Hvordan bekjempe rød og grønnalger?

Sliter litt med rødalger på roten og noen grønnalger på noen saktevoksende planter. De saktevoksene plantene som har grønnalger på seg står under direkte solys. Lest at dette ikke er optimalt med tanke på grønnalger.

Uansett, hvorfor forekommer rød og grønnalger? For mye/lite sirkulasjon? Overskuddsnæring? Har trappet betraktelig ned på foringen de siste dagene. For minimalt. Har merket at vannet er blitt mye klarere etter mindre foring.

Grønnalger

Grønne trådalgerDisse fester seg gjerne på akvarieglasset og på planter og ses som små grønne flekker eller tråder. Kan og vise seg gjennom at vannet blir grønnfarget, at algene er frittsvevende i vannmassene. Når grønnalger dukker opp, og oppleves som et problem, er det et tegn på næringsoverskudd i akvariet, et for høyt nitrat-nivå, men også kan hende for mye lys (sollys?). Vil gi seg ved å redusere lyset, noe oftere vannskifte i denne perioden og ved å plante inn flere hurtigvoksende planter som for eksempel Limnophila sessiliflora, Egeria densa og Ceratopteris cornuta. Molly, Platy, Ancistrus og Otocinclus er gode til å beite grønnalger. Litt grønnalger er likevel et tegn på et akvarium i balanse.

Jeg skifter ikke ut plantene mine med mer hurtivoksende planter. Har nesten for mange planter allerede, men de fleste saktevoksende. Kun Limnophila sessiliflora som vokser seg svær. Håper denne vil gjøre underverk mot grønnalger? Karet er 115l

10timer lys

Har også maller som spiser alger + eple snegler

Men uansett, hvilke tiltak gjør dere for å bli kvitt rødalger og grønnalger?
Enkle tips tas godt imot :p
Inaktiv bruker
du har jo tydligvis lest om alger...
står fortsatt på mitt som jeg sier hver gang jeg er hos deg.
du mater alt for mye.
overforing er vel så skadelig for fisken som spiser det de får. og driter det rett ut igjen, like næringsrikt som da det kom inn i fisken.
Tilfeldig bekjentskap
© Viggo Gausvik
Reklame for plussmedlemskap