Hvordan kan jeg endre gh`en?

Jeg har et 160l kar PH 7,5 GH 5 Temp. 26C
Skal du øke eller minke Gh? Regner med at du skal øke, og da kan du bruke Gh/Th+, som ikke påvirker Ph-verdien. Den regner jeg med at du kanskje ikke vil ha høyere?
hvorfor øke gh og senke ph?? du har en gh på 5 som er en helt grei verdi. Hva slags fisker holder du?
Siden du i en annen tråd vil senke pH, så går jeg utifra at du vil senke GH. Stemmer det?

Surt og bløtt vann, er det du vil oppnå?

Med en GH på 5, så trenger du ikke senke, den vil være grei nok til mange arter.

Hvilke arter skal du holde i karret.
Her blir det mange tråder, men han holder molly og guppy etter det han skriver og da vil jeg foreslå at han holder litt hardt vann i stedet for surt ! ville hatt oppi gh+ ihvertfall,
Ja, da skjønner jeg

Kaj: foreslår at du legger tråder under de korrekte underora, og ikke alle i "nybegynner".

Tråder om vannverdier postes i "vannverdier". tråder om alger postes i "planter" etc

Om du holder guppy og molly, så skal du ikke senke ph og gh, men øke

les om fiskeartene i fiskebasen, sel artikler og alger og vannverdier som ligger under arkfanen "artikler" øverst på nettsiden.
Les hva andre spør (og får svar på) i andre like tråder som disse.

Jeg har for tiden kun en pecoltia og en otto grunnet sykdom, vurderer å senke ph`en litt for å ha tetra i. Molly eller guppy vurderer jeg å ha i for å bli kvitt BGA, men disse krever jo GH over 9, slik jeg har forstått det. Så jeg er egentlig mest ute etter generelle tips for å heve GH`en ved hjelp av naturlige midler fremfor kjemiske.
Heve GH med naturlige midler, fremfor kjemiske? Hva mener du??
Uansett, først og fremst; tetra vil ikke trives sammen med levendefødere som guppy...de trives rett og slett i ulik GH-verdi.
Angående å heve GH: En billig løsning er å benytte alabastergips, dette får du kjøpt på Pandura hobby. (Dersom du ikke bor i nærheten av en butikk, tror de har nettbutikk?)
Ta ca en teskje i en halvlitersflaske, og rist godt; ikke tilsett gips direkte i karet. Tilsett litt etter litt av blandingen, og husk: Fisk liker ikke store endringer av vannverdier. Endre vannverdiene langsomt...!
Vet at flere er i mot alabastergips-teorien, men kjeft på meg i tilfelle...jeg mener, ikke kjeft på vedkommende som startet tråden!
Ellers får du i akvariebutikker kjøpt midler som øker GH. Lykke til! Men som sagt, prøv å ha fisk med samsvarende preferanse innen vannverdier.
Kaj Daatland
Så jeg er egentlig mest ute etter generelle tips for å heve GH`en ved hjelp av naturlige midler fremfor kjemiske.

Gh-økende midler er vel helst naturlige. Gh står for "generell hardhet", og beskriver egentlig en samling mineralsalter (IKKE kjøkkensalt, men mineraler altså!). Man får kjøpt dette i pulverform og tablettform.

Og for at du skal vite hva du driver med når du endrer en vannverdi, må du ha vann-test som kan måle resultatet for deg. JBL gh-test er å anbefale.

Kaj Daatland
Molly eller guppy vurderer jeg å ha i for å bli kvitt BGA, men disse krever jo GH over 9, slik jeg har forstått det.

Nå er jeg ikke helt med på notene her... hva mener du molly og guppy ville kunne gjøre for å hjelpe deg og bli kvitt BGA? Tror du at de vil spise det? Det er helt feil! Er det noen som har påstått det overfor deg?
Uansett, ikke skaff stadig nye fisker for å møte ethvert problem. Skaff en fiskeart fordi du syns den er pen, interessant og fascinerende. Å skaffe seg fisk ene og alene for at de liksom skal ta seg av "problemer" er helt galt.
Uansett, ikke skaff stadig nye fisker for å møte ethvert problem. Skaff en fiskeart fordi du syns den er pen, interessant og fascinerende. Å skaffe seg fisk ene og alene for at de liksom skal ta seg av "problemer" er helt galt.

Ovennevnte er sitat Mona O., og jeg vilbare bekrefte utsagnet!! Helt enig...
det går an å bruke mineralstein. Denne vil løse seg sakte ut i vannet. Men det vil ta uker. Ellers er vel tabletter aktuelle.
mona o
[QUOTE=Kaj Daatland]Så jeg er egentlig mest ute etter generelle tips for å heve GH`en ved hjelp av naturlige midler fremfor kjemiske.

Gh-økende midler er vel helst naturlige. Gh står for "generell hardhet", og beskriver egentlig en samling mineralsalter (IKKE kjøkkensalt, men mineraler altså!). Man får kjøpt dette i pulverform og tablettform.

Og for at du skal vite hva du driver med når du endrer en vannverdi, må du ha vann-test som kan måle resultatet for deg. JBL gh-test er å anbefale.

Kaj Daatland
Molly eller guppy vurderer jeg å ha i for å bli kvitt BGA, men disse krever jo GH over 9, slik jeg har forstått det.

Nå er jeg ikke helt med på notene her... hva mener du molly og guppy ville kunne gjøre for å hjelpe deg og bli kvitt BGA? Tror du at de vil spise det? Det er helt feil! Er det noen som har påstått det overfor deg?

Det var akkurat det jeg mente da...
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap