Fisk til 200l

Jeg har kjøpt meg et kar til 200 liter og ønsker tips til hva jeg kan ha i dette.
Oj, det var et spørsmål uten enkelt svar er jeg redd Det finnes så utrolig mange fisker å velge mellom.

Om jeg skulle foreslå noe så er det at du tenker over hva slags akvarie og fisker du liker, mye planter, mye stein, raske fisker, stimfisk, fisk som formerer seg lett osv. Velg så en hovedfisk som passer inn i det oppsette du har lyst på og innred og velg andre fisk som kan gå sammen med den ut i fra det.

Her kan du legge in søk og se hvilke arter som passer i størrelsen på ditt akvarie.

Karet trenger noen uker etter oppstart for å bli klart for fisk så da kan du bruke den tiden til å finne ut av hvilke fisker du har lyst på og som passer sammen
Helt enig i hva Tante Astrid sier

Men jeg kan jo gi deg et eksempel på hva jeg ville hatt der. Jeg er da veldig glad i L-maller og Corydoras. Så jeg ville funnet en gruppe med L-maller som jeg likte. Veldig greit å starte med enkle maller i starten. Eks: L144.

Og så ville jeg hatt en gruppe med Corydoras - Her er det jo så mange fine å velge i, men Corydoras Aeneus er jo en veldig enkel art som også formerer seg lett Dette er en stimfisk så her ville jeg hatt minimun 6 stk.

Til slutt ville jeg også hatt en fisk som var i topp- og midtsjikte, som f.eks en levendeføder; Guppy, Platy, Sverddrager osv.

Dette er bare et tips fra meg, men som Tante Astrid sier, så har du god tid til å finne ut av dette mens karet ditt står å kjøres inn
Uansett hvilken fisk du velger som hovedfisk så sørg for at de andre fiskene du velger skal ha noenlunde samme verdi på vannet... Det er ikke så lurt å sette levendefødere sammen med corydoras slik det var foreslått i det forrige innlegget her.


Å sette sammen fisk etter biotop kan være lurt, men det viktigste er å sjekke ph, temperatur og gh.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap