Platyene tar kvelden..

Har et par platyer i karet som ikke ser helt gode ut. De er blitt radmagre og innsunkne i magen, og selv om de kommer opp for å spise er de tydelig svake og reduserte. Tror det går en vei med dem..

Har hatt det samme på noen før, det rare er at det ser ut som det er kun platyene som blir angrepet av dette..

Hva kan det være? Parasitter?
Plussmedlem
Avmagring og innsunkne mager kan være tegn på mange forskjellige sykdommer og kan skyldes parasitter, virus- og bakterieinfeksjoner. Det siste er det mest vanlige og det mest sannsynlige.

Sykdomsartikkelen gir en del tips, men det beste er nok å medisinere mot indre infeksjoner.
det skjedde med alle 3 platyene mine også etter en stund..merkelig,skjedde ikke med noen av de andre..
kanskje en sær rase?
[QUOTE=Maddy]det skjedde med alle 3 platyene mine også etter en stund..merkelig,skjedde ikke med noen av de andre..
kanskje en sær rase?

Ja det er det. Jeg har hatt platy 3 ganger i mitt liv og alle gangene har endt med at dem er enten syke ved innkjøp eller blir det etter kort tid.
Sist jeg kjøpte dem viste jeg at det kunne gå galt igjen men ville jo prøve siden jeg da hadde neste fargeløse fisker. men neida. Alle 15 døde for meg innen 3 uker var gått.

Så min mening er at dette dessv. er en skabb fisk.
vil ikke ha de lengre iallefall:S
Snodig at flere har dårlige erfaringer med denne fisketypen.

Jeg har syntes platyene er fargerike og kjekke, men vet ikke om jeg gidder å satse på dem mer, orker ikke se flere skal lide denne langpiningen. Ene platyen har vært tynn og skral over en uke nå, burde vel egentlig avlivd den..

Håper ikke de andre fiskene får dette. Har masse mollyer også, ingen av dem får denne sykdommen...
Om dere sliter med radmagre platy eller annen levendefødene fisk så husk at disse er "grønnsaksspisere" så gi de riktig mat.

Tetra phyll eller tetra phyll pro er super mat til f. eks platy. Da blir de fete og gode
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Silgjerd
Reklame for plussmedlemskap