Import fra danmark?

Lurer bare på? Er der kommet nye regler om import fra Danmark?
Hvor jeg både må betale MVA og "fortolling"?
Plejer da bare å betale MVA.
Mvh. Roland Dreinø
Transport firmaet tar et gebyr for å innkreve MVA og toll deklarere varene inn til norge. Dette er på ca 150kr. Noen faktisk toll er det ikke på akvarieutstyr.
Har bestilt for 1750kr.
Og blir trukket 217 kr i fortolling + selvfølgelig MVA. 339kr.
Har da ikke betalt fortolling før?
Er det noe med hvor stort beløpet er, eller hvilke varer det er? Dette er akvarieutstyr.
Posten og sikkert de fleste andre fraktselskaper har et fortollingsgebyr og det har de hatt så lenge jeg kan huske. Hos posten er det 100 kr + for varer under 1000,- og 200 kr + for varer over 1000,-. Hos UPS f.eks er gebyrene kriminellt høye. Jeg har fått varer for 400 kr der jeg må betale 100 kr i mva og 350,- i fortollingsgebyr!
Varer på under 200 kr, uten porto, er gratis å importere. Hvis det blir over 200 kr blir det toll for prisen inkludert porto. Derfor prøver jeg alltid å handle for under 200 kr når jeg handler på f.eks. ebay og andre utenlandske nettbutikker.
Roland Dreinø
Har bestilt for 1750kr. Og blir trukket 217 kr i fortolling + selvfølgelig MVA. 339kr. Har da ikke betalt fortolling før? Er det noe med hvor stort beløpet er, eller hvilke varer det er? Dette er akvarieutstyr.


Det er et gebyr. Fortollingsgebyret må alle betale. Du har kanskje ikke lagt merke til det før, men det er garantert at det har stått der tidligere også når du har bestilt fra utlandet

Det er posten i Norge som fortoller varene for Tollvesenet, og de belaster oss for et gebyr for denne jobben.
Det er 2 slike fortollingsgebyrer, og hvilke av de to som gjelder avhenger av beløpet man har handlet for.
Ok da får det vel vere sån.
Takk for svar.
Mvh. Roland Dreinø
Tilfeldig bekjentskap
© Cichlide Centret
Reklame for plussmedlemskap