Pellets som synker

Jeg har et par akvarier med hovedsaklig bunnspisende og noen sky fisker. Jeg forer med vanlig flakfor, men dette blir som regel spist før det kommer langt nok ned. Jeg forer også med jbl tabimin og andre "tabletter" for bunnspisende fisk, men jeg synes disse forurenser vannet veldig når fiskene begynner å nappe på dem. Det virker som fiskene får spist 10% av det mens resten fyker ut i vannet som små partikler.

Dessuten er de ganske store, sånn at jeg ikke kan slippe ned mange, derfor henter de store praktbotiaene tablettene en og en og tar dem med tilbake til hulen sin. Forer også med plecomin osv, men disse er det jo bare gibbicepsene og ancistrusene som spiser.

Mygglarver er jo fint, men det er ikke akkurat et hovedfor, så det jeg er ute etter er noe slags mindre pellets som synker. Jeg har prøvd novosticks men disse flyter jo som en kork. Ciklidene mine liker heller ikke å hente mat fra overflaten. De blir bare flytende rundt til de fester seg i en flyteplante og går i oppløsning.

Jeg hadde for en del år siden noe slags reke pellets som sank til bunnen med en gang. Disse husker jeg var veldig populære blandt alle fiskene, men jeg greier ikke å huske hva de heter. Hva bruker dere andre til bunnspisende fisk som ikke bare vil ha bare grøntfor?
Nå er ikke jeg den mest avanserte eller erfarne akvaristen, men jeg slenger inn hva jeg bruker, så kanskje du får litt ut av det i hvertfall

Jeg forer vanligvis med Tetra Wafer Mix, de er temmelig små så de er lette å porsjonere ut og de støver lite. Men det er noe med tablettene som får meg til å tenke at dette ikek er noe superfor, jeg tenker alltid papp. Hvor vidt det er noe i aner jeg ikke, det er mest sannsynlig bare en assosiasjon jeg har Jeg passer ihvertfall på at de ikek bare får denne ene typen.
En gang i blant forer jeg med JBL Novo Tab, de støver noe helt grusomt, men siden kuhliiene mine ser ut til å like å moppe over sanden etter rester av støvet så gir jeg litt en gang i blant like før vannskifter. Tablettene er kjempestore, men temmelig porøse, så jeg knekker dem i fire med bare hendene slik at det ikke blir så mye støv.
I tillegg forer jeg med Tetra PlecoMin og noen andre småting, men det brukte du fra før om jeg forstod deg rett, så det er vel ikke noen vits i noen avhandling om.
Med akvariet fikk jeg også endel granulat-for på kjøpet, mener å huske det er tetra det også. De synker temmelig raskt, og siden de er mye mindre enn tabletter så fordeler de seg bedre slik at flere fisk får en sjanse til å få en bit uten å nødvendigvis måtte flokke seg rundt den ene tabletten. I tillegg blir de fleste slukt i et svelg istedet for å få ligge og støve ned karet. Jeg liker dem veldig godt, siden jeg da faktisk kan fore med bare et for og fortsatt være sikker på at alle fiskene får en bit. Det meste av flakfor og frysetørket myggis og slikt blir slukt av sebrafiskene mine lenge før det har begynt å synke, men granulatene rekker å falle ned på bunnen.
Tenker det var Wardley Schrimp sticks du fora med før, disse selges etter min viten ikke lenger utenfor USA har jeg blitt fortalt. Men noen butikker kan ha noen partier inne ennå. Ellers er det jo bare å bestille på nettet.

Synd man ikek lett får tak i disse lenger, da boksen min snart er tom og dette er sticks alle fiskene digger.
Takk for svar folkens! Jeg tror jeg skal prøve ut noe granulat av noe slag som ertatning for flakforet. Det var nok wardley shrimp sticks jeg hadde ja. Synd disse ikke er å få tak i lenger, men jeg fikk pm fra en annen bruker her i dag som visstnok kunne skaffe noe liknende
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap