Hvilket lim kan jeg bruke ved liming av akvariedekorasjon?

Skal lime et av akvariedekorasjonene mine som er ødelagt, og lurer på hvilket lim jeg kan bruke?

Har akvariesilikon, kan det brukes som lim på gjenstander?

Annet?
Akvariesilikon kan fint brukes, bare husk at overflaten må avfettes godt før du limer, og at ny silikon ikke fester spesielt bra på silikon som allerede er herdet. Og at silikonen er ganske myk og fleksibel også etter at den er herdet.

Så er det visstnok noe som heter Orca underwater glue, som "alle" prater om for tiden.
Da kan jeg ikke bruke silikonen, da det ikke må være fleksibelt etterpå
Nils Vollstad
Lynlim?

Åh, kan jeg bruke sånn vanlig lim???

Trodde at alt da kom til å bukke under i karret ved bruke av noe så ordinært.....
mange typer lynlim er vannløselige.
Limpistol?
Bruker lynlim til å lime koraller i saltvannsakvariet. Limpistol går også greit.

Har ikke vært borti vannløselig lynlim, Pål. Har du?
Søkte litt nå, og det var jo interessant . Cyanoakrylat som tydeligvis er en vanlig form for lynlim, herder når det kommer i kontakt med vann.

Kanskje det er det den her "Orca"-greia er basert på også?
Pål Laumann
mange typer lynlim er vannløselige. Limpistol?

OOOOOooooooooooooo, har en limpistol hjemme også, fra panduro!!

Om jeg kan bruke den, så er det jo greit, men hvordan vite at limet ikke dreper ting og tang?
Kampfisk
herder når det kommer i kontakt med vann.
Det stemmer at lynlim herder i kontakt med vann, og problemet er at det kleber dårlig under vann. Beste er å løfte opp det du skal lime over vannet, lime det og så sette det ned i vannet igjen.
Nils Vollstad
Bruker lynlim til å lime koraller i saltvannsakvariet. Limpistol går også greit. Har ikke vært borti vannløselig lynlim, Pål. Har du?

er det samme kas lim du bruker til å lime koraller med, har en scotch super stærk lim, kan den brukes?
Er ikke vanlige typer lim utrolig giftig for akvariefisk da....? Første gang jeg har hørt eller lest noe om at vanlig lynlim o.l. skal kunne brukes i akvarium.

Jeg hadde aldri tatt sjansen på det.
Kjøp lim spesielt beregnet for akvariebruk; som Orca Underwater Glue eller div. limtyper for saltvannskar og liming av koraller.

Jeg ville aldri brukt tuben med lynlim fra dagligvaresjappa....
Nå blir jeg forvirret her....
julnil
Nå blir jeg forvirret her....

Jeg også! Har aldri før lest det Nils skriver, at vanlig lim kan brukes. Aldri.
Det ville jeg husket!
Da må du lese mere, Mona

Når det gjelder bruk av lynlim er det meget små mengder lim som skal til, og limet herder meget fort..

Når det gjelder fragging av koraller er vanlig lynlim ikke spesielt godt egnet men super lim gele er bedre. Les om det her og se film her.

Du kan godt kjøpe dette limet eller dette. Limet fra Webzoo er faktisk rimeligere enn Biltema sitt.

Tviler du enda Mona kan du lese her, her og her. Du finner sikker mye om dette på andre sider også.
Nils, nå gjorde du meg enda mer forvirret.

Du snakker om en gel-lim ?? Aldri hørt om tidligere.

For å gjøre dette enkelt (for meg å forstå): Kan jeg bruke vanlig limpistol, med sånn hobbylim, eller heeelt vanlig lynlim?

Er det noe spesielt jeg må unngå?
Lynlim, eller superlim osv, kjært barn har menge navn, får du i forskjellige viskositet. Dette er ikke mere komplisert enn at pannekakerøre er tynnere enn vaffelrøre. Slik er det med superlim også. Vanlig superlim er tyntflytende som vann. Superlim gele har som navnet sier en konsistens som gele, ligner på f eks hårgele.

Det er vanskelig i si om dine smeltestifter er ok å bruke da jeg ikke vet hva det er du faktisk har. Du får disse lim stiftene i forskjellige utførelser. Sannsynligvis er det helt greit å bruke de du har hvis dette er av de "vanlige".
Jeg har:

Scotch Universallim
Scotch Lynlim
Bruk dette
julnil
Scotch Lynlim
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap