Som sild i tønne (side 5)

Hei, Leif, og takk for sist!

Disse fiskene var absolutt verdt turen til Hof! Skikkelig flotte, aktive og nysgjerrige fisker. Jeg har sett det bildet du nevner, hvor du håndmater aspi'ene. Tidligere i dag fôret jeg de med microorm, jeg stakk bare en pipette med orm ned til dem, og de åt rett ut av pipetten! Har satt inn en ekstra sirkulasjonspumpe i karet, og det satte de tydelig pris på. De ligger i strømmen hele dagen, og om de vil hvile litt legger de seg rett under pumpa der det er svakere strøm. Nå håper jeg bare at jeg kan få de til å leke etterhvert. Hadde vært artig med småttiser på disse!

***

I går satte jeg i gang med litt triops klekking igjen, og det har klekket ut 7 stk. så langt. Spennende! Håper det går bedre denne gangen, forrige gang døde de etter bare 3 uker...
Tok et par dårlige bilder av triopsene. De er ikke større enn én millimeter, så jeg kan bare glemme å få tatt noe skarpt bilde av de.. Vel, vel.. Her er de iallefall.

Yippi! Aspidorasene har lagt egg!! Oppdaget de nå for en halvtime siden, men vet ikke om de har blitt lagt i natt eller i går. De var iallefall blitt harde, og de var forholdsvis enkle å løsne fra glasset. Aner ikke om de er befruktet eller ikke, for det er aller første gang jeg har fått egg på en slik type fisk. Tok et bilde før jeg flyttet dem over i et klekkekar, så kanskje noen andre kan fortelle meg om de er befruktet eller ei...?

Uansett er jeg i ekstase(!!), for om det ikke blir yngel denne gangen er det iallefall håp om at det blir det i fremtiden!

[External Image]
[QUOTE=HvemErJeg?]Yippi! Aspidorasene har lagt egg!! Oppdaget de nå for en halvtime siden, men vet ikke om de har blitt lagt i natt eller i går. De var iallefall blitt harde, og de var forholdsvis enkle å løsne fra glasset. Aner ikke om de er befruktet eller ikke, for det er aller første gang jeg har fått egg på en slik type fisk. Tok et bilde før jeg flyttet dem over i et klekkekar, så kanskje noen andre kan fortelle meg om de er befruktet eller ei...?

Uansett er jeg i ekstase(!!), for om det ikke blir yngel denne gangen er det iallefall håp om at det blir det i fremtiden! QUOTE]


Kjempegøy. Da har du iallefall fått begge kjønn ;- =)
De vil gulne og i løpet av et par dager er de gul/oransje. Litt mer spredt enn jeg er vant med, men er nok asp egg. Eggene legges kun når det er mørk/natten. De har aldri lagt egg på dagtid/med lyset på og det er også hva andre jeg har lest på nettet har av erfaring
LOFFA
Litt mer spredt enn jeg er vant med, men er nok asp egg.


Det er garantert aspidoras-egg, for det er kun én annen fisk i dette karet, og det er en liten ancistrus. Nå håper jeg bare de er befruktet! Hvor lang tid tar det før eggene evt. klekker?
Nei, det er ingen tvil at dette er c125 egg. Antallet på klekkedager har jeg ikke telt faktisk. Har alltid bare dumpet eggene oppi klekkekaret og latt det stå til :- =)

Jeg fikk plutselig en dårlig smak i munn, Trude. Da jeg i dag har byttet til meg Aspidoras CW052, ser da i C125 karet at den ene jeg hadde av disse C125, med noe ødelagt/ knekt rygg er borte. Og da tenker jeg at jeg har solgt deg en fisk du ikke skulle hatt. Jeg beklager dette veldig mye og vil refundere deg for den fisken.

Har lenge tenkt å avlive den, men har aldri hatt hjerte til å ta livet av den. Hvem har hjerte til å ta livet av slike hjerteknusere.

Så vær snill å send meg konto nummeret ditt på mail så skal du få refundert beløpet for den fisken, for slikt vil jeg ikke ha på meg. Er første gang jeg har solgt en fisk jeg selv ikke ville kjøpt, men som sagt beklager jeg dette på det sterkeste

bilde av mine nye Aspidoras CW052
Tenk ikke på det, Leif. Avtalen var jo at jeg skulle få kjøpe 8 stk. av deg, og jeg kom hjem med 9 pga. at du var så snill og ga med meg en yngel i tillegg til de voksne. Så det at den ene fisken har litt knekk i ryggen har du allerede refundert meg for.

Nyyydelige nye aspidoras du har fått, da! De ser ut som om de har litt leopardmønster. *sikle* Hehe...
HvemErJeg?
Tenk ikke på det, Leif. Avtalen var jo at jeg skulle få kjøpe 8 stk. av deg, og jeg kom hjem med 9 pga. at du var så snill og ga med meg en yngel i tillegg til de voksne. Så det at den ene fisken har litt knekk i ryggen har du allerede refundert meg for. ;) Nyyydelige nye aspidoras du har fått, da! De ser ut som om de har litt leopardmønster. *sikle* Hehe... :D



Da må jeg si tusen takk. Jeg vil ikke bli oppfattet som en useriøs selger og ville gjøre opp for meg, men om du likevel har det greit med tingenes tilstand slår jeg meg til ro med det.

Jo da disse CW052 ene er også skjønne. Det er rart med det. Når en faktisk "faller" for en type fisk, som jeg ar gjort med Aspidoras, blir den første typen en skaffer seg litt spesiell. Akkurat som med Aeneus som var min første Corydoras og med Cacatuoides som var min første Apistogramma.

Apistogramma ja.... I morgen skal jeg til Skien å kjøpe meg noen Apistogramma Commbrae. Disse er viltfanget og er veldig skjelden å finne i handelen. Hvor mange jeg kjøper avhenger litt av hvor mange huer som er igjen. Kunne tenke meg 2 hanner og 4-5 huer for å lage iallefall en trio og et par. Mulig det blir 2 par.

Begynner eggene dine å få litt gylden farge? Gjetter på at det tar 4-5 dager før de klekker. Klekker du de i eget kar eller bruker du isboks eller annen beholder?
Ja, eggene er blitt litt gyldne/beige i fargen, ingen som er hvite og lodne iallefall.. Jeg har flyttet de over i et eget klekkekar. Har to småkar på henholdsvis 15 og 20 liter, som jeg tenkte å bruke i yngelprosessen. La først eggene oppi 15 literen med brusestein (ingen varmekolbe), i dag fylte jeg opp 20 literen med friskt, temperert vann, og flyttet eggene over dit. Tenkte jeg skulle være nøye på at de får nytt, friskt vann hver dag, og at småkarene blir skrubbet godt hver dag. Er så spent på om det blir noe yngel. Har microorm stående klart, og setter igang artemiaklekking når/hvis eggene klekker.

Spennende med nye Apistoer, da! Når jeg var hos deg for å hente Aspidorasene, snakket du om Apistoene dine med en slik glød at jeg forsto at disse fiskene er spesielle for deg.
Aspidorasene er så søte at jeg synes jeg må legge ut noen bilder av de. Hannene jager etter hunnene hele tiden, og om de møtes på veien begynner hannene å småsloss og knuffe på hverandre. Hissige små rakkere disse aspi-hannene.

[External Image]
Ligger og vokter på jenta si...

[External Image]
Svømmer utrettelig etter jenta si...

[External Image]
Nusser på jenta si...
Noen flere bilder.

[External Image]
Kom igjen, da... Bli med og lek!!

[External Image]
The girl is mine!

[External Image]
To på tur opp glasset...

Fantastiske bilder. Bare å komme med flere ;D
Dette bildet ditt er bildebase-materiale etter min mening!
Takk for det, Mona. Veldig hyggelig å høre at noen liker bildene (og takk til Sissimor, også!).

PS! Bildet er allerede sendt inn.. Hehe..
Veldig morsomme bilder! Skulle ønske jeg fikk til å ta sånne bilder, men jeg har sånn ca gitt helt opp å ta bilder :p
Det gjør jo ingenting at du ikke tar bilder når du lager så fine filmer fra akvariene dine, Lisbeth. Flotte fisker, og flotte kar!
Nå har Aspidoraseggene klekket! Vet ikke nøyaktig hvor mange det er enda, men iallefall 13 stk. etter hva jeg klarte å telle. Så nå får jeg se om jeg klarer å flytte de over i et nytt kar med rent vann, uten å ta livet av de. Litt usikker på om jeg får til å fange de med pipetten..
Skikkelig tålmodighetsprøve å flytte yngel med pipette! Jeg prøvde å telle de etterhvert som jeg flyttet de over, men det kan hende jeg flyttet noen flere enn jeg telte... Jeg kom til slutt til 23 stk. iallefall. Et par av eggene hadde ikke klekket, de så gyldne ut i fargen så jeg lot de være igjen i karet sånn i tilfelle. 2 av eggene var hvite, så de kastet jeg. Nå håper jeg bare yngelen overlever denne første flytteprosessen. Rent kar og rent vann har de iallefall, og jeg var nøye med at temperatur og pH var den samme som i karet de kom ifra.

*Krysser fingrene og håper på det beste*
Lykke til med oppdrettet! Jeg vet akkurat hvor spennende det er! Kjempefine bilder
Takk for det, Anna. Ja, det er spennende med oppdrett på fisker man ikke har hatt tidligere.

***

Yngelen overlevde den første flyttingen, og blir flyttet igjen litt senere i dag. Jeg har forsøkt å ta noen bilder av de, men uten macroobjektiv til kameraet blir bildene veeeldig uklare. Legger ut et bilde allikevel + et av yngelkar-oppsettet mitt og maten som står å venter på at bebbisene skal bli sultne. Myyye microorm i den boksen!
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Silgjerd
Reklame for plussmedlemskap