Hvilken luftestein og hvorfor?

Jeg har tenkt en del på å kjøpe meg en luftestein til 63 liter'n min. Hvilken bør jeg kjøpe med tamke på pris og kvalitet.

Hvorfor har man luftesteiner? Er det pga. oksygentilførsel eller er det bare til pynt.

Er det større sjanse for lek hvis oksygennivået er høyt?
Plussmedlem
Hei.
Hvis du har ei god filterpumpe er luftesteiner bare tull i mine øyne. Gassutvekslingen i vann skjer gjennom bevegelse i vannoverflaten, og ikke i bobler som mange synes å tro. Så så lenge du har ei pumpe som sørger for passende bevegelse i overflaten, trenger du ikke luftestein.

Så lenge strømmen i vannet er tilpasset de fiskene som lever der og disse ikke sliter med å puste vil ikke selve nivået på O2 i vannet ha noen spesiell innvirkning på leksadferd. Det er nok andre kriterier som har mye større innvirkning på det enn oksygennivået.

Men dekorativt kan det være med bobler, ja. Men et lite ps: Fisk liker sjelden bobler.
En luftpumpe og en luftestein bare støyer syns jeg :p Liker ikke disse boble-greiene i akvariet, syns det virker veldig forstyrrende for roen og harmonien. Den putringen av boblene konstant hadde drevet meg til van(n)vidd i allefall.

Fiskene trenger det strengt tatt ikke, så lenge du har sørget for at filteret gjør jobben med å få oksygen i vannet. Vannet opptar oksygen fra luften så lenge overflaten er i ordentlig bevegelse. Det skal plaske og bølge litt i vannspeilet ved utblåset til filteret. Det er i en overflate i bevegelse at gassutvekslingen mellom luft og vann skjer; oksygen luftes inn i vannet, og CO² luftes ut.

En stillestående vannflate opptar ikke oksygen, og man kan oppleve å se fiskene henge i overflaten og gispe.
Viktor
Hei. Hvis du har ei god filterpumpe er luftesteiner bare tull i mine øyne. Gassutvekslingen i vann skjer gjennom bevegelse i vannoverflaten, og ikke i bobler som mange synes å tro.


Dette var da en litt rar påstand?

Sitat fra Sterner Aquatech:
"En av de enkleste måter å tilføre gasser, som for eksempel oksygen eller carbon dioxide i vann, er å tilføre gassen som små bobler, - til mindre bobler til mer effektiv vil absorbsjonen bli."

Jo mindre boblene er jo bedre effekt, altså en luftstein er en billig enkel måte og lage små bobler som tilfører oksygen til vannet.

Jeg har testet i mitt kar og slå av boblene, etter bare noen timer kan man tydelig se at fisk blir mer tungpustet, bruker gjelldene mer, hurtigere pusting og kraftigere. Slås luft på igjen, så etter en time eller to er alt tilbake på normalen.

Dette kan du selv teste, spesielt på litt større fisker.

Husker ikke hvor jeg leste dette, men det kommer også ann på hvor dypt boblene ligger for hvor mange % oksygen du får ved gitt dybde.
Kanskje ikke så viktig i denne sammenhengen, men sånn er det.
Det er ikke lett å svare generelt på spørsmålene dine, da det er endel faktorer som spiller inn; hvilke arter holder du, og hvilke krav stiller disse til sirkulasjon/oksygen? Hvilken pumpe har du i dag?

Dersom du alltid er hjemme greier du deg godt med kun en pumpe, muligens med diffusor. Men dersom du av og til tilbringer noen dager hjemmefra er en ekstra oksygenkilde et stort pluss, da en pumpe av ulike årsaker kan svikte.
Her kan en ekstra pumpe være svaret, men svaret kan like gjerne være en luftstein hvis man ikke ønsker større sirkulasjon.

Uansett hva "teori" hevder angående luftstein, så er luftstein utrolig effektivt! Eg har testet effekten flere ganger, og det er ingen tvil hos meg.
En pumpe som har begynt å levere dårlig fører etter kort tid (hos meg) til at enkelte fisker henger i overflaten.

Eg har flere ganger stoppet pumpen (en innvendig) i rundt et døgn, og kjørt kun en liten luftstein. Selv om krusningene som skapes da er mindre enn det den delvis tette pumpen skapte er det ikke en eneste fisk som henger i overflaten.

Hvorfor det er slik vet eg ikke helt, men en teori eg har er at en vanlig pumpe ikke henter oksygen utenfra karet, mens en luftpumpe tilfører ny oksygen inn i karet. Selv om et kar med heldekkende topp ikke er 100 % tett, er eg overbevist om at løsningen ligger her.
Takk for svar!

Veldig hjelpsomt.

CoryCory
Jeg har tenkt en del på å kjøpe meg en luftestein til 63 liter'n min. Hvilken bør jeg kjøpe med tamke på pris og kvalitet. Hvorfor har man luftesteiner? Er det pga. oksygentilførsel eller er det bare til pynt. Er det større sjanse for lek hvis oksygennivået er høyt?


det er vel for oksygenet vil jeg tro.

Men blås i stressende bobler, kjøp fine planter da får du masse oksygen å et pent kar
Plussmedlem
Geiren
[QUOTE=Viktor]Hei. Hvis du har ei god filterpumpe er luftesteiner bare tull i mine øyne. Gassutvekslingen i vann skjer gjennom bevegelse i vannoverflaten, og ikke i bobler som mange synes å tro.


Dette var da en litt rar påstand?

Sitat fra Sterner Aquatech:
"En av de enkleste måter å tilføre gasser, som for eksempel oksygen eller carbon dioxide i vann, er å tilføre gassen som små bobler, - til mindre bobler til mer effektiv vil absorbsjonen bli."

Jo mindre boblene er jo bedre effekt, altså en luftstein er en billig enkel måte og lage små bobler som tilfører oksygen til vannet.

Jeg har testet i mitt kar og slå av boblene, etter bare noen timer kan man tydelig se at fisk blir mer tungpustet, bruker gjelldene mer, hurtigere pusting og kraftigere. Slås luft på igjen, så etter en time eller to er alt tilbake på normalen.

Dette kan du selv teste, spesielt på litt større fisker.

Husker ikke hvor jeg leste dette, men det kommer også ann på hvor dypt boblene ligger for hvor mange % oksygen du får ved gitt dybde.
Kanskje ikke så viktig i denne sammenhengen, men sånn er det.


Ikke en rar påstand, men muligens unøyaktig. Mitt inntrykk er at den generelle konsensusen vedrørende bobler er at jo større er, jo mer oksygen er det i vannet. For den mest effektive gassutvekslingen kreves mange og nærmest mikroskopiske bobler, som du selv skriver. At luftesteiner funker, betviles overhodet ikke. De er bare sjelden nødvendig i de vanligste akvarier her til lands. Ei god filterpumpe + fotosyntesen burde holde i de aller fleste hjem.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap