"stikker" alle botiaer?

Jeg har nok falt litt for disse botiaene, og leser om de ulike typene. Prøver å bestemme meg for hvilken jeg skal ha.

Har foreløpig 5 Glødebåndstetra (skal bli 10) og to Sverddragere, samt en ancistrus og noen reker (Neocaridina sp - med forbehold om skrivemåte!).

Alle Botiaer har vel torner under øynene? Stikker de uten grunn? Er de aggressive? Har liksom ikke lyst til å bli redd for å stikke hånda ned i akvariet... =)

Hvilke er mest rolige og hvilke kan være litt hissige? Ser at Skunkbotia (Musebotia) kan være litt aggressiv. Men de ser jo så morsomme ut... Noen som har disse?
Har fått skikkelig sansen for Pakistanbotiaen.

Akvariet mitt:
Juwel Lido 120L

PH 7
GH 3
KH 3
Tror aldri jeg har hørt om noen som har opplevd å bli stukket av de øye-piggene botiaer har. Kanskje det har skjedd hvis noen har holdt fisken i hånda, vet ikke, men det har du vel ikke planer om å drive med?
Hehe - nei, hadde ikke tenkt å klappe og kose så veldig mye med fiskene

Synes bare jeg har lest i noen innlegg på forumet at folk har blitt stukket. Og det står liksom "advarsel" når jeg leser om dem også. Type obsobs, pass på - torn under øyet. Men kanskje det er litt overdrevet da?
Kaos
Alle Botiaer har vel torner under øynene? Stikker de uten grunn? Er de aggressive? Har liksom ikke lyst til å bli redd for å stikke hånda ned i akvariet... =)


Overhodet ingen fare for å bli stukket. Eneste måtte være ved flytting el.l. Da hender det en veldig skjelden gang iblant at de vikler seg inn i hoven med piggene og du må hjelpe den løs.

I karet ditt ville jeg ikke hatt noe annet enn Dvergbotia.
hei jeg har selv dvergbotiar 10 og sebrabotia 3 stk.

Jeg har ikke hatt noe problener når jeg driver nedi karret.
Dem skvetter som regel unna.

Legger ved en link til en fin side om botiaer
http://www.loaches.com/

Jeg håper den fungerer
Takker for svar Da er de kanskje ikke så skumle likevel!

Dvergbotia'ene er stilige. Men ser i fiskebasen at de krever litt i forhold til vannet:

"God filtrering og hyppige vannbytter er nødvendig for optimal trivsel."

Hva menes med hyppige vannbytter? Nå skifter jeg en gang i uken. Vil dette være nok? Filteret jeg har er det som fulgte med akvariet. Hvordan vet jeg at det er bra nok for Dvergbotiaene? =)

Takk for link, B. Andresen! Der kan jeg nok få enda flere timer til å gå

Ville ikke Sebrabotia heller gå i akvariet mitt? De er jo mindre enn Pakistanbotiaen.=)
Ella


Ingen kommentar? :-P
det blei nok fjernet ja. Det var hjerte,pakistanbotia,hjerte. Burde egentlig vite at det ikke funker her. Tegnsetting er tull vettu. Har alltid hatt praktbotia og aldri blitt stukket.
Hehe! Er ikke noe mye smileys og sånt her nei
Pakistanbotiaen er råkul! Men litt usikker på om jeg har plass til den.. Har jo 120 liter, men så var det det med grunnflate da. Praktbotia er kjempefine, men de har jeg i alle fall ikke plass til.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap