- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Når slippes rekeeggene???
Når slippes rekeeggene???
Postet 21.04.10 kl 08:14
De går vel med eggene i 5-6 uker, og da slipper de jo fiks-ferdige mini reker.... Husk å ha mineralstein i vannet slik at yngelet overlever de hyppige hamnskiftene sine i begynnelsen, uten nok mineraler ender man fort opp med 100% dødelighet.
Min Red/Black Bee gruppe begynte først å øke i antall etter de fikk mineralstein og lavere temperatur (23 grader). Kirsebærrekene jeg begynte med formerte seg uhemmet uansett vannkvalitet og temperatur…
Min Red/Black Bee gruppe begynte først å øke i antall etter de fikk mineralstein og lavere temperatur (23 grader). Kirsebærrekene jeg begynte med formerte seg uhemmet uansett vannkvalitet og temperatur…
Postet 21.04.10 kl 09:40
Så lenge ja, var noen som sa 2 uker, så jeg ventet på det jeg :P menmen, da nærmer det seg jo uansett nå da, flere å flere av de bærer egg nå, er de tvekjønnet slik at alle kan bære egg, eller har jeg hanner også?
mineralstein har jeg oppi der, temperaturen er faktisk 22-23 når jeg var å så etter, hadde jeg ikke fått vite dette nå, så hadde jeg nok skrudd den opp, så det var godt du sa
har mange catappablader oppi der også, å mengder med javamose og en rot, som de pleier å være endel på, så håper dette går bra
mineralstein har jeg oppi der, temperaturen er faktisk 22-23 når jeg var å så etter, hadde jeg ikke fått vite dette nå, så hadde jeg nok skrudd den opp, så det var godt du sa
har mange catappablader oppi der også, å mengder med javamose og en rot, som de pleier å være endel på, så håper dette går bra
Postet 21.04.10 kl 09:55
Postet 21.04.10 kl 10:09
Lars JamneDu må ha begge kjønn, eller blir det ikke action og småtroll. Høres ut som du har de ingrediensene du trenger for en god start på "masseproduksjon". Gode kaldtvannsbytter trigger dem også i å sette i gang har jeg fått beskjed om av de jeg har kjøpt hos.
Kaldtvann??? trodde det var veldig vesentlig å ikke endre tempen for mye jeg ved vannbytte, slik er det ihvertfall med fisk el?
jeg har fått beskjed om å la vannet renne i kranen i min 3 min før jeg tapper vann til den, for å få bort evt stoffer i rørene osv som de kan reagerer på, så det gjør ejg, å så får de nytt vann hver uke, men ikke så veldig mye egentlig, et par literer kun.
Men noe må jeg jo ha gjort rett siden over halvparten går med egg nå
De kan vel ikke gå med "tomme" egg??? så jeg har vel hanner da el? har rett å slett ikke peiling på det jeg, har lest mengder med info, men da om andre reker, så jeg fant ikke helt ut av hvilke så var hva hos meg :S
Tussen takk for hjelpen
Postet 21.04.10 kl 10:12
Ser du har litt lett mix av Red og Black Bee så da hart du vel kjøpt hos akvariereker.no og i en gruppe på 10 så har du nok fått litt av hvert kjønn... Så da er det bare å smøre seg med tålmodiget...
Jeg bytter 20 liter iskaldt vann hver uke i vår 115l rekekar. Og det fungerer utmerket, de corydoras'ene jeg har i samme kar ligger egg nesten ukentlig pga dette....
Jeg bytter 20 liter iskaldt vann hver uke i vår 115l rekekar. Og det fungerer utmerket, de corydoras'ene jeg har i samme kar ligger egg nesten ukentlig pga dette....
Postet 21.04.10 kl 10:20
OJ; jeg forsøker å få egg på mine crydoraser, men de er i 720 literen, å jeg har ikke sett noen egg enda, å forsøke å fange dem inn derfra blir nok litt av en prestasjon vil jeg tro, de er jo som små raketter....:/
Men kanskje jeg skal forsøke...har ingen fisker oppi hos rekene jeg, eller dvs jeg slipper danioene over av og til, så de leker i javamoen, så nå har jeg 50-100 mikroskopiske yngel av dem der, å når de er store nok, flytter jeg dem over i 720 literen, å slipper foreldrene over i det lille på 100 liter igjen
takk for tipsene !! skal forsøke med mine corydoraser også, men krever ikke de stener til å henge eggene på, å kan de evt gå sammen med yngelen sin og rekene uten at de spiser opp yngelen, å plager rekene?
jeg kjøpte foresten en oppdrettsgruppe ho akvariereker ja, hvorpå over halvparten går med egg nå
skikkelig spennende !!!!
Men kanskje jeg skal forsøke...har ingen fisker oppi hos rekene jeg, eller dvs jeg slipper danioene over av og til, så de leker i javamoen, så nå har jeg 50-100 mikroskopiske yngel av dem der, å når de er store nok, flytter jeg dem over i 720 literen, å slipper foreldrene over i det lille på 100 liter igjen
takk for tipsene !! skal forsøke med mine corydoraser også, men krever ikke de stener til å henge eggene på, å kan de evt gå sammen med yngelen sin og rekene uten at de spiser opp yngelen, å plager rekene?
jeg kjøpte foresten en oppdrettsgruppe ho akvariereker ja, hvorpå over halvparten går med egg nå
skikkelig spennende !!!!
Postet 21.04.10 kl 10:24
Jeg har Corydoras Elegans sammen med bierekene og de ligger egg hvis jeg gir dem kaldtvannsbytte og deretter forer dem med røde mygglarver. Fungerer så og si hver gang. Alltid en eller annen av dem som er klar for å slippe noen egg. Disse ligges i hovedsak egg under blader hos meg, men også en liten andel på glasset.
Tar selv alltid eggene ut og opp i en liten Europris-balje med et lite filter og torv, ellers spiser rekene opp eggene før de blir klekket. Har flere ganger sett bierekene ta corydoras wigglers i dette karet....
Det er en bra gruppe man får fra Akvariereker.no, har spedd på min med reker fra 2 andre norske oppdrett samt 10 stk fra Tyskland som akkurat ble levert på døren i morges sammen med noen andre reker....
Tar selv alltid eggene ut og opp i en liten Europris-balje med et lite filter og torv, ellers spiser rekene opp eggene før de blir klekket. Har flere ganger sett bierekene ta corydoras wigglers i dette karet....
Det er en bra gruppe man får fra Akvariereker.no, har spedd på min med reker fra 2 andre norske oppdrett samt 10 stk fra Tyskland som akkurat ble levert på døren i morges sammen med noen andre reker....
Postet 21.04.10 kl 10:33
Oj, så flink du er da, må bare gi et vink om du skal selge yngel jeg vil også veldig gjerne styrke stammen min med nytt blod etterhvert, men er ikke så flink at jeg får tak i fra andre land osv, har ikke greie på spnn
kanskje det blir for avansert for meg da, med torv osv, ikke så flink enda syns jeg, men skal forsøke meg på oppdrett av sewilla nå, har annonsert etter en akvariereol, så jeg kan tipasse hevrt kar til hver enkel sort, vil ikke ha så mange akvariumer, siden vi allerede har noen, men vil forsøke meg på noen, å se om jeg får det til
kanskje det blir for avansert for meg da, med torv osv, ikke så flink enda syns jeg, men skal forsøke meg på oppdrett av sewilla nå, har annonsert etter en akvariereol, så jeg kan tipasse hevrt kar til hver enkel sort, vil ikke ha så mange akvariumer, siden vi allerede har noen, men vil forsøke meg på noen, å se om jeg får det til
Postet 21.04.10 kl 10:45