Mate yngel med kokt egg?

Hvordan forer man yngel med egg? Hvordan tilbereder man? .. og hvor store bør yngel være før man mater med egg?
Tenker altså på eggplommen, på et hardkokt egg.
Her er en tråd. Det høres ut som et spennende alternativ til infusorier, så si ifra hvis du tester det ut og synes det er et greit fôr til småyngel.
Kokte egget i 15 minutter og silte det gjennom et kaffefilter. Vannet ble appelsinjuice-orange. Svært mye mat i bare en dråpe, altså.
Sprøytet nesten 1ml av denne "juicen" til yngeln, men så ut som de var alt for små til å spise dette. Prøvde 1ml til ca 2mnd gammel yngel, og de spiste dette med god apetitt.

Tror ikke jeg vil prøve dette på nytt.. Ser jo at 60% av maten går rett til bunns, og jeg de er for små til at jeg kan ta ut klinkekulene - så må være svært forsiktig med hvordan jeg fôrer dem fremover nå. Selv med vannbytte hver dag, så får jeg ikke slamsugd
Hva slags yngel har du? Tenkte jeg skulle prøve meg på oppdrett av Pristella maxillaris, og yngel av de er vel også for små til eggeplommefôr, da?
Sikkert samme størrelse på den yngeln.
Jeg har Danio Rerio. De er knøttsmå den første uken, men de vokser veldig, veldig godt. Så for min del, så kunne jeg jo prøvd å gitt dem egg om en ukes tid igjen. Fordi deres søsken, som er ca 2mnd gamlere - de spiste dette som bare det.

Men bør nok virkelig få ut klinkekulene fra karet, før jeg mater med med eggplomme. Griser noe helt forferdelig. Føler slamsuging hver dag blir et -must-.
Da er det vel kanskje like greit å bruke infusorier...
Tilfeldig bekjentskap
© Liz H.
Reklame for plussmedlemskap