Jeg vurderer å skaffe meg kampfisk men akvariummet er for trangt?

Inaktiv bruker
Hei, rundt påske kjøpte tanta et kampfiskakvarium til meg, men det rommer bare en liter. Er ikke dette litt for trangt? Jeg vurderer å skaffe meg kampfisk men jeg ville høre med dere om dette ble for trangt? Nå bruker jeg det akvariummet til yngelene til guppyene. Men så snart jeg får meg planter så ska de utti hovedakvariummet. Åsså vurderer jeg å kjøpe dvergscalare til mitt 28L akvarium. Blir et for smått eller?

Mvh. AquaRonja
Må nesten skuffe deg å si at dette er ALT for lite, er ingenting som er verd å ha oppi noe sånnt.

At butikkene selger slike "akvarium" på 1 liter, 3 liter osv, gjerne med kampfisk oppi synes jeg rett å slett er synn. Det gir folk intrykk av at dette er greit.

du må være snill å ikke sette denne stakkars fisken oppi noe slikt.
Eg ville i vertfall aldri ha pytta ein kampfisk i ein så liten plass som 1L. Har ei som går i ein 30L og av og til syns eg dette er for lite til ho.
Eg ville ikkje hatt dvergscalarer i ein 28L heller egentlig, men dette er berre min meining. Eg aner ikkje kor små dvergscalarar blir, men dei vanlege bør jo ha ganske stor plass i forhold til størrelsen så eg vil tru at dette gjeld dvergane og.
Inaktiv bruker
Stigd2
Må nesten skuffe deg å si at dette er ALT for lite, er ingenting som er verd å ha oppi noe sånnt. At butikkene selger slike "akvarium" på 1 liter, 3 liter osv, gjerne med kampfisk oppi synes jeg rett å slett er synn. Det gir folk intrykk av at dette er greit. du må være snill å ikke sette denne stakkars fisken oppi noe slikt.


Jeg har tenkt på det samme siden påske. Grunnen til at de små ynglene er oppe er fordi jeg bor på en øy der man bare kan komme seg til dyrebutikk i hammerfest en gang i uken, desverre. Jeg syns det er trist, fordi da jeg var i trondheim så jeg kampfisk i bittesmåe bokser som ikke rommer en flaske vann engang. Utrolig at folk selger sånt. Jeg sa til dyrebutikkdama at jeg syns dette er for lite men hun ignorerte det.
Hvordan lever kampfisken i naturen????
Ronja Andersen
Åsså vurderer jeg å kjøpe dvergscalare til mitt 28L akvarium. Blir et for smått eller?


Du bør slå fra deg alle tanker om scalare i noe sånt. Det ville være rent dyreplageri.

En 28 liter kan passe til EN kampfisk kanskje. Men det kommer an på hva du har av fisk der fra før, det er muligens fullt der allerede (siden du nevner at du har guppyer)...?
Bettina
Hvordan lever kampfisken i naturen????

Behøver vi å etterligne de mest ekstreme dødsfellene bettaene i det fri utsettes for da? I tørkeperioden hvert år dør det tusenvis av kampfisk pga pytten de ble fanget i tørker ut.
De som er heldige overlever kanskje på hengende året.

Som akvarister er vi vel ikke ute etter å herme de mest ekstreme, vanskelige forholdene fiskearten kan tenkes å bli utsatt for i naturen, for vi vil jo ikke at fisken skal dø, slik en god del av dem gjør i det fri hvert eneste år.
En kampfisk skal ha et kar på MINST 40 liter å leve i. At dyrebutikkene holder fisk i knøttsmå kar er ille, men heldigvis er det bare midlertidig. Det som er verst er at de faktisk selger så små kar som 1 liter, og at folk kjøper det!

Dvergscalarer skal ha et kar på MINST 200 liter. Dette er altså 10 ganger større enn ditt akvarium.. Du har altså helt rett i at dette blir aaalt for smått..! Håper du slår fra deg disse tankene så snart som mulig Kampfisken kan nok trives i en 28-liter, men det optimale er over 40 liter.
Kjøp deg ei snegle!
De kan nok trives oppi begerglasset av et akvarium
EN LITER??? DET er for lite for noen fisk! Men 28-literen din kan brukes.

Med god filtrering og hyppige vannskift er det flere slags fisker du kan ha i karet ditt, selv om det neppe er mange i denne tråden som er enige. Såkalte nano-akvarier er veldig populære, og en med litt erfaring kan få det til å bli stabile, trivelige kar for enkelte typer fisk og.

Men ikke hvilke som helst typer fisk altså...
Scalare f.eks er helt utenkelig en slik tank. Hvis du søker i fiskebasen her kan du se hvilke fisker som kan trives i små tanker. Ikke alle er enige om antall liter for ulike arter dog, så en kan jo se på andre nettsider og.

Men har du guppyer i 28-literen din synes jeg allerde det er mer enn nok - jeg tviler på at det er stort nok for voksne guppyer. Reker, snegler og et fåtall "nanofisker" anbefales.

Tilfeldig bekjentskap
© Benny Hubel Hansen
Reklame for plussmedlemskap