- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Tropheus moorii
Tropheus moorii
Hei alle Tropheus eksperter. Jeg har hatt litt problemer og 15 Morri er blitt til 10 og da må vi kjøpe flere. De jeg har ser ut til å trives fint. Dette er yngel på 3 - 4 cm. Hvordan skal jeg øke bestanden? Kan jeg kjøpe ulike typer TRopheus og oppnå det samme (dempe agresivitet)? Lurer på å kjøpe 10 til og da litt større fisk? Noen som har noen tips?
Postet 30.04.10 kl 21:37
Postet 30.04.10 kl 21:59
Frode BerntzenHei Hvis du vet årsaken til at du har mistet 5 og rettet på det, så vi jeg sterkt anbefale deg å kjøpe min 10 til lik type, tropheus er fisk som trives i større grupper...... adferdene til de ulike typene kan være ganske forskjellig så vil absolutt anbefale deg å ikke blande .....
Det var desverre nitrit og for mye fisk for det nye karet mitt som gjorde at de døde. Ellers takk for tipset. Er ganske dyre disse fiskene så det er viktig å ikke rote for mye.
Postet 30.04.10 kl 22:42
Postet 30.04.10 kl 23:10
Postet 30.04.10 kl 23:16
Postet 01.05.10 kl 00:19
Postet 01.05.10 kl 11:40
Postet 01.05.10 kl 19:04
Umulig for meg å se når de er så små så der må du nok ha mere grunn info fra de du kjøpte de av........ Ser ellers av bildene dine at du har de i ett flott plantekarr, hvorfor jeg nevner det er at med de vannverdier som et taganyika karr med tropheus skal ha så er det svært få som får en eneste plante til å vokse, PH skal ligge på 8-9, GH min 15, og KH rundt 10 for stabil PH..... vannet må ofte tilsettes Taganyika salt og kaliumbikarbonat for at disse fiskene skal trives. I tillegg må man bruke gips eller Utha ice ( en spesiell stein) for å buste GH. i tillegg til dette mye stein i karret som fisken kan lage revir når de blir voksene, de fleste karr av denne typen ser ut som en steinrøys og med finkornet ( sand el lik) .......
Har på følesen at du bør tenke grundig igjennom om dette egentlig er riktig fisk for deg...... Dette er en fisk som fort kan bli stresset av gale vannverdier og dermed dø ganske raskt. Man må også være påpasselig med foret de får, kun spesialfor da dette er algespisere i naturen noe hele tarmsystemet deres er konstruert for, de er veldig vare for gal foring.......
Du må nesten vurdere dette selv men vil bare gi deg noen gode råd så du ikke kaster bort mye penger på denne fiske typen, men gir du den riktige vekst villkår, så kan du glede deg til en fantastisk fisk.....
Har på følesen at du bør tenke grundig igjennom om dette egentlig er riktig fisk for deg...... Dette er en fisk som fort kan bli stresset av gale vannverdier og dermed dø ganske raskt. Man må også være påpasselig med foret de får, kun spesialfor da dette er algespisere i naturen noe hele tarmsystemet deres er konstruert for, de er veldig vare for gal foring.......
Du må nesten vurdere dette selv men vil bare gi deg noen gode råd så du ikke kaster bort mye penger på denne fiske typen, men gir du den riktige vekst villkår, så kan du glede deg til en fantastisk fisk.....
Postet 01.05.10 kl 20:37
Endret: 01.05.10 kl 20:49
takk for tips. Jeg tilsetter kalium som gjør at jeg holde en GH på 15+. Plantene har vært et problem men jeg kom over noen som vokser som bare det. Mulig det er et dårlig tegn.
Jeg har kjøpt spesialfor for Moorii.ene og bruker det som hovedfor. Hiver litt ciklidef or innimellam så de andre fiskene får litt.
Jeg får ta en runde med meg selv om jeg skal forsette med disse fiskene. Det posetive er at de 10 som er igjen klarer seg bra.
Knut
Jeg har kjøpt spesialfor for Moorii.ene og bruker det som hovedfor. Hiver litt ciklidef or innimellam så de andre fiskene får litt.
Jeg får ta en runde med meg selv om jeg skal forsette med disse fiskene. Det posetive er at de 10 som er igjen klarer seg bra.
Knut
Postet 02.05.10 kl 12:54
Postet 03.05.10 kl 20:14
om det er ikola så er den ikke til gruppen morri men tropheus sp ikola.. men det er no egentlig bagateller.
MEN lurer litt på hva du har kjøpt disse for. du nevner 5-600 kr. håper virkelig ikke at du har betalt 5-600 for ikola yngel da. da vil jeg iallefall tørr og påstå at du er blitt rund lurt.
Hvor har du kjøpt disse?
5-600 kan man gjerne betale for voksne vilt fangede ikola med prima kavalitet ja. men ikke yngel. ikola yngel f1- ligger på rundt 50-60 kr stk om ikke litt mindre og.
du sier du har spesial for til dem hvilket spesial for har du til dem da???
av sikkre for typer som vi selv bruker og som jeg vet at veldig mange andre som har tropheuser også bruker er tetra pro veg og /eller spirulina. finnes også noen andre for typer som man kan bruke. maten skal ikke ha for mye protein.
MEN lurer litt på hva du har kjøpt disse for. du nevner 5-600 kr. håper virkelig ikke at du har betalt 5-600 for ikola yngel da. da vil jeg iallefall tørr og påstå at du er blitt rund lurt.
Hvor har du kjøpt disse?
5-600 kan man gjerne betale for voksne vilt fangede ikola med prima kavalitet ja. men ikke yngel. ikola yngel f1- ligger på rundt 50-60 kr stk om ikke litt mindre og.
av sikkre for typer som vi selv bruker og som jeg vet at veldig mange andre som har tropheuser også bruker er tetra pro veg og /eller spirulina. finnes også noen andre for typer som man kan bruke. maten skal ikke ha for mye protein.
Postet 03.05.10 kl 21:36
[QUOTE=saffen]om det er ikola så er den ikke til gruppen morri men tropheus sp ikola.. men det er no egentlig bagateller.
Hvor har du kjøpt disse?
Mulig det var drøyt med 500 - 600 men på Troya Zoo er det dyrt. Det er viktig å drive butikk så hva vet jeg.Jeg kjøpte fiskene på Mintun Zoo på en grei pris./QUOTE]
Hvor har du kjøpt disse?
Mulig det var drøyt med 500 - 600 men på Troya Zoo er det dyrt. Det er viktig å drive butikk så hva vet jeg.Jeg kjøpte fiskene på Mintun Zoo på en grei pris./QUOTE]
Postet 07.05.10 kl 21:53
Postet 12.06.10 kl 15:56
Ser ut som de ikke har farget ut skikkelig enda, så det kan være vanskeligere å identifisere yngel siden de fleste artene er ganske like som små.
Når det gjelder mat til tropheus kan jeg anbefale en mix mellom Tetra Pro Vegetable og OSI spirulina flak. Hos meg fungerer dette utmerket.
Jeg bruker også for fra Tropical og Sera.
Når det gjelder mat til tropheus kan jeg anbefale en mix mellom Tetra Pro Vegetable og OSI spirulina flak. Hos meg fungerer dette utmerket.
Jeg bruker også for fra Tropical og Sera.
Postet 13.06.10 kl 17:55
Postet 14.06.10 kl 20:01