitt kar. Nå har jeg lagt ut annonse for å gi bort den nevnte yngelflokken (og de frisinnede foreldrene også), for jeg ønsker å bruke akvariet til andre fisker. Men samme dag som jeg legger ut annonsen, og tenker at endelig får jeg et akvarium ledig til labyrintene jeg ønsker meg, da oppdager jeg det... Yngelen har fått yngel... Sukk, så nå må jeg fôre opp enda et kull, og finne eiere til de når tiden er moden. Så håpet om et ledig akvarium brast, og enda hvor morsomt det er med yngel (uansett art) må jeg innrømme at jeg sitter her med litt blandede følelser...
Nå har jeg sittet foran 35 literen og nøye studert de flotte rekene mine. Blir ikke lei av å se på de, de er så artige der de sitter å piller frenetisk i sanden, javamosen og på filtersvampen. Mumse mumse, omnomnom...

Selv om fotografiene ikke er spesielt gode legger jeg ut noen bilder av skjønnhetene...

[External Image]
[External Image]
[External Image]
I går satte jeg inn sandsnegler i 96 literen, kanskje en 15-20 stk, så snart har jeg vel hundrevis... :P

Har bestemt meg for at jeg skal bytte ut den grove rådasanden i den ene 110 literen med biltemasand, slik at jeg kan sette inn noen Coryer. Men det skjer nok ikke med én gang. Tar det når det passer seg. Ikke no' stress... Når sanda er byttet kommer jeg til å sette inn noen flere kokosnøtthuler og legge inn eike- og catappablader som dekorasjon. Kanskje noen flere røtter også..

Har funnet frem et av 50 liters akvariene fra kjelleren, og har veldig lyst til å sette det opp. Kunne hatt bettaer i det... Men jeg har ikke dekkglass til det, og heller ikke lys, så det blir vel til at det havner i kjelleren igjen til jeg har fått somlet meg til å bygge en minireol, og kjøpt inn lys. Ting tar tid... Dessuten er ledige stikk-kontakter en mangelvare her i huset, og jeg tror kanskje jeg allerede har brukt opp min andel av de. Hehe..
Har lest litt gjennom tråden din og du forteller at du klekket triops. Plutselig forteller du at du også hadde ferskvanns-artemia, men jeg kan ikke finne noe sted i tråden din om hvordan de kom i hus eller hvordan det gikk med dem etterhvert?

Mine fisk elsker artemia og jeg gjorde et halvhjerta forsøk en gang på å få nyklekt artemia til å leve lenge nok til å bli voksen. Men dette var jo saltvannsartemia, ble rett og slett for innviklet for meg så det funket ikke. Hvor fikk du tak i ferskvannsartemia?
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap