Som sild i tønne (side 6)

Legger inn noen bilder av triopsene også. De er nå 6 dager gamle, og vokser godt. Utrolig hvor raskt disse krapylene vokser! Virkelig spennende skapninger som jeg kan anbefale til alle.
[External Image]
[External Image]
[External Image]
H e r r e g u d. . . disse triopsene ser jo ut som de har fjes, slags hundefjes??
Hehe, det har jeg ikke tenkt over før nå. Men du har helt rett, det ser ut som om de har ansikt! Synes de er litt søte, jeg da...

Legger ved et par bilder til av de småekle nusslingene...

[External Image]

[External Image]
Nå er Aspidorasyngelen 4 dager gamle, og de har faktisk vokst ganske mye allerede. De propper ustanselig i seg micromark og avskallede artemia, og ser ut til å ha det utmerket. De er virkelig noen skikkelige sjarmtroll der de virrer rundt på jakt etter mat.

Legger ved noen bilder av de små skjønne. Bildene er ikke akkurat skarpe og gode, men de får duge. :P Man kan faktisk se på et av bildene at de allerede har små tynne barter!

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Stilig! For noen merkelige småekle skapninger. *ler*
Mener du triopsene eller Aspidorasyngelen? :P Hvis du mente triopsene er jeg enig! Hehe...
Ja, Lisbeth, triops er virkelig artige skapninger! Men nå har de dessverre svømt videre til de evige vannpytter... Jeg har spilt i sjakkturnering i helgen, og når jeg kom hjem på søndag var de døde alle sammen. Jeg er ikke sikker på hva som skjedde, for de fikk mat da jeg var hjemme på lørdagskvelden, og da så de friske ut...

Jeg trodde egentlig det ville vært aspidorasyngelen som strøk med, for de fikk ikke nytt vann på lørdag. Var så sliten etter å ha sittet å konsentrert meg ved sjakkbrettet hele dagen/kvelden at jeg sovnet på sofaen før jeg fikk satt igang med akvariestellet. Men de lever alle sammen. Det er riktignok to stk. som ser litt skrøpelige ut. Den ene har oppblåst mage, og den andre er tynn som en tråd og ligger mest stille på bunnen... Resten av ynglene er friske og spreke, og har vokst seg enda litt større. De er jo forsåvidt fortsatt veldig små, men man kan tydelig se at det er små aspidoras!
Aspidorasyngelen vokser og vokser, de er nå 11 dager gamle og har blitt tydelig større. De er 23 stk. som svømmer rundt med runde, hvite mager fulle av microorm. Hvis jeg skal tippe tror jeg de har blitt 1 cm. store nå. Legger ved et uklart bilde...

[External Image]
Yngelrakkerene er blitt 'street-smart'... Hmpfhr... Da den daglige flyttingen av yngel (til nytt kar med friskt vann) skulle gjennomføres, oppdaget jeg at de ikke lenger lar seg fange med pipette!

Det er ikke det at de har blitt for store til å passe i pipetten, for jeg har kuttet av en bit av tuppen slik at hullet er stort nok, de er rett og slett blitt for glupe til å la seg fange! De skvetter unna så fort jeg får pipetten ned i vannet, og piler avsted for å gjemme seg. Så etter er halvtimes frustrasjon over dårlig fiskelykke tok jeg til vettet og ga opp...

Jeg sugde ut mesteparten av vannet med en slange, og deretter helte jeg yngel og gjenværende vannrester over i en håv. Etter å ha lempet håven med småtassene over i det nye akvariet oppdaget jeg, lettere panisk, en stakkars yngel som ikke hadde fulgt med søsknene sine ut i håven, men var blitt hengende igjen på silikonfugen i det lille akvariet. Jeg reddet den raskt ut ved å skvette på litt vann og helle den rett oppi det andre karet til sine brødre og søstre. Puhh, det gikk bra! Alle overlevde dagens flytting... Og som trøst for stressende førstegangsmøte med en håv fikk de en god porsjon mikroorm. Det virket det som om de satte pris på...

Morgendagens flytting håper jeg vil gå lettere, siden karet de er i nå er laget av plast og det ikke er noen silikonfuger de kan bli hengende fast i. *jeg krysser fingrene*
På tide med en oppdatering her. Yngelen er fortsatt i fin form, det har vært vanskelig å telle de etter at de ble for store til å flyttes med pipette, men i går fikk jeg tatt noen bilder. Jeg tok bildene under den daglige flytterunden til nytt, rent kar. Da jeg hadde helt de over i håven fikk de finne seg i å være fotomodeller en liten stund før jeg flyttet de videre til det nye karet.

De er 4 1/2 uke gamle nå, og jeg har så smått begynt å fôre de med knust flakfôr innimellom microorm-måltidene. Yngelen har begynt å farge ut, og er ca 10 mm lange. De har ikke vokst så veldig i lengden de siste par ukene, men til gjengjeld har de lagt seg ut i bredden og høyden. De har rett og slett blitt litt tykkere.

[External Image]

[External Image]

[External Image]


I tillegg til oppdateringen på aspidorasyngelen får jeg legge til en liten notis om at jeg har satt igang klekking av triops i dag. Har byttet klekkekar til det formålet, tidligere har jeg brukt en liten glassbolle, men nå har jeg tatt i bruk en 3 liters isboks. Fylte opp med ca. 4 cm. vann, så kan jeg etterfylle mer underveis den første uka, mens triopsene vokser seg større og begynner å svømme mer rundt etter mat.


Inaktiv bruker
fin tråd du har
Takk, Solosuper. Det var hyggelig å høre!

***

Siden jeg allikevel poster et innlegg her kan jeg jo notere ned at jeg har lagt Triops australiensis egg i vann i kveld. Blir spennende å se om de klekker, for hittil har jeg kun hatt T. longicaudatus.

Det klekket 5 longi'er av eggene jeg la i vann på fredag, men to av de er muligens falt fra allerede (de er jo ørsmå, da, så selv om jeg ikke ser de trenger det ikke bety at de er døde). Det pleier å være litt frafall de første par døgnene, men jeg håper iallefall de 3 som er igjen vil vokse opp.

Har lyst til å skaffe flere triops-arter, for de er så fasinerende! Neste art tror jeg blir T. cancriformis.

Og jeg har begynt å forske på muligheten for å finne noen eksemplarer av vår egen nordiske variant av disse dyrene; Lepidurus arcticus (skjoldkreps). Her i mine trakter er den ikke å finne, men jeg har et håp om å komme over et fjellvann med Lepidurus neste gang jeg er i Dovrefjell-traktene. Vel, vel... Tiden vil vise...
Søte yngel

Triopsene var stilige Prøvde å få tak i triops selv for en stund siden, men fant ingen som solgte dem

Veldig stilige bilder, imponerende at de sitter stille lenge nok til å la seg fotografere
Ja, ynglene er virkelig søte. Triopsene også, på sin egen måte. Hehe.. Artig å høre at du synes bildene er stilige. Disse småkrapylene sitter nesten ikke stille i det hele tatt, så det gjelder å ha rask lukkertid på kameraet når man tar bilder.

Ang. å få tak i triops i Australia; du kan jo kanskje kjøpe egg fra littleaussieproductsshop.com... Eller du kan ta på deg ekspedisjonsryggsekken og traske en tur ut i villmarken for å sanke egg selv... :P
Jeg visste faktisk ikke at det var forskjellige arter av triops

Den nest siste var skikkelig tøff -og kunne bli 8 cm! Wow! Det er jo synd at de ikke blir eldre. Men den lille norske skal ikke ha varmere vann enn 4-7 grader. Hvordan skal du holde tempen så lav?
Joda, det finnes mange arter, og Cancriformisen er veldig tøff. Enig i at det er synd de ikke har så lang levetid. Alt fra 2-3 uker opp til 70-90 dager, men det vanligste er nok et sted midt i mellom.

Ang. L. arcticus; jeg tror ikke det er riktig at de må ha temperaturer ned til 4-7 grader. Jeg har lest en artikkel i Fagnytt fra 1997 hvor det sto at klekking og utvikling av skjoldkreps er avhengige av temperatur, og at de vokste raskere til voksen størrelse i dammer på 26 grader enn i regulerte magasiner med overflatetemperatur på 10 grader. Jeg tror selve klekkingen bør skje ved lav temperatur, men at man kan øke temperaturen gradvis mens de vokser. Kanskje klekke de i kjøleskapet, for så å la de vokse opp i et akvarie i kjelleren (der er det alt fra 10-18 grader ettersom hvilken årstid det er).

Men det spørs om jeg får tak i noen. De er vanligere oppe i de nordligere deler av landet, så kanskje jeg skulle lagt inn en annonse her på forumet, om at jeg ønsker å kjøpe slam fra et nordnorsk fjellvann. Hehe... De legger jo eggene sine i bunnlaget inne på grunna, utover høsten, så det er sikkert en mulighet for å få med noen egg om man høster inn litt bunnslam.
HvemErJeg?
Men det spørs om jeg får tak i noen. De er vanligere oppe i de nordligere deler av landet, så kanskje jeg skulle lagt inn en annonse her på forumet, om at jeg ønsker å kjøpe slam fra et nordnorsk fjellvann. Hehe... De legger jo eggene sine i bunnlaget inne på grunna, utover høsten, så det er sikkert en mulighet for å få med noen egg om man høster inn litt bunnslam. :)


Interessant. Kanskje jeg må ta meg en fjelltur til høsten hehe. Du har triops for underholdning og ikke som noen form for nyttedyr eller fôr ikke sant? Følger med på aspidoras-oppdrettet ditt
Ja, jeg holder triops slik jeg holder fisk; rett og slett kun fordi de er interessante skapninger.

Det hadde vært artig om du fant L. arcticus i nærområdet ditt! Her i sør finner man de bare 1000 moh., men i dine trakter kan de finnes i lavereliggende fjellvann. Helst vann som det ikke går røye i, for røye spiser skjoldkrepsen allerede på naupli stadiet(og skjoldkrepsen blir derfor nedbeitet, og bestanden blir liten), mens ørreten ikke spiser de før de når en viss størrelse. Eggene klekker rett etter at isen går om våren/forsommeren, og skjoldkrepsen når voksen størrelse i august.

Jeg har tenkt på om jeg skal legge inn et innlegg på et fluefiskeforum for å høre med sportsfiskerne hvor de har observert Lepidurus. Den er jo tross alt et veldig viktig næringsdyr for ørreten, så fluefiskerene vet sikkert litt om hvor man kan finne den.
Pokker heller... Får ikke lenger varsling på tråden din....
Artig å se mine tidligere C125 har det bra og at yngelen deres vokser. Om ikke alt for lenge tar jeg reolen i kjelleren i bruk og det skal bli gøy. Litt småtteri igjen her og der, men ingenting uoverkommelig

Lykketil videre

LOFFA
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap