Redmoore-røtter festet med sugekopp - hva slags sugekopp?

Jeg har funnet to fantastisk inspirerende tråder av mona o og tante Astrid, de er jo så utrolig flinke til å formidle ideene sine at en novise faktisk kan få til ting!

Men er man ny, så er man, utrolig nok fant jeg noe å spørre om. Sugekoppene de bruker? Ikke le, erfarne akvarister har sikkert mange sånne liggende, men hos byggevare og rørlegger ser de på meg som var jeg et underlig dyr...

De skal brukes på de største Redmoor-røttene vi hadde råd til, så det må være litt kraft i dem antagelig. Webzoo har mange, men jeg har altså ikke peiling.

Og et lite tillegg til trådene, de nevner soppen som kan komme på røttene, tok et bilde. Ligner soppen man får på kakaoflis, helt gei skuring.
Jeg kjøpte mine sugekopper på en Tropehagen butikk. De var av merke Eheim og ligner disse, men uten slangefeste i pakken. Mine var rundt 4 cm i diameter, men det kan du jo velge etter hvor stor rot du har og du kan også bruke flere sugekopper om èn ikke holder. De var egentlig beregnet for en eller annen ehimpumpe eller varmekolbe, men det var altså en pakke med bare sugekopper, 3 eller 4 stykker i pakken tror jeg. Torde ikke ta sjansen på å kjøpe ordinære sugekopper hos Jernia, men disse var jo beregnet for akvarium så da valgte jeg de.

Vet ikke om det gjorde deg stort klokere

(Takk for rosen forresten!)
Akkurat den bekreftelsen jeg trengte, takk for rask hjelp, da kan Webzoo glede seg til stor bestilling! Det var jo ingen kjempeinvestering, og de kan sikkert brukes til mye annen moro også :o)

(Og værsågod, det fortjener du, har lest mange av trådene dere er greie og bruker tid på, og er så full av inspirasjon at jeg er helt svimmel!)
Dere får ha lykke til med innredningen! Alltid moro å sette i gang med noe nytt
Jeg bruker de Eheim sugekoppene som Astrid linker til ovenfor. Har alltid en haug sugekopper på lur, man vet aldri når man får bruk for dem. Fester de fleste av røttene mine med sånne. Store mangroverøtter også, så de ikke sklir ut av stilling på sandbunn, og redmoor-røtter kan henges "nesten hvor som helst" i karet med en sugekopp

Takk, Mona, og ikke bare for svaret her. Jeg skravler ikke så mye, men leser desto mer, og finner utrolig mye spennede. Nå når 450 liter skal innredes, vil nok av spørsmål dukke opp. For som du ser, uansett hvor flinke dere er til å forklare presterer en nybegynner å finne noe og spørre om :o)
Hei

Jeg fikk ikke sugekoppene til å sitte skikkelig hos meg da røttene var ganske store, boret derfor et lite hull ( ca 4 mm)på et diskret sted i topp av røttene. Gjennom dette har jeg tredd en strips og henger opp røttene i armaturet med stripsen. Høyden på røttene justeres lett ved å stramme opp stripsen til du har den høyden du vil ha. Funker fint også er det veldig lett å bare vippe røttene litt vekk når du trenger å komme til under de. Et ok alternativ til sugekopper enkelte ganger.

Wobbler
Men hva gjør du når armaturet må løftes av da?
mona o
Men hva gjør du når armaturet må løftes av da?


Jeg har dobbelt armatur i karet og det er svært sjelden jeg må løfte ut det innerste armaturet som jeg fester rota på. Når jeg noen ganger må ha av alt så klipper jeg stripsen å setter inn en ny.-) Gjort på 10 sekunder det. Synes dette var mye greiere ennå slite med at rota falt ned 3 ganger i uka når sugekoppene slapp...


Wobbler
Jeg har bare en redmoore rot i mitt 180l kar.. Roten fløt som en dupp når jeg kjøte den, men etter 1-2 uker under vann i en bøtte (fikk akkurat plass) var den mer brukervennlig, og jeg kunne bare sette den litt ned i sanden så stod den skikkelig.
Wobbler
Jeg har dobbelt armatur i karet og det er svært sjelden jeg må løfte ut det innerste armaturet som jeg fester rota på. Når jeg noen ganger må ha av alt så klipper jeg stripsen å setter inn en ny.-) Gjort på 10 sekunder det. Synes dette var mye greiere ennå slite med at rota falt ned 3 ganger i uka når sugekoppene slapp...


Ah, sånn ja. Det høres jo ut som en grei løsning det, en strips er jo så godt som gratis uansett

Tror ikke jeg har opplevd at en trerot med sugekopp har løsnet noen gang, kan iallefall ikke huske det (nesten alle mine er festet med sugekopp for å unngå at de sklir ut av posisjon med tiden).

Sugekoppene dine hadde du antagelig ikke fått vakuum på. Skruen må synke godt ned i gummien så det blir tett. For mye, og det går hull og da får du ikke vakuum, og for lite så skjer det samme

Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap