Fisk i 60l hvor mangen?

Hvor mangen fikse rkan man ha i en 60 L uten at det blir dårlig forhold for fiskene?
Det er vanskelig å gi noe godt svar på, det kommer an på hva slags fisk det er snakk om. Det er enklere om du søker litt rundt i fiskebasen på fisk som passer i 60 liter og spør om konkrete arter.
Vell, tenker mest på de vansligste selskapsfiskene som platy, neontertra, sverdrager, molly og noen bunnfisker. Har noen fiske ri et stor akvarium, men de er altfor få i fohold til akvariet og vill industrede dem i et mindre som ikke tar så stor plass.
Jeg ville ikke hatt alle artene i hvert fall. Men en liten stim neontetra sammen med en gruppe corydoras eller en annen type fisk mot bunnen går greit. Eller platy. En 60 liter er ikke mye plass, og det skal ikke så mye til før akvariet er godt befolket.

Når det er sagt, det kan aldri bli for mye plass i et akvarium! Så om du har et større kar nå, så er det mye bedre for fiskene dine å ha god plass der, enn å plutselig skulle bo trangt.
Sant nokk, men vi skal flytte til et mindr elokale og da blir det jeg har nå alt for stort. Hvist ikke situasjonen hadde på tvunget til det ville jeg ikke ha tenkt tanken engang å presse dem inn i et mindre, men slik det ser ut nå er dette den eneste løsnigen uten om å gi det helt opp. Hva tenker du egentli er en mere optimal størrelse? Har nesten 30 fisk ( da flest nyfødte yngel og neontetraer)
Det er vanskelig å svare på altså, jeg vet jo ikke antallet av hver art heller. Det som er utfordringen din - slik jeg ser det - er at stort sett alt av fisk oppholder seg på samme sted i karet - midten og opp til toppen. Da skal det til en del plass for at alle skal ha det greit. I tillegg er det levendefødere, og de blir som kjent raskt fler også...
Jeg har 8 platy (5 yngel) 9 neontertraer, 4 mollyer, 3 sverdragere (dem tenker jeg å kvitte meg med) 3 hiji.åler ( tror det var det de het) og to algetere. ( den ene blir uansett for stor så den forsvinner vell også.)
Ok. Da kan vi vel regne med 3 platy (hvis vi antar at du selger ynglenen når de blir større, 5 yngel er jo ingen krise at vokser opp der), 9 neontetra, 4 molly, 1-2 algespisere og 3 åler. Kan det være kuhliiål det er snakk om?

Dette synes jeg er greit nok i 80-100 liter Men jeg ville ikke hatt alle disse i en 60 liter.

Når det er sagt, dette er min personlige mening. Akkurat dette med antall og størrelse på kar er det delte meninger om.
ja kuhuli åler takk endelig hadde eg navnet ja takkfår rådene, det virker rimelig for meg også
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap