Gullfisk...

Forleden kjøpte jeg et akvarium av en dame som bare hadde brukt det til gullfisk de fire årene hun hadde hatt det. (120l) Med dette følger det spørsmål...

Oppi der hadde hun den største fluval pumpa jeg noen gang har sett. Den er to håndslengder høy, og har fire innstillinger på strøm.
Sterk til supersterk. Går etter + og minus...
Hva i all verden? Er gullfisken er fisk som er avhengig av kjempesterk strøm?

En annen ting er at hun hadde en boble-maskin-ting oppi der. Denne var satt på max, så det så jo ut som jeg kokte vannet når jeg skrudde den på.
Igjen, er gullfisker avhengige av bobler og masse oksygen i vannet?

Det var også en egen maskin festet til en kalk-sten som freste heftig når jeg tok i kontakten. MÅ gullfisker ha kalk i vannet?

Jeg informerer om at ingen fisk ble skadet under forsøkene, karet var tomt for levende vesner da forsøkene fant sted.
Hei

Jeg har ikke kjenskap til gullfisk. Men jeg har en 120l som jeg bruker en fulval105 utvendig pumpe til den er kraftig nok til det jeg har. se gjerne på profilen min.

Gullfisk trenger vel egentlig bare normalt med stømninger og oksygen i vannet. og ingen ekstra kalt etter det jeg vet i allefall. men har ikke så mye kjenskap til denne type fisk egentlig.

Goldfish may grow to a maximum length of 23 inches (58 cm) and a maximum weight of 9.9 pounds (4 kg) although this is rare; most individual goldfish grow to under half this size. In optimal conditions, goldfish may live more than 40 years;[2] however, most household goldfish generally live six to eight years.

In aquaria

A Fantail goldfishLike most carp, goldfish produce a large amount of waste both in their faeces and through their gills, releasing harmful chemicals into the water. Build-up of this waste to toxic levels can occur in a relatively short period of time, and can easily cause a goldfish's death. For common and comet varieties, each goldfish should have about 20 US gallons (76 l; 17 imp gal) of water. Fancy goldfish (which are smaller) should have about 10 US gallons (38 l; 8.3 imp gal) per goldfish. The water surface area determines how much oxygen diffuses and dissolves into the water. A general rule is have 1 square foot (0.093 m2). Active aeration by way of a water pump, filter or fountain reduces the minimum surface area.

The goldfish is classified as a coldwater fish, and can live in unheated aquaria at a temperature comfortable for humans. However, rapid changes in temperature (for example in an office building in winter when the heat is turned off at night) can kill them, especially if the tank is small. Care must also be taken when adding water, as the new water may be of a different temperature. Temperatures under about 10 °C (50 °F) are dangerous to fancy varieties, though commons and comets can survive slightly lower temperatures. Extremely high temperatures (over 30 °C (86 °F) can also harm goldfish. However, higher temperatures may help fight protozoan infestations by accelerating the parasite's life-cycle—thus eliminating it more quickly. The optimum temperature for goldfish is between 20 °C (68 °F) and 22 °C (72 °F).[9]

Like all fish, goldfish do not like to be petted. In fact, touching a goldfish can endanger its health, because it can cause the protective slime coat to be damaged or removed, exposing the fish’s skin to infection from bacteria or water-born parasites. However, goldfish respond to people by surfacing at feeding time, and can be trained or acclimated to taking pellets or flakes from human fingers. The reputation of goldfish dying quickly is often due to poor care.[10] The lifespan of goldfish in captivity can extend beyond 10 years.

If left in the dark for a period of time, goldfish gradually change color until they are almost gray.[citation needed] Goldfish produce pigment in response to light, in a similar manner to how human skin becomes tanned in the sun. Fish have cells called chromatophores that produce pigments which reflect light, and give the fish coloration. The color of a goldfish is determined by which pigments are in the cells, how many pigment molecules there are, and whether the pigment is grouped inside the cell or is spaced throughout the cytoplasm.
Sv:
Så det høres egentlig ut som det er stappet en del tull og unødvendigheter nedi der. Hmm...
Gullfisker griser noe helt forferdelig! Og skal egentlig ha mye større plass. Så den pumpa er nok beregnet for de ja.
Hvis pumpa tar mye plass er det jo bare å kjøpe ei utvendig pumpe.

Selv liker jeg ikke å ha luftepumper nede i vannet, da jeg har mistet fisker pga alle boblene som drepte fiskene (de så ikke hvor de svømte når lyset var av..). Trengs ikke når man har pumpe som virvler opp overflatevannet.
Sv:
At en gullfisk eller to trenger mye større plass en 120liter?
Denne infoen fant jeg her på AF.

Min. I lengde størrelse cm: 100 cm (1 meter)
Min. I liter størrelse: 200 Liter
Temperatur: 10-35o C
PH i vannet: 6.0 - 8.0
GH (Hardhet): 5 - 20o dH

Sv:
Hum.. Godt jeg ikke er en av de som putter gullfisk i bolle da.
Men når det er sagt, så spurte jeg av nysgjerrighet Skal nok bruke 120literen til noe annet. Khulii-ål og øksefisk tenker jeg ^^,
Sparesset
Oppi der hadde hun den største fluval pumpa jeg noen gang har sett.

Er akvariet på 120 liter er det sikkert ca 40 cm høyt. Da får du oppi et fluval 4 eller et av de nye U4. Jeg synes ikke at disse er spesielt store til et akvarie på 120 liter. Synes du det blir for mye vannbevegelser er det jo bare å regulere ned vannmengden.

Sparesset
Er gullfisken er fisk som er avhengig av kjempesterk strøm?
Nei, men av rent vann med med mye O2 og lite CO2.

Sparesset
En annen ting er at hun hadde en boble-maskin-ting oppi der. Denne var satt på max, så det så jo ut som jeg kokte vannet når jeg skrudde den på.
Har du et godt filter med ei stor nok pumpe som klarer å sette hele vannsøylen i bevegelse, slik at alt vannet blir omrørt og løftet til overflaten slik at det får utvekslet gasser, er det ikke nødvendig med luftpumpe og brusestein.

Sparesset
Igjen, er gullfisker avhengige av bobler og masse oksygen i vannet?
Gullfisk trenger ikke masse bobler i vannet, men derimot er det bestandig en fordel med et vann som er mettet med oksygen. Enkleste sammenligningen er å sette deg selv inn i et lite møterom uten ventilasjon (uten bevegelse i vannet) kontra et luftig møterom med god luft.

Sparesset
Det var også en egen maskin festet til en kalk-sten som freste heftig når jeg tok i kontakten. MÅ gullfisker ha kalk i vannet?
Dette høres ut som å være et "Carbo Plus" anlegg som produserer CO2 for å øke planteveksten. Altså ikke noe med kalk å gjøre.

Men når det gjelder vannverdier for gullfisk, og her bør du være klar over at gullfisk ikke bare er gullfisk, men viltformen er dette en typisk opportunist som klarer det meste av vannverdier og temperaturer. Men den trives nok med et nøytralt vann med en 5 - 20 dH.

Tilfeldig bekjentskap
© Anton Lamboj
Reklame for plussmedlemskap