Mikse corydas?

Jeg som amatør innen corydas har noen intelligente spørsmål (:

For en stund siden leste jeg kort på en profil her inne at vedkommende hadde satt Corydas typ Panda og Corydas typ Green Laser
sammen for å unngå lek på de.
Spørsmål en; fordi jeg er helt ny på corydas, vil det hjelpe å sette to forskjellige typer sammen for å unngå lek?

Selv har jeg to typer corydas i samme akvarium, dette skal vel ikke være et problem for noen av de..?
Sparesset
Jeg som amatør innen corydas har noen intelligente spørsmål (: For en stund siden leste jeg kort på en profil her inne at vedkommende hadde satt Corydas typ Panda og Corydas typ Green Laser sammen for å unngå lek på de. Spørsmål en; fordi jeg er helt ny på corydas, vil det hjelpe å sette to forskjellige typer sammen for å unngå lek? Selv har jeg to typer corydas i samme akvarium, dette skal vel ikke være et problem for noen av de..?




Problemet er ikke hvor mange TYPER cory du har i karet, men antallet. Disse trives best i flertall på minimum 5-6 stk og er en stimfisk. Har du f.ek 2 typer og min 5-6 av hver er dette ikke noe problem. Har du f.ek kun 2 av hver vil disse sture og være "ensomme" ved at de ikke er flere. Regner kanskje med at Mona O kommer innom her og gir deg en enda bedre forklaring. Jo flere de er av samme art, bedre trives de. Anbefaler deg heller en type med 6 stk, enn 2 typer med 3 av hver
Corydoras har lettere for å sette i gang lek og egglegging dersom de er alene som art i et akvarium. Det stemmer nok. Men det er ikke noe "bankers" å sette to arter sammen heller, de kan finne på å leke likevel. Men arts-kar øker altså sjansen for at de gjør det.

Du har to typer Corydoras, skriver du, men hvor mange har du av hver art?
Det er veldig dumt å holde f.eks. bare to av en art og kanskje to eller tre av en annen art sammen. Hvorfor det? spør du. Jo, det er det to grunner til:
Den ene er at Corydoras er stimfisk, og trives aller best i større grupper med sine egne. Det er ikke "det samme" å sette inn flere av andre Corydoras-arter. Coryene vet utmerket godt selv hvilken art de hører til, så det blir ikke samme sak å blande "litt av hver". Helst bør man ha mange av EN art, ikke litt av ditt og datt.

Den andre grunnen til at man bør unngå å holde to-tre stk av et par ulike arter sammen, er faren for kryssninger. De ulike artene av Corydoras er så nært beslektet at man KAN risikere hybrid-kryssninger dersom man holder for få av samme art. Dersom man f.eks. sitter med to hanner av Corydoras trilineatus og to hunner av en annen art, har ikke artene noen av sin egen art å leke med, og kan finne på å krysse seg.
Det kan skje selv om begge kjønn er tilstede av begge arter, men faren er aller størst om kjønnsfordelingen er gal.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap