Vannbytte rutiner

Hvor ofte og hvor mye vann bytter dere i 240 liter?
Hvor mye vann en skal bytte og hvor ofte er avhengig av fiske type og mengde.

En måte jeg synes er grei er når en har filter kapasitiet som gir 0 ammonium/ammoniakk og 0 nitritt(NO2) så skifter man nok vann til å gi nitrat(NO3) verdier på 12-25mg/l(mener dette er riktig benevnelse men har ikke bruksanvisningen her).

F.eks i mine 2 sammenkoplede akvarier på totalt 237ltr skifter jeg ca 90ltr/døgn pga. hard foring av yngel.

I et normal belastet akvarium vil nok 90ltr/uka være mer passende.

Så som du ser er svaret mer nøyaktig ved måling enn ved å høre hva andre bytter av vann, siden hva de gjør ikke nødvendigvis overføres direkte til hva du gjør.
Jeg bytter aldri vann etter resultatene på vanntester, foruten ved plutselige høye resultat som sier det må gjøres haste-vann-bytter på , så ikke fiskene dør.

Har du en passe moderat fiskebelastning, gode fôringsrutiner, et filter med stor kapasitet og et vannbytte pr. uke, behøver man ikke teste vannet for å se om man bør bytte vann!

Jeg syntes ukentlige vannbytter på minimum 30% er et must, da trives fisken og jeg Jo større belastning på karet, jo oftere bør man ta vannbyttene.
Var kansje ikke så klar på dette med testing. Mener bare at en skal bruke testing til å finne hva intervallet på vannbytter skal være for ditt oppsett og foring. Når vannbytte syklusen(og foring)har stabilisert verdiene så er det ikke behov for å ta tester så ofte.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap