Som sild i tønne (side 7)

Hei, Loffa. Håper varslingen er tilbake igjen nå, da. C125'ene er i fin form, men har ikke lagt flere egg. Yngelen deres er også i fin form, de svømmer hektisk rundt i klekkekaret på evig jakt etter mat.

Jeg har vært innom tråden din og sett de siste bildene fra akvariekjelleren, og det er jammen meg stor forskjell fra da jeg var hos deg og tittet! Ikke til å kjenne igjen.. Det blir veldig bra!

***

Oppdatering på triopsene:

De tre longi'ene er dessverre borte. Jeg tror temperaturen i klekkekaret ble for lav for de. De to isboksene jeg bruker som klekkekar måtte dele dekkglass og lys, og dekkglasset dekket ikke mer enn halve toppen på hver boks. Dermed ble det for luftig til at den éne lampa klarte å holde temperaturen oppe. Ingen australiensis har klekket ennå, men det er fortsatt håp. Hvis ingen klekker har jeg fortsatt igjen halve posen med egg og sand, så jeg kan gi de et forsøk til.
Det ble dårlig uttelling på triopsene denne gangen. Ikke ett eneste av T. australiensis-eggene klekket... Har fortsatt igjen halve posen med egg, så jeg har mulighet til å gi det et nytt forsøk.

Ellers har jeg endelig fått byttet om til Biltemasand i den ene 110 literen min. Ble skikkelig vårrengjøring! Plantene fikk en opprydning (kastet myyye), og jeg satte inn ei mangrove-rot til. Ble ikke helt fornøyd med resultatet av planteplasseringen, men... Høyre side ble vel egentlig grei, derimot ble venstre side av karet ble seende veldig rotete ut. Skal bytte ut noe av plantene der, men har ikke bestemt meg for hva som passer der ennå. Jeg satte også inn ei lita einer-rot i midten av akvariet, den tenker jeg skal få et lag javamose etter hvert. Skal muligens lage noen små mosesteiner også... Tok et dårlig bilde med mobilen av resultatet (man ser da sånn ca. hvordan det ble seende ut).

I går var jeg en tur hos 'litersyka' (fra forumet) og kjøpte kirsebærreker. De havnet i den ene 110 literen, og jeg håper de vil trives. Satte inn noen sandsnegler fra 96 literen, også.

Ang. reker... Tror jeg har glemt å skrive her i tråden at red bee rekene har forsvunnet... Først forsvant halvparten som dugg for solen. Og et par uker senere forsvant plutselig resten... Sukk! Jeg vet ikke hvorfor de døde, men tror det kan ha noe med vannbyttene å gjøre. Vannverdiene var stabile både før og etter byttene, men etter hva jeg har forstått er disse rekene noe skjøre og vanskelige å holde. Brukte ikke noe vannforbedringsmiddel, så kanskje det var spor av kobber i vannet? Ikke godt å si... Borte er de uansett.

Satser på at disse nye kirsebærene vil være lettere å holde, og jeg krysser fingrene for at de ikke blir spist opp av Pristellaene som også bor der.
Her er noen nye bilder av småtassene i yngelkaret. De fyller 8 uker nå på mandag.

To av bildene er tatt ovenfra, for det er vrient å få noen skarpe bilder fra siden. Plasten i yngelkaret er svakt brunfarget, og det slår kraftig ut når jeg forsøker å ta bilder gjennom sideveggen. Legger uansett ved et bilde tatt igjennom plasten, for å vise mønsteret som har farget ut på yngelen. Så får det bare være at bildekvaliteten er så som så...

Noe frafall har det vært siden de klekket, en og annen har falt fra ved ugjevne mellomrom. Etter hva jeg klarer å telle meg frem til tror jeg det skal være 15 småfrø som spreller rundt i karet.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

I går fikk jeg en gledelig overraskelse i posten. En bunke med blader fra Norsk Akvarieforbund. Jeg begynte å abonnere på bladet i 2007, men etter 2008 sluttet bladene å komme. Jeg husker ikke lenger om jeg sendte mail (eller ikke) for å oppklare mysteriet om de uteblivende bladene, men i går kom de altså. Hehe...
2 hele årganger! Med bladbunken fulgte det et ark hvor det sto; "Hei! Jeg har oppdaget at du - ved en beklagelig feil fra min side - har blitt strøket fra forsendelseslisten for Norsk Akvarieblad. Derfor ettersender jeg blader for 2010 m.m. som jeg tror du ikke har fått."

Kjempebra at de, hele 2 år etterpå, oppdager og retter opp i feilen! De kunne jo like gjerne tenkt at det var gått så lang tid, at det ikke var noen vits i å gjøre noe med det nå.
Jøss, det må jeg si. Har litt lesestoff du da

Men var inne på sida deres og sjekket dette med abonnement på bladet. Koster det ingen ting?
Jo, det kostet 100 kr. da jeg startet å abonnere på bladet. Nå koster det 120 kr. pr. år.

Har litt å lese på nå, ja. Det er jo ikke så store blekka at det gjør noe, men det er et fint blad. Og man får jo fulgt med litt på hva som foregår i akvarienorge, i tillegg til å følge med på nettet, da.
Det er delte meninger om NAF både blandt akvarister og klubber landet rund. En del klubber har meldt seg ut gjennom di siste årene. En del av styret er nå byttet ut og vi håper på en del bedringe.

Klubbene betaler 100 kr pr medlem inn til NAF som kontigent (mulig det nå er 120 som du nevner) Dette går blant annet til å dekke bladets kostnader.

En kan kanskje klage på en del NAF gjør og ikke gjør, og skal ikke her komme med min mening. Men en må ta i betraktning at alt arbeidet styret i NAF legger ned er på frivillig basis og er ubetalt. Likevel kunne jeg registrere at siste bladet fra NAF for 2011 ikke kom før nå i mars. Mao di ligger noe etter.

Kan i tillegg nevne Trude at dine C125, mine gamle søte nurk kommer i årets første utgave av bladet. Jeg sendte inn artikkelen min om C125 til NAF, på lik linje med Akvaforum.

Herlig å se smånurkene dine vokser. Klemz
Jeg vet ikke nok om NAF til å skulle si noe som helst om organisasjonen, bortsett fra at jeg er veldig imponert over at de sendte meg disse bladene helt gratis. Jeg kommer iallefall til å fortsette abonnementet!

Legger ved et bilde av "barnebarna" dine, Leif. Bildet ble tatt nå nettopp, like etter at jeg hadde oppi en god dose micromark.

[External Image]
Har tenkt lenge at jeg skulle ha ryddet opp i plantene i 240 literen, så i går rullet jeg opp ermene og gikk på med forakt. På tide med vårrengjøring!! Ceratophyllumen hadde så til de grader tatt over karet, at fiskene knapt hadde plass. Mange av de andre plantene hadde lidd skyggedøden pga. den nevnte Ceratophyllumen, så både synderen og de strantete plantene ble kastet ut. Inn kom nye forsyninger fra Akvariekjelleren.no! Flotte planter til en billig penge. De nye plantene som fikk flytte inn var:

-Cryptocoryne affinis
-Cryptocoryne retrospiralis
-Cryptocoryne mioya
-Alternanthera variegatus
-Echinodorus cordifolius
-Hygrophila rosanervig
-Ludwigia natans
-Barclaya longifolia
-Cabomba aquatica

Puhh... Litt av en liste! Gikk visst litt bananas når jeg bestilte planter... Det ble nesten for mye av det gode, når de ble satt inn sammen med plantene jeg beholdt fra det gamle oppsettet ble det ganske fullt!

Vel, nå skal det få tid til å vokse seg til. Mange av plantene var småskudd og ungplanter, så det tar nok litt tid før det blir skikkelig frodig.

Legger ved noen bilder av forskjellige utsnitt av karet. Helfigurbilde får vente til det har grodd seg til!

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Flere bilder...

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Blir skikkelig fin og frodig "roteskog" dette
Ja, det er iallefall det jeg håper på.
Inaktiv bruker
dette blir bra kjekt å ta i litt ekstra innimellom superb
Tiden vil vise, Solosuper. Jeg håper det blir bra, og det var definitivt artig med så mange nye planter! Alltid gøy å shoppe akvarieplanter! Faren er vel at det kan bli seende litt rotete ut når det gror seg til oppi der. :P
I går ga jeg bort de 2 siste av palettyngelen. Endelig er akvariet tømt for fisk!

Litt rart å ha et tomt akvarium stående, og jeg har ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre med det ennå. Enten tømmer jeg det og setter det i kjelleren, eller så får det bli stående som karantenekar evt. yngelkar.

Er ikke noe spesielt glad i dette akvariet, det er et Jebo 70 liter m/ sølvfarget lokk, og det er så høyt i forhold til bunnarealet. Vanskelig å få tak i lysrør som passer er det også, så jeg er redd akvariet blir forvist til kjelleren.

Eller kanskje jeg skal se på muligheten for å røske ut lysrørene som sitter der, og sette inn nytt 2x24w T5 rørsett... Hmm... :P
TOMT KAR? 70L er passe til et par små apistogramma det Trude. Har vel også hørt at en kan bli bøtlagt for å ha tomme kar stående, knis. Utrolig flotte bilder du har av di plantene, ja resten også. Har jeg spurt før? Hvordan kamera har du? Pris ca...

Har veldig lyst å kjøpe meg nytt kamera når skattepengene kommer. Har du noen nye bilder av 125 yngelen? Pliiiiis.....

Det legges egg og det klekkes i hytt og pine her med apistoene, men er ikke like heldig med all yngel. De fleste er ungdyr så en kan ikke forvente all verden. Tar gjerne 2-3 kull før de vet å håndtere egg og yngel. Men det kommer nok skal du se....

Ha fortsatt en flott helg
Klemz

Bilde av VF Apistogramma cf Commbrae med yngel. Hun har greid yngelpleien bra og det er masse yngel enda :- =)
Hehe, jaja, hvis jeg risikerer bøter om jeg setter bort akvariet får jeg vel bare bite i det sure eplet og la det stå, da... :P Har veldig lyst på lakrisgurami, men vil egentlig vente til jeg får tømt den andre 70 literen. Det er et Juwel-kar, og er mye penere.

Artig at du liker bildene! Kameraet jeg bruker er et Canon eos 1000d med et EFS 18-55 mm objektiv. Ønsker meg veeeldig et macroobjektiv! Helst et Canon EF 100mm f/2.8 USM, men jeg kan nøye meg med et 60 mm... Det er litt billigere... Jeg kjøpte kameraet brukt for 2000 kr. m/objektiv. Er veldig fornøyd med det, men kunne som sagt hatt bruk for et bedre objektiv! ...og ekstern blits, men det tror jeg ikke blir med det første...

Så flott at Apistoene dine yngler da, Leif. Slikt er gøy! Følger med i tråden din, og det er morsomt å se bildene av Apistogrammaene. Jeg har sverget for meg selv at jeg ikke skal ha flere ciklider, for jeg synes de er for hissige i gemyttet, med Apistoene er kanskje rolige av seg?

Siden du spurte så pent om flere bilder av C125 yngelen gikk jeg bort og tok noen bilder nå (de har akkurat fått en stor porsjon micromark, så de virret rundt både høyt og lavt). Her er de:

(Og ønsker om en flott helg til deg også, forresten!)



[External Image]

[External Image]

[External Image]

Litt om fotograferingsfrustrasjoner... De siste dagene har jeg forsøkt å ta noen gode bilder av T. espei fiskene i 240 literen, men det er lettere sagt enn gjort!

For det første er de jo så små... Bare 2-2.5 cm, og for det andre står de jo aldri i ro! Med én gang jeg setter meg ned foran karet med fotoapparatet i hånden tror de det er mat på gang, og styrter vilt rundt i karet. ---#7x&@%*--- For det tredje, når jeg etter 50-60 forsøk endelig får knipset et bilde som er skarpt, viser fisken i riktig vinkel og ikke har blitsrefleks fra akvarieruta, ja da får blitsen det til å se ut som om fisken har sopp eller noe ved skjellene på halen. Refleksjonen fra blitslyset vises som hvit/blå/grå farge på de svarte skjellene på siden av fisken. I virkeligheten har de jo ikke denne fargen på skjellene, og det er frustrerende og ikke få knipset de slik de er. For de er jo så utrolig vakre!

Legger ved et par bilder som illustrerer problemet. Det første tok jeg i går kveld, og det andre er en beskåret utgave av et bilde jeg tok til fotokonkurransen i desember.

[External Image]

[External Image]

Jeg syns bildene var flotte jeg...
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap