Rekekar

hesiann..
eg har tenkt og sette opp et litte reke kar..(på 5-10 liter)
men så lurer eg på om dette karet må kjøres inn akkurat som et vanligt kar?
vis ikke hvordan kan eg kick starte dette? har et heng on filter nå i mitt fluval edge. og har ikke mulighet til å ta ut noe fra denne..kan eg ha oppi akvarie vann når eg skal kjøre dette inn?men så lurer eg på hva "filter guffe" er?

på forhand takk...
Jeg hadde oppi vann fra et etablert kar. Guppy yngel + reker har alle overlevd i 2 mnd nå, i en 19 liter. Bytter vann 1 gang i uka, i begynnelsen med vann fra det etablerte karet.

Når du åpner filteret ditt vil du finne masse brun gørr. Dette tar man oppi det nye karet og det er kick starting.

Begge deler eller en av dem hver for seg er kickstarting.

Et annet "must" er å befolke karret langsomt. Jeg har hatt oppi yngel/reker i 4 omganger.

men kan eg ta ut filtere i mitt heng on filter uten at dei bakteriene som lever der dør..???

men den gørra som er oppi der har eg bare dette oppi karet ikke oppi filtere??
Ja, du kan ta noe gørr fra et innkjørt filter uten at filteret eller karet du tar dem fra bryter sammen (bakteriekulturen i karet da...).

Jeg er litt usikker nå, men har oppfattet at gørret bør komme inn i ny pumpe. Jeg brukte en gang ei sprøyte fra en av vanntestene og sprøytet inn inn i innsuget av det nye filteret. Men her bør andre supplere meg.

Jeg brukte som nevnt kun vann fra et etablert kar i to 19 litere. Hadde da guppy yngel og noen hardføre reker der og det har fungert veldig bra!

Du har vannmålingstester? Hvis ikke, anbefaler jeg særlig nititt test. Den er et "must"! Og skulle kick startinga vise seg å ikke fungere helt, kan man hente seg inn med hyppige vannbytter. Med små kar er jo dette fort gjort.

I mitt lille rekekar har jeg noe som ligner på Hagen biofoam filter. Jeg har tetra sin, den er nesten helt lik. Men bråker mye mindre enn Hagen gjør!!!! Hagen biogoam boblet slik at det var umulig å ha den, siden kar står på barnesoverom.
takk for godt svar..
har ikke kjøpt kar enda,men ville var sjekke litt først hvordan dette funket..
må nok prøve dette..
orker ikke gå igjenom den starten en gang til..:P
5 liter høres veldig lite ut...jeg ville slått til med 19 liter Minst. Da kan man senere bruke karet til andre ting om man slutter med reker, f.eks yngel. En annen ting er at jeg ikke har varmekolbe, karet står som nevnt på soverom som er varmt om vinteren. Da må man ha de enkleste rekene og fiskene Lykke til når du en gang prøver deg.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap