- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Hjelp vær så snill - det minker fort i antall unger
Hjelp vær så snill - det minker fort i antall unger
Postet 25.04.10 kl 17:54
Postet 25.04.10 kl 19:24
Postet 25.04.10 kl 19:46
dem er bare 48 timer gamle
hadde vannbytte samme dag som klekkingen. vannbyttet gjorde jeg 5 timer før jeg såg klekkinge startet.
så pH 6,8 nitrit 0 temp 22-23
Og jeg fôrer mammaen og pappaen med plecomin tebletter hver dag.
Ellers er det bare en stor gibbiceps i dette karret.
Pumpa er reke/yngel sikker.
hadde vannbytte samme dag som klekkingen. vannbyttet gjorde jeg 5 timer før jeg såg klekkinge startet.
så pH 6,8 nitrit 0 temp 22-23
Og jeg fôrer mammaen og pappaen med plecomin tebletter hver dag.
Ellers er det bare en stor gibbiceps i dette karret.
Pumpa er reke/yngel sikker.
Postet 25.04.10 kl 20:01
Postet 25.04.10 kl 20:10
ok. takk
Jeg viste for så vidt at det kunne slå feil ut med det vannbytte, men siden nitriten ga utslag på 0,02 så turte jeg ikke noe annet.
For om nitriten hadde forblitt i karret og økt enda mer kunne den ha drept yngele og de andre fiskene tenkte jeg.
Jeg passet på at temperaturen var den samme på vannet jeg byttet.
Vel et annet spørsmål da.
Vil yngelen klare seg selv i yngelkassa fra nå av eller må dem være hos far`en sin enda noen dager
Jeg viste for så vidt at det kunne slå feil ut med det vannbytte, men siden nitriten ga utslag på 0,02 så turte jeg ikke noe annet.
For om nitriten hadde forblitt i karret og økt enda mer kunne den ha drept yngele og de andre fiskene tenkte jeg.
Jeg passet på at temperaturen var den samme på vannet jeg byttet.
Vel et annet spørsmål da.
Vil yngelen klare seg selv i yngelkassa fra nå av eller må dem være hos far`en sin enda noen dager
Postet 25.04.10 kl 20:18
Generelt kan man si at maller av Ancistrus greier seg best på egenhånd i karet. Da kan de "gresse" på alger konstant, istedenfor å være innesperret i en liten boks og måtte vente på fôring.
Det blir fort dårlig vannkvalitet og dårlig sirkulasjon i slike fødekasser, spesielt om man er nybegynner er det lett å både overfôre og ikke helt vite hvor mye vannbytter som egentlig trengs.
Er det noen spesielle grunner til at du føler du er helt nødt til å ta dem fra faren?
Det blir fort dårlig vannkvalitet og dårlig sirkulasjon i slike fødekasser, spesielt om man er nybegynner er det lett å både overfôre og ikke helt vite hvor mye vannbytter som egentlig trengs.
Er det noen spesielle grunner til at du føler du er helt nødt til å ta dem fra faren?
Postet 25.04.10 kl 20:40
Endret: 25.04.10 kl 20:40
Nei.
Så da blir dem der dem er.
For det er jo det beste for dem egentlig.
Tenkte bare på og spørre om det gikk ann siden det har vært litt frafall.
Spes. til deg Mona.
Jeg stoler på deg. det har jeg gjort fra dag en. følger med på tråden din fortsatt. Fikk vondt i magen selv da,
du selv skvatt skikkelig under dette vannbyttet ditt.
Kan tenke meg hvor raskt du ved bøtta.
Så da blir dem der dem er.
For det er jo det beste for dem egentlig.
Tenkte bare på og spørre om det gikk ann siden det har vært litt frafall.
Spes. til deg Mona.
Jeg stoler på deg. det har jeg gjort fra dag en. følger med på tråden din fortsatt. Fikk vondt i magen selv da,
du selv skvatt skikkelig under dette vannbyttet ditt.
Kan tenke meg hvor raskt du ved bøtta.
Postet 25.04.10 kl 20:57