Reise vekk når fiskene har hvitprikk, kan vannskiftet etter kur vente?

Jeg oppdaget i går kveld etter et vannbytte at fiskene på jobb har fått hvitprikk. Jeg tenker å medisinere med esha fra i dag av. Problemet mitt er at jeg skal ha fri fredagen pga at jeg skal reise til en annen del av landet. Jeg kan sikkert få noen til å dryppe noen dråper i karet på fredagen, men det store spørsmålet er om det går bra å vente med vannskiftet til jeg kommer på jobb mandag? Veldig dumt at jeg ikke får fulgt med om de blir kvitt alt innen fredag, men det er vel eneste alternativet å gjøre det slik? Det er kun en fisk som er angrepet foreløpig, men det smitter jo fort. Fiskene har blitt medisinert for dette for noen få uker siden, så jeg har tydeligvis ikke fått vekk alt selv om de var symptomfrie dagen før jeg avsluttet en tre dager lang kur.
Man skal ikke ta vannskifte under kuren så det går greit. Kan være greit om noen får følgt med å fjerna eventuelle fisker som skulle dø.
Nei, jeg tenker etter endt kur. Får bare gitt de en tredagers kur, men så får jeg ikke skiftet vann før tre dager etter kuren er ferdig. Er det uheldig?
Nå husker jeg ikke helt hvordan Esha kuren fungerer, men syns 3 dager hørtes lite ut. Etter at kuren er ferdig så er det jo greit å begynne med vannbytter så fort som mulig, men vil ikke tro at om man venter 3 dager etter kurens slutt skal få katastrofale følger.
du kan jo også kjøre varmekur. Kjør 32 grader i akvariumet til alle prikkene er borte. gjerne noen dager ekstra for å forsikre deg om at alle parasittene er døde. Det man burde passe litt på under varmekur er at vannet blir oksygen fattig så kan være greit å få til en del bevegelse i overflata ved hjelp av filterutblåset eller en luftpumpe.
Så vidt jeg husker så brytes Esha-medisinene ned etterhvert så jeg regner med at det skulle gå greit. Jeg har til og med kjørt lengre kur på opptil 5 dager uten vannbytter, og uten problemer, så jeg ville tatt sjansen hadde jeg vært deg. Ville vært mye mer skeptisk til å kjøre varmekur uten tilsyn :b

Jeg hadde forresten problem med å bli kvitt hvitprikk for et par år siden og jeg måtte til slutt kjøre varmekur. Har ikke sett en eneste prikk siden
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap