Skal man noen gang ta ut alt vannet av et akvarium?

Et par stykker i min bekjentskapskrets sier at de i blant tar ut alt vannet i akvariet. Dvs at de fisker ut alle fiskene og har de et annet mindre kar mens de styrer i det andre. De skrubber da steiner og pynt inni akvariet og tar ut alt vannet.

Jeg trodde bare man skulle ta ut 30% av gangen hver uke, og bruke slamsuger/algeskrape om nødvendig + rense filter når det virker svekket (med akvarievann). Trodde man aldri skulle ta ut alt vannet pga bakteriefloraen kan bli feil.

Har jeg misforstått???

Må jo vite dette før jeg anskaffer meg akvarium. Har tenkt med 180liters, mend det virker meget stress hvis man skal ta ut alt vannet innimellom av det må jeg si...

Hvor stort bør et "sekundærkar" være eventuelt om dette må gjøres?

For å svare på overskriften:
Skal man noen gang ta ut alt vannet av et akvarium?

Ja, hvis man skal flytte akvariet bør man ta ut alt vannet først.

Ellers ikke.

Men det er klart, hvis man slurver med rengjøring over lengre tid, kan jo en fullstendig rens virke som det eneste alternativet. Det er uansett ikke bra for akvariet, og som du er inne på er det mye stress.
Ok! :)
Kampfisk
For å svare på overskriften: [QUOTE]Skal man noen gang ta ut alt vannet av et akvarium?

Ja, hvis man skal flytte akvariet bør man ta ut alt vannet først.

Ellers ikke.

Men det er klart, hvis man slurver med rengjøring over lengre tid, kan jo en fullstendig rens virke som det eneste alternativet. Det er uansett ikke bra for akvariet, og som du er inne på er det mye stress.

Det var det jeg også trodde. Jeg vil jo mye heller bytte 1/3 av vannet og sjekke vannverdier en gang i uka enn å ta ut alt vannet hver 3-4 mnd liksom... Trodde ikke fiskene hadde bra av å miste alt vannet i akvariet på den måten. Hørte om en som hadde gjort det, og da hadde det dødd mye fisker. Mens andre sier det går helt fint.
Nå er det jo filteret alt avhenger av, hvis ikke dette blir vasket i samme omgang som man "starter akvariet på nytt", så har man bakteriefloraen som tar seg av nedbrytingen av fiskebæsj og dermed skal det ikke bli noen andre problemer, med mindre man ikke tenker over stresset fiskene utsettes for og kanskje forskjeller i vannverdier.
Men filteret må jo fremdeles være igang under hele renseprosessen.
Hmm
Galemor
Nå er det jo filteret alt avhenger av, hvis ikke dette blir vasket i samme omgang som man "starter akvariet på nytt", så har man bakteriefloraen som tar seg av nedbrytingen av fiskebæsj og dermed skal det ikke bli noen andre problemer, med mindre man ikke tenker over stresset fiskene utsettes for og kanskje forskjeller i vannverdier. Men filteret må jo fremdeles være igang under hele renseprosessen.


Filteret må jo "stoppes" før man begynner å røre oppi karet om det bare gjelder delvannbytte, eller helvannbytte, eller?

Hvor lenge må da filteret gå med det det nye vannet i, før man slipper inn fiskene igjen, dersom man har tatt ut alt vannet?
Vannverdiene blir ikke påvirket av filteret, hvis jeg ikke må pleier jeg aldri slå av filteret mens jeg tar delvannsbytte (30%)

Les litt på akvarieskolen og slikt du. Der får du svar på det meste.
Utvendig filter - elektrisk del?
Galemor
Vannverdiene blir ikke påvirket av filteret, hvis jeg ikke må pleier jeg aldri slå av filteret mens jeg tar delvannsbytte (30%) Les litt på [URLBLOCK1] og slikt du. Der får du svar på det meste.


Hvis man har et utvendig filter, så er jo dette da koblet til strøm. Har lest to akvariebøker og der står det at man alltid skal koble fra alt som er tilkoblet el-nettet før man gjøre noe som helst nede i vannet av rengjøring!
Vannverdier på akvarieskolen! :)
Leste ganske mye nyttig her nå på:


Der stod det:
Bytte vann?
Selv i et velfungerende akvarium vil de skumle stoffene samle seg opp over tid og blir skumlere og skumlere. Derfor er det viktig å bytte vann regelmessig. Hvor mye og hvor ofte, kommer litt an på hvor stort akvarie du har og hvor mye fisk/planter du har, men dersom du bytter ca 20-30% vann en gang i uken, er du ganske trygg. Du må aldri finne på å skifte alt vannet på en gang!
Åse Britt Larsen
Har lest to akvariebøker og der står det at man alltid skal koble fra alt som er tilkoblet el-nettet før man gjøre noe som helst nede i vannet av rengjøring! :)

Stemmer. Man skal koble ut alt av elektriske dipedutter i karet før man stikker fingrene nedi.

Men i praksis er det «ingen» som gjør det.

Hvis man er veldig redd for å få strøm i seg, kan man plugge ut filteret, flytte det over til en bøtte hvor det kan stå og gå, og plugge det i igjen. Dermed kan man ta seg så god tid man ønsker med vannbytte og rensing av kar.
Jeg gidder aldri å skru av filter og varmekolbe hvis jeg bare skal oppi med en hånd eller arm i noen sekunder.

Når jeg tar vannbytter skrur jeg av alt, men det er kun snakk om noen få minutter av gangen.
Stoppe filter i 10 minutter?
Kampfisk
[QUOTE=Åse Britt Larsen]Har lest to akvariebøker og der står det at man alltid skal koble fra alt som er tilkoblet el-nettet før man gjøre noe som helst nede i vannet av rengjøring! :)

Stemmer. Man skal koble ut alt av elektriske dipedutter i karet før man stikker fingrene nedi.

Men i praksis er det «ingen» som gjør det.

Hvis man er veldig redd for å få strøm i seg, kan man plugge ut filteret, flytte det over til en bøtte hvor det kan stå og gå, og plugge det i igjen. Dermed kan man ta seg så god tid man ønsker med vannbytte og rensing av kar.

Må filteret "gå" i vann hele tida? Det tar vel litt tid å skifte delvannskifte også tenker jeg... Man kan altså ikke stoppe det i 10 minutter mens man skifter vann?
Ja, du kan stoppe filteret hvis det er plassert slik at det kommer over vann når du tar vannbytte. Det tåler ikke å stå i gang i luft, da kan motoren bli ødelagt. Så stopp det de minuttene det tar å ta et vannbytte, og sett det i gang igjen så fort som mulig

Jeg stopper filterne når jeg tar vannbytter.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap