Spørsmål om jbl no3-test

Jeg har hittil testet med Tetra NO3-test, og fikk i går 50 mg/l i det minste karet. Skiftet da 50% vann og måler i dag 25+ med samme testen.

Jeg har den lille JBL-kofferten, men har ikke tatt den i bruk enda fordi jeg skulle bruke opp de jeg hadde. Som en test av testen, målte jeg igjen med JBL. Og målte litt lysere enn 10. Veldig stor forskjell på de to testene?! Intuitivt stoler jeg jo mest på JBL, men tør nesten ikke det heller. Hva er deres erfaring?

Og så til avlesningen: Det er tre streker, og jeg har tolket det som at øverste er for saltvann, midten for ferskvann og nederste for dam. Er det riktig? Men hvorfor er ikke tallene like?
Ingen som har sammenlignet disse noen gang? Noen burde iallfall kunne si noe om måleskalaene?
Har også lurt på dette med de tre skalaene. Googlet litt på det nå og fant ut at det er rett som du trodde; dam, ferskvann og saltvann. Selve tallene er jo like på de to nederste, selv om "ok-skalaen" er ulik. Det er sikkert noe annet å måle slikt i saltvann, tipper jeg, derav den andre skalaen.

Angående Tetra-testene, så aner jeg ikke. Har selv den lille JBL-kofferten + et par JBL-tester ekstra.
Disse testsettene som er i handelen beregnet for akvarister er notorisk unøyaktige.
Om du ikke kalibrerer disse testene med feks KNO3 i en kjent løsning så kan du likesågodt gjette hvor mye nitrat du har i vannet.
Jeg har opplevd det samme. Tetratest kan vise høyt innhold av NO3, mens JBL viser et mer moderat nivå. Jeg bestemte meg for å stole på JBL-testen og ta tetratesten med en klype salt, ettersom JBL-resultatet ga langt mer mening for meg med tanke på fiskebelastning, fôring og vannbytterutiner.

Synes også at det er vanskeligere å riste ut det pulveret i tetratesten, og tenkte i mitt stille sinn at kanskje det har en betydning også - uten at jeg har noen bevis for det Pluss at jeg synes JBL er enklere å lese av.
Jan Ove; hvis det er slik, er det jo knapt noe poeng med dråpetestene?

Elin; jeg er jo såpass fersk at selv om jeg synes at jeg både har ok vannbytterutiner og ikke overforer, så har tetratesten hele tiden vist veldig høye verdier (aldri rundt 10, sånn som jeg hører andre snakker om at de har), og da er det vanskelig å vite om jeg faktisk overforer. Jeg får velge å stole på JBL jeg også, spesielt siden jeg straks er tom for Tetra.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap