Ominnredning i 325l med fisk i??

har fått en del nye fisk i det siste å ønsker å ommøblere hele karet, kan jeg rive ut planter å flytte om på ting med fisken oppi, vet de blir stressa å jeg tar jo gjemmeplassene vekk for en liten stund, men er det skadeligt? blir jo mye grums å drit og, men slamsuger å skifter vann etterpå tenkte jeg. setter pris på alle svar/råd.
det har jeg også lurt på men er ikke sikker men grumsen legger seg jo etterpå eller ta slamslugeren og rengjør det ikke bytt alt vannet deres bare ca halve karet sa min venninne til meg da jeg snakket med henne her om dagen.
men det burde vell gå bra ellers tar du vann fra karet og tar dem bort i noe annet mens du arbeider jeg vett ikke helt:S
mye arbeid å stress for fisken å hive de ut i mens, men jeg gikk bare på å prøvdte å være rolig i bevegelsene, det gikk overaskene bra og det ble mye bedre løsning nå for de nye ciklidene som har flyttet inn, tok de 5 min etterpå så hadde alle funnet seg halveis tilrette,utenom litt knuffing om den ene kokosnøtta som alle vil ha? hehe.bytter bare 30% av vannet om gangen jeg. men alt i alt det gikk an å omrede akvarie totalt med fisk i.
ja det sa de til meg

jeg skal ha 1 nytt akvariet som er 100-240 liter som skal innredes.
hva planter, sand/grus og dekurasjoner liker guppier og fisker som går sammen med den som ikke blir spist opp?
forslag til fisker/algespisere?
tenkte på guppier?
planter og utstyr som gjør rengjøring lettere?
hvor ofte skal man rengjøre og bytte vann?
og er det riktig qat man kun bytter halve akvariet når man bytter vann?
og når man bytter vann kan man ikke ta fiskene over i noe annet og ta vann fra akvariet?
nå har jeg kun et 25 liter akvariet bare gi forslag til hva fisk dere ville hatt der også?

eg prøvar igjen, den første blei sletta mens eg skreiv.

svaret jeg fikk:
I eit 25L akvariet vil eg anbefale dvergreker, det er mange kjempe flotte reker å velgje mellom. For når ein søkjer på basen så er det berre Boraras merah som kjem opp og den har eg ikkje sett i nokon av butikkane her i område ivertfall. Men tam i sandnes er jo veldig behjelpelige så om det er fisk du ønskjer så kan dei sikkert hjelpe.

Av algetarar har eg hatt ancistrus(har svært mange no), otto og siamesisk algeetar og alle er å anbefale både som algetar og ved personlighet. Men om du havner på akvarie under 200L så vil eg ikkje anbefale siamesisk algetar då denne er veldig aktiv!!! Denne vil og ete yngelen til guppyane dersom dei finn dei. Det er og eindel sneglar som er gode algeetarar

Som forslag til fisk sett eg corydoras rett og slett fordi dei er veldig søte og praktiske, dei vil i vertfall ikkje eta opp guppyar. Når det planter angår vil eg anbefale plantar som guppyyngel kan gjømme seg i, sidan foreldrene vil prøve å ete dei. Av utstyr som hjelp ved reingjøring vil eg anbefale slamsuger.

Dersom ein har eit nokonlunde godt filter treng ein ikkje skifte meir enn ca. 30% vatn ein gong i veka. Koffor vil du ta ut fiskane? Dei blir stressa, du blir stressa. Det er rett og slett berre stress.

vil du ha levende guppy yngel er pistia (flyteplante) nesten et must, hadde enormt bedre resultater med det en før jeg hadde det
jav vil ha guppyer vettu men da skal jeg tenke på det?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap