Hvor mye sirkulasjon til discus?

Hei!

Har akkurat fått kjøpt meg 2 store discuser som går i et 190L.
Der har jeg brukt en juwel pumpe som skal ta 1000L i timen.
Synes discusene har pustet fort i det siste, kan det være noe med sirkulasjon og gjøre?
Kan være stresset etter dem kom oppi karet for 3 dager siden, vannkvaliteten er på topp men kan det ha noe og si hvor mye dem må jobbe for og stå rolig i strømningen?

Lurer på om jeg skal få byttet til juwel 600L i timen isteden?

Husker ikke hva som er passe sirkulasjon for discuser, skal man gange vannvolumet med 3 og finne en pumpe som feks:
200 Liter vann så passer det bra med sirk pumpe som tar 600L i timen?
Plussmedlem
Jeg har ingen direkte erfaring med discus, men siden de deler mye av de samme karateristika som scalare vil jeg gjette meg til at de ikke skal ha alt for mye strøm i karet. Dette fordi de da vil måtte bruke mye energi på å holde seg stabilt i vannet siden de flate kroppene deres fungerer som seil i strømningene.
Det viktigste angående pumpene er at de skaper nok bevegelse i vannoverflaten til at gassutvekslingen skjer, så hvis pumpen din er justerbar, kan du jo kanskje prøve det før du tenker på å bytte. De fleste her inne enes vel om at det er bedre å ha litt for mye pumpekapasitet enn for lite.

Når det gjelder discus så er det filtervolum som gjelder. Utblåsningen klare man alltid å spre ut slik at den ikke blir plagsom for discusen.

Har man tradisjonelle sprederrør så borrer man flere hull så synker trykket i hvert hull og dermed mindre sirkulasjon. Utblås som står mot bakvegg vil miste mye kraft.

Discus som puster fort er ikke noe godt tegn. Her må vannkvalitet og mulighet for kjente plager hos discus sjekkes. Tenker nå spesielt på gjellemark-
Jeg hadde den Juwel pumpen før, å der skal det være et regulerbart kort rør med vinkel, som du kan stille feks mot bakveggen eller stille det opp mot overflaten, prøv det før du skaffer en mindre pumpe, bedre med for mye
Jeg tror (og håper?) at det er snakk om å bytte ut powerheaden fra 1000 l/t til 600 l/t, og ikke hele filtret? En svakere powerhead vil ha liten betydning for filterets del, ideelt sett skal vannet gå relativt sakte gjennom filtret. Det er filtervolumet som gjelder, ikke liter i timen
Nei de har ikke for mye strømmniger av den pumpen, tipper heller et eller annet med vannet.
Hjellemark er det ikke(disse kommer fra meg), og den ene av de har vokst opp hos meg fra egg til jumbo str.

De pustet jo fint helle tiden hos meg og det gjorde de også når du hentet de/var og så på de, så de er kanskje stresset.

Håper du finner ut hva det kommer av, kanskje gjøre på et filter til, tenker da på utvendig filter-men uansett så skal de jo ikke puste fort bare pga innvendig filter, ikke så lenge vannverdiene er gode.

Hva ligger no3 og ph på?
Uten at jeg fått med meg hvor store disse discusene er, så kan det også tenkes at ting er helt normalt. Hvis det er ganske små discus som fores ofte så vil deres pustefrekvens øke i ettertid av hver foring, spesielt med oksehjertemix. Dette er helt normalt og ingenting å engste seg for.

Hvis det er discus av typen Stendker du har kjøpt hos Ken, er sjansen for gjellemark svært liten. Ingen av dem er eksponert for det hvis de ikke går i kar med asiafisk som ikke har hatt sin karantenetid. Ken har holdt på med discus en stund så jeg regner ikke med at dette er tilfelle.

Anbefaler sjekk av amoniakk, nitrit og oksygen. Hvis disse verdiene er fine så bør en følge med om discusen viser andre tegn som uvanlig posisjonering i akvariumet, liten matlyst, gjemmer seg bort, hvit avføring.

Mvh Roger
temp:29
nitrat:10
nitrit:0
ph:6,5

Bruker osmose.

Jumboen puster 31 ganger på 15 sec
Den andre som er ca 16cm puster 20 ganger på 15 sec

Avføringen er helt normal, begge fiskene er fremme og farger ut og spiser hver dag. Ikke redd når man går forran akvariet heller.

Gjellemark er det ikke!
ja fikk jo med 2 til og har prøvd med en 600 pumpe i dag og pusten er like ille, da bytter jeg tilbake til 1000 pumpa neste gang jeg bytter vann
[QUOTE=ray87]Hei!

Har akkurat fått kjøpt meg 2 store discuser som går i et 190L.
Der har jeg brukt en juwel pumpe som skal ta 1000L i timen.
Synes discusene har pustet fort i det siste, kan det være noe med sirkulasjon og gjøre?
Kan være stresset etter dem kom oppi karet for 3 dager siden, vannkvaliteten er på topp.

Discusen kommer fra Ken, som har hatt disse lenge, det kan være at de synes det er skummelt å bli bare 2, de har trossalt gått i et kar med mye fisk så de stresser nok litt, så lenge de spiser og vannet er bra ,så hadde jeg bare sett det ann
ray87
temp:29 nitrat:10 nitrit:0 ph:6,5 Bruker osmose. Jumboen puster 31 ganger på 15 sec Den andre som er ca 16cm puster 20 ganger på 15 sec Avføringen er helt normal, begge fiskene er fremme og farger ut og spiser hver dag. Ikke redd når man går forran akvariet heller. Gjellemark er det ikke!

Ser du bruker osmose, Håper du blander dette ut med kran vann. Eller tilsetter r/o salt. Hvilke µs verdier har du. i karret. Om du kun bruker rent osmose vann vil dette ta knekken på fisken din.

Og hvilke µs verdier har du i kranvannet.

Høy puste frekvens kommer stort sett av vannkvalitet , lavt oksygen nivå eller gjeldemark.

Hvordan kan du være sikker på at det ikke er gjeldemark.
Fordi jeg ikke har hjellemark i karrene mine, derfor er jeg sikker på at det ikke er hjellemark.

Disse diskusene har aldri godt i osmosevann-kan det ha noe med puste frekvensen og gjøre?

Når den puster 31 ganger på 15 sekunder-det er dobbel"hastighet"det-som sagt lurer på om us verdien kan ha innvirkning på det.
Jeg må si meg enig med Ken her. Pr dags dato har jeg aldri hørt om gjeldemark på Stendkerdiscus. En av grunnene til at denne discusen er populær er grunnet den tryggheten de har på sitt anlegg.

Såfremt den ikke blir blandet med annen infisert discus, kan jeg vanskelig se at gjeldemark er problemet. Føler vel at gjeldemark svært ofte blir vurdert som et problem uten at det er tilfelle. Spesielt på europeisk oppdrettsdiscus.

Mvh Roger
Karet har ca halvparten med kranvann og halvparten med osmose.
Jeg har lest på flere steder og i den back to nature boken at dem anbefaler osmosevann til discus, Men har også selv brukt kranvann før og det funker bra, Bor jo i norge så kranvannet er ikke så dårlig at vi må ha osmose men jeg bare brukte det siden jeg bruker det til saltvannsakvariet for og unngå mye alger ved vannskifter.

Har aldri hørt før at rent osmosevann vil ta livet av fisken og har også lest at salt ikke egner seg i ferskvannsakvarier.. Mye forskjellige meninger der.

I dag så puster jumboen roligere, den puster 21 ganger på 15 sec, noenganger 25 ganger på 15 sec og andre ganger 20 ganger på 15 sec.
Tror nok bare at det kom av at han er ny i karet..
I dag har dem lagt egg!

Ble veldig overrasket når vi kom hjem i dag og slo på lyset, Til vanlig er lyset på fra 10:00 til 22:00 men skulle ut en tur i dag tidlig og glemte og slå på lyset da jeg ikke har fått ordenet med skjøteledninger og timer enda, Ble lengre borte en planlagt og dem var uten lys i mange timer.

Når lyset kom på så fikk vi se det med eggene! Håper dem er befruktet

Ken:

Hva heter den blå store discusen du oppdrettet selv og hva heter den hunnen på ca 15-16cm som vi kjøpte?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap