Luftsnapping. tett filter? overforing?

Jeg byttet vann i akvariet på torsdag. Satte inn nye fisker (5 Glødebåndstetra og 2 sverddragerhunner) på fredag. Fra før hadde jeg 5 Glødebåndstetra, to sverddragere, en ancistrus og noen små reker.

Lørdagskvelden så jeg at Sverddragerne (alle 4) lå mye oppe ved vannflaten, og begynte å bli nervøs. Sjekket NO2, NO3, PH, KH, GH - som er de testene jeg har i hus. Ikke noe unormalt på noen av dem.

NO2 - 0
NO3 - 12,5
PH - 7
KH - 3
GH - 3

På torsdag tok jeg ut det innvendige filteret og klemte på svampene i akvarievann for første gang. Kastet den hvite filtervatten og la inn ny. Fikk høre at den skulle byttes ut når den "gikk tett". Vannet begynte å lage sildrelyd igjen - det hadde det sluttet med, så regner med at filteret holdt på å tettes. Tok ut filteret og sjekket igjen i går også, og da var den hvite vatten like brun og "tett" som den var på torsdag, etter å ha stått 1 mnd uten fisker og 1 mnd med fisker. Sildrelyden var igjen borte, men kom tilbake etter at jeg igjen byttet ut den hvite filtervatten.

Skiftet 45 L vann. Har 120L akvarie.
I dag ser det ut til at de oppfører seg normalt igjen. Hva kan det være som gjorde at de lå oppe ved vannflaten?

Er veldig usikker på hvor mye mat jeg skal ha oppi til dem. Tenkte at med nesten dobbelt så mange fisker, måtte jeg ha oppi dobbelt så mye mat som jeg har pleid å gi. Ble nok veldig mye på fredag og lørdag... Kan dette være årsaken?

Hvor mye skal jeg gi dem? Altså 10 Glødebåndstetra, 4 sverddragere, 1 ancistrus og noen reker. Har malletabletter (to ulike typer ettersom Ancistrusen ikke liker de første jeg kjøpte), flakfor og granulat.
hvilken pumpe har du?

vannverdiene er di samme som jeg har så dem er det ikke noe galt med.

ta og gi dem den mengden du ga før du fikk flere fisker og sitt og se om alle får en bil for om det da er det nok. og du trenger da ikke og gi mer. eller gi litt i to omganger.

Pass i allefall på at ikke noe av flakfôret når bånn. dette siden di gir malletab.
B. Andresen
hvilken pumpe har du? vannverdiene er di samme som jeg har så dem er det ikke noe galt med. ta og gi dem den mengden du ga før du fikk flere fisker og sitt og se om alle får en bil for om det da er det nok. og du trenger da ikke og gi mer. eller gi litt i to omganger. Pass i allefall på at ikke noe av flakfôret når bånn. dette siden di gir malletab.


Aner ikke hva pumpa heter - er den som fulgte med Juwel Lido 120L... Den er innvendig. Filteret er i to deler - den ene har en kasse med steiner eller noe nederst, deretter to blå svamper og en grønn. Den øverste delen har en blå svamp, en grønn og en svart - og filtervatt på toppen. Dette fulgte også med, og jeg satte de inn i den rekkefølgen som stod i bruksanvisningen.
ok.

I min fluval innvendige pumpe er det bare filtersvamper som heter fluval +2 den bruker jeg i 64l min. Så den du har kjenner jeg ikke til.

Men jeg anbefaler deg og bruke en utvendig pumpe til din 120l.
Til min 120l har jeg en fluval105.

Håper andre kan hjelpe deg med den i allefall.

Juwel Lido har egentlig et greit filter, spesielt i forhold til mange andre akvariepakker. Utvendig filter er såklart å foretrekke, og kanskje noe du kan vurdere litt fremover? Med de fiskene du har nå burde det ikke være noe problem med filtret som følger med.

Hva slags tester har du? Strips eller dråper?

Litt OT, men jeg vil også anbefale deg å teste ut frossenfôr. Jeg føler at kun flakfôr er som å spise Cornflakes hele livet... Sjansen for at du fôrer for mye er jo der, og det skal mye til for å sulte fisker. Du kan jo prøve å redusere fôrmengden?

Har du fortsatt den sorte svampen i filteret? Ville i såfall fjernet denne og byttet den ut med en grovporet blåfiltersvamp. Den sorte svampen (kullfilter) har mistet effekten sin nå, og gjør absolutt ingen ting
I verste fall så vil den svarte svampen (etter en stund) ha motsatt effekt... dvs. at den begynner å lekke ut de farlige stoffene den fjernet til å begynne med, så den er det bare å skifte ut så kjapt du kan.
Ok, skal bytte ut den sorte asap! Takk for tips
Da blir det bare blå svamper igjen i filteret, utenom en grønn. Går ut i fra at det er greit?

Spurte om andre typer for på zoo fredagen, da jeg handlet nye fisker. Og da var det granulat hun anbefalte. Men de har vel sikkert frossenfor der også. Skal spørre etter det samtidig som jeg kjøper ny svamp.

Utvendig filter vurderes ja, men drøyer den litt. Har vært så mye å sette seg inn i disse to mnd, men regner med det blir etterhvert!

De svømmer rundt som vanlig nå, og ser ut til å ha det bra, håper det fortsetter slik! Skal prøve å fore mindre, men er jo redd jeg sulter dem... De fikk litt flakfor i sted, en sånn måleskje, teskjestrl. Noen flak faller uansett til bunnen.. Skal alt spises opp før det treffer bunnen? Kanskje prøve i to omganger heller da.

Takk for svar og tips alle sammen
Har forresten dråpetester, fra tetra.
Den grønne svampen skal være grei. Dette er vel en såkalt "nitratsvamp", som skal fungere i en viss tid, før den kun fungerer som en vanlig blåfiltersvamp.

Forresten, hvordan har du stilt filterutblåset? Har du god sirkulasjon i vannoverflaten? Det høres egentlig ut som lite oksygen, siden vannverdiene ser fine ut. Spesielt siden det hjalp etter vannbytte.
Stine Sofie
Den grønne svampen skal være grei. Dette er vel en såkalt "nitratsvamp", som skal fungere i en viss tid, før den kun fungerer som en vanlig blåfiltersvamp. Forresten, hvordan har du stilt filterutblåset? Har du god sirkulasjon i vannoverflaten? Det høres egentlig ut som lite oksygen, siden vannverdiene ser fine ut. Spesielt siden det hjalp etter vannbytte.


Det peker opp på skrå mot bakveggen, etter tips fra noen her inne. Har stått sånn siden det kom fisk oppi. Så sluttet det å lage sildrelyd denne uka. Derfor renset jeg filteret og byttet filtervatt torsdag. Da ble det mer futt i det og lyden kom tilbake. Samme skjedde på lørdag. kan sikkert stemme med oksygenmangel ja. Nå bobler det bra oppi der, så håper det ikke blir mer dramatikk på ei stund!

Men hvor ofte skal egentlig den hvite filtervatten byttes ut? Nå ble det jo to ganger denne uka.
Kaos
Skal prøve å fore mindre, men er jo redd jeg sulter dem... De fikk litt flakfor i sted, en sånn måleskje, teskjestrl. Noen flak faller uansett til bunnen.. Skal alt spises opp før det treffer bunnen? Kanskje prøve i to omganger heller da.


Jeg tviler sterkt på at fiskene dine sulter... Jeg gir mine for en gang annenhver dag (unntak for yngel) fordi jeg sliter med å gi "lite nok" hvis jeg skal fore flere ganger hver dag. Andre mener at fiskene trenger regelmessige måltider slik som oss mennesker. Sånn sett er det vel opp til deg å finne ut hvor mye dine fisker trenger. Og ja, alt flakfor skal være spist opp før det treffer bunnen.

Det viktigste er at du regulerer formengden slik at det ikke blir for mye, og at det dermed blir overgrodd av alger, eller verre - at det går utover vannverdiene dine.
Kaos
Men hvor ofte skal egentlig den hvite filtervatten byttes ut? Nå ble det jo to ganger denne uka.


I bruksanvisningen står det at den skal skiftes ukentlig... (Det har ikke jeg gjort). Jeg har sett her inne at flere velger å skifte ut denne med enda en fin blåsvamp i stedet, for da går den ikke tett så raskt. Det er ingen grunn til å skifte for ofte og miste gode bakterier pga det...
Kaos
Det peker opp på skrå mot bakveggen, etter tips fra noen her inne.


Hehe, sant det, jeg tror faktisk det til og med var jeg som sa det

Den hvite filtervatten er i grunn ikke nødvendig. Jeg bruker filtervatt i mine utvendige filtre, fordi jeg vil ha så klart vann som mulig. Det er likevel mange som dropper filtervatt, og mener de får like klart vann likevel. For øyeblikket har jeg en reol med 4x63L, to av karene har utvendige filtre med filtervatt, og de to andre har modifiserte filtre i "Fluval +"-serien (uten filtervatt). Jeg ser egentlig ikke noe forskjell på vannet Dersom du tror det er filtervatten som er problemet, kan du jo forsøke litt uten?
Oisann! Burde kanskje ha lest bruksanvisningen=) Har ikke akkurat skiftet den ukentlig!
Mulig jeg prøver med svamp i stedet. Får ta turen innom zoo igjen i morra og handle inn det nødvendige!

Og så får jeg prøve med litt mindre porsjoner når jeg forer

Tror det var du som sa det med utblåset ja Stine Sofie

Tusen takk for alle tips og hjelp her!!
Det har ikke jeg heller gjort. Skiftet den i kveld, og da var den rimelig inngrodd så det var tydeligvis på tide. Ser jo at overflatestrømmen har blitt mye kraftigere etterpå...

Jeg anser bruksanvisningen bare som en veiledning for å få filteret til å fungere best mulig, ikke en lov. Jeg liker ikke å skifte for ofte heller, for da går mange bakterier rett i søpla.

Ps. Tenkte å skifte til fin blåsvamp selv. Den kan jo krystes i vann, det går ikke med filten.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap