Litt penselalger, hvorfor har de kommet og hvordan bli kvitt?

Hei.

(Ja, jeg har søkt rundt på forumet, samt lest artikkelen om alger her på forumet, velger likevel å starte ny tråd).

I går kveld oppdaget jeg bitte litt penselalger på den ene rotet og på javamosen. Det er ikke noe alger på javabregnene eller andre planter.
Jeg har fra før ikke andre (synlige) alger i akvariet, så jeg ble litt overrasket da jeg så disse.

Spørsmål 1:
Kan de ha fulgt med fisken jeg har kjøpt? Det var en del penselalger rundt om i akvariene til i dyrebutikken. Det er 2-3 dager siden jeg kjøpte de første fiskene derifra. Vet at det var null penselalger før dette. Kan algene ha kommet så kjapt?

Spørsmål 2:
Har lest at blant annet mona har skrevet at disse trives i høy sirkulasjon, så jeg har skrudd ned styrken på pumpen min, samt rettet utblåsningen helt i vannoverflaten istedetfor nedover mot roten. Blir dette rett?

Har fjernet det av javamosen som var algebefengt, var bare bitte litt.

Er det noe mer jeg kan gjøre, uten å måtte ta ut roten og koke/fryse/skrape den? Eller er det like greit å ta den ut nå først som sist?

Større vannbytter? Hvordan er dette i forhold til reker?
Mørklegging, har det noe effekt?

Plantene mine:
Har mye hurtigvoksende planter, og en del saktevoksende. Alle plantene vokser og ser ut til å trives med unntak av to. Jeg har slitt litt med å få i gang Cryptocoryne wendtii "green", men nå ser det ut til at det har kommet mye nye blader og slikt, så jeg tror den nå er på rett vei. Plantene som er igjen nå er grønne og fine. I starten ble de gule og falt av nesten alle sammen.

Den andre planten jeg ikke får til er en Vallisneria. Jeg har trodd jeg har bestillt Vanlig Skruvallisneria Vallisneria spiralis "Tiger", men jeg har fått en annen type som har blader som snurrer seg. Denne typen er mer lyskrevende. De som er den andre typen visner og dør, fordi det ikke er nok lys der de er plassert, mens den jeg har kjøpt privat, og som er Vallisneria spiralis "Tiger", vokser som bare det.

Bør jeg rett og slett fjerne alt det halvdøde av den andre planten, kan de halvdøde gule plantene på noen måte bidra til at algene kommer?

Vannverdiene, har de noe å si?
Jeg tror ikke jeg kan bruke plantegjødsel grunnet reker, men merket har noe å si, så er det tropica sine jeg har. Kan den brukes?

Hvilke tester kan jeg bruke for å finne ut hvordan næringsnivået er i vannet?

Dette har jeg målt allerede med JBL dråpetester:

Jern, FE: 0,05 - 0,1.
Den var mellom de to fargenivåene, men ganske mye nærmere 0,1, så kanskje 0,080 eller noe.

Nitrat, NO3: 1.
Den var bitte litt lysere, så har vel da i underkant av en her. Jeg foretok vannbytte i går.

Er disse vannverdiene ok, eller kan vannverdiene på noen måte bidra til at penselalgene kommer. Ser at spesielt jern er veldig lav, og det kan jo ha innvirkning på plantene/algene?

Vanligvis bytter jeg 30% vann en gang i uken.

Håper på svar, selv om det finnes en del lignende tråder ute fra før.
Plussmedlem
På spørsmål 1 kan jeg svare et ubetinget nei. Fisk tar ikke med seg alger. Algesporene kommer vanligvis med vann og vannplanter. At det var null penselalger før du handlet på dette stedet, er nok tvilsomt. Algesporene var nok der lenge før det. Og ja, de fleste algetypene vokser hurtig.

På spørsmål 2 vil jeg si at utblåsningsendringen nok vil kunne hjelpe og er noe av det viktigste du kan gjøre for å hindre at de kommer igjen. Penselalger liker at det strømmer rundt dem, og med utblåset rettet i de øvre vannmassene i karet vil det bli mindre strøm lenger nede i karet til algene.
For å holde penselalger i sjakk (du kan nesten bare glemme å fjerne de helt) så må du nok finne deg i å fjerne de manuelt. Det vil si at du tar ut dekorasjoner o.l. og skrubber de rene for alger. Angrepne planteblader bør knipes av/beskjæres.
Reker tåler godt oftere vannbytter da de trives best i rent vann, så dette er en god delløsning. Reker er egentlig mer ømtålelige enn fisk, og i naturlige vannmasser som er forurenset vil rekene ofte være blant de første som forsvinner.
Mørklegging er en god idé hva andre alger angår, men jeg har ikke hørt at dette har spesiell effekt på penselalger, så jeg vet ærlig talt ikke. Men skal jeg gjette så vil jeg også her si ja.

Når planter dør eller de mister blader som råtner i vannet, vil næringen som er i disse bladene gå tilbake i vannet. Slik sett kan døde planter bidra til å opprettholde veksten av alger ved å tilføre de næring.
Nå vet jeg ikke hvilke planter du har, men hvis du ikke har flyteplanter, vil jeg med dette anbefale deg særlig én som har fungert som en drøm for meg; Ceratopteris pteriodes. Den vokser meget raskt og suger til seg overskuddsnæring som en svamp, begrenser godt lysmengden ned til bunnen (litt i gata med mørkleggingen) og er også fantastisk som "barnehage" for små fiskeyngel. Den reproduserer seg også meget raskt, noe som gjør at hvis du synes morplanten blir for stor, kan du kaste/selge/gi bort denne og beholde de små.

Vannverdiene vil ha noe å si, helt klart. All næring i vannet er næring som alger vil kunne nyttiggjøre seg. Løsningen er å finne en balanse der plantene er de som stikker av med næringen, og ikke uønskede alger. Plantegjødning som ikke inneholder nitrater og fosfater vil være en måte å sikre god og stabil plantevekst på, samtidig som man ikke bidrar til å stimulere til algevekst. Hvis jeg husker korrekt vil et overskudd av fosfater kunen gi deg problemer med BGA (blågrønnalger), mens andre alger trives bedre når nitratnivåene er høye.
Det finnes tester for det meste av næringsstoffer i vann, så det er egentlig bare å lete i butikker og på nettsteder etter det man ønsker.

Nitratmengden din så nesten litt liten ut, så hadde jeg vært deg ville jeg prøvd å øke denne. Det kan virke som du har en liten ubalanse i karet ditt i og med at det er så lavt.

Håper du har hatt noe utbytte av dette.

Edit: Det finnes rekesikre plantegjødninger. Akvariereker.no tror jeg har slike. Sikkert også andre nettsteder.
Tusen takk for informativt svar viktor.

Skal bli flinkere til å fjerne døde planter. Tror jeg rett og slett tar vekk alle de plantene som er feil type, og heller bestiller fler av den spiralis "tiger" som jeg får til, og som var den jeg egentlig ville ha i utangspunktet.

Da bestiller jeg en fosfat test i alle fall.

Sendte en mail for en stund siden å spurte dem på akvariereker ang plantegjødning, men har ikke fått noe svar enda. Får prøve igjen, nå har jeg lagt inn ny bestilling på reker, så da svarer han sikkert denne gangen. Hadde vært fint med rekesikker gjødning.

Interessant det du sier ang nitrat. Trodde det var bra at den var lav. Men vet ikke helt hvordan jeg skal øke den uten å tilsette gjødning. Får lese meg litt opp på dette, merker at jeg ikke har helt kontroll på vannverdier og sammenheng mellom disse.

Ang flyteplanter så har jeg andemat, men de du linket til virket bedre. Andematen er litt vanskelig å holde styr på. Var egentlig ikke planlagt at jeg skulle ha denne, men fikk med noen få da jeg bestillte planter fra akvariereker, og så ble det raskt flere av dem.

Du ville altså tatt ut roten og skrubbet den, nå i et tidlig stadie? Kan ikke se pensealgene med mindre man ser etter. Tenker vel at det er lurest å gjøre det nå før jeg får et større algeproblem, men er en del javabregner festet til den, så gruer meg litt til å ta den jobben med løsning osv.. Men det må vel til.
Plussmedlem
Jeg vil absolutt ikke på stå at det er noe galt i å ha lave nitratverdier, men etter det jeg mener å ha oppfattet så kan en såpass lav nitratverdi indikere en ubalanse i forhold til mengden fosfat.
Som sagt tidligere så skal jeg ikke hardnakket påstå at verden er slik

Ceratopteris'en er en kongeplante i mine øyne, og mye enklere å kontrollere enn andemat som kan være seig som pesten å bli kvitt. Den får også etterhvert lange røtter som byr særlig yngel i selskapskar på mye etterlengtet beskyttelse, særlig i forhold til små flyteplanter som f.eks. andemat og salvinia natans.

Så på den testen jeg hadde, og da var nitratnivået helt i nederste nivå av grønn "trygg" sone. Så det er nok litt lavt ja. Nå har jeg jo ikke fosfat test, så vanskelig å si hvordan den er i forhold, men bestiller denne testen nå så får jeg se.

Kan nok være jeg har en liten ubalanse, karet har ikke vært i gang så lenge, så selv om man er flink med regelmessige vannbytter, så er det vel ikke uvanlig å ha litt ubalanse i starten.

Jeg har forresten bitte bitte litt trådalger også, ikke noe synlig ved første øyenkast, men man ser dem om man ser etter. De har jeg hatt lenge, og de har ikke vokst (jeg har ikke fjernet dem), så har ikke tenkt på dem som et problem.

Tror jeg kommer til å ta ut roten og fryse den en natt, og så skrape vekk penselalgene etterpå. Kombinere dette med 2 vannbytter i uken fremover. Flott at rekene tåler tette også, har hengt meg litt opp i de 20% i uken som det sto på skrivet jeg fikk fra akvariereker, men dette var sikkert ment som et minimum.

Jeg har forresten nettopp installert reflektorer. Så dette kan kanskje ha vært medvirkende årsak til at penselalgene nå har kommet? Har skrudd ned lystiden en time.

Igjen, tusen takk for svar, har vært til stor hjelp
Plussmedlem
Som jeg opplevde oppstarten av karet mitt, så varierer vannverdiene ofte en del, og dette gir gjerne grobunn for uønsket algevekst. Dette kan skje senere også hvis vannbyttene blir uregelmessige, som jeg også opplevde da jeg flyttet. Da endte jeg opp med et BGA-problem som jeg først nå begynner å få under kontroll. Så regelmessighet er ganske viktig i forhold til vannverdier, uten tvil.
Reflektorer vil gjøre at mer lys når lenger ned i karet og alger er jo som kjent avhengige av lys for fotosyntese, så ja, reflektorer kan ha en medvirkende årsak. Men så er samtidig lyset viktig for at plantene skal vokse tett og fint og ikke bli lange stilker med blader kun i toppen.

Så oppriktig opptatt av at akvariet som du virker så tror jeg du vil få dette under kontroll rimelig kjapt. Godt å se folk som tar ansvaret de har påtatt seg alvorlig. Fortsett sånn og jeg spår deg en lang og lykkelig fremtid som akvarieeier.
Takk for det, kjempe hyggelig skrevet

Da prøver jeg meg frem på de tingene som er skrevet over, kjøper tester, og håper at algene ikke utvikler seg til å bli et problem!
Kjapp oppdatering.

Tok roten ut og skrubbet den, og kokte den.

Fjernet mesteparten av det som var på javamosen, men det var veldig lite, så vanskelig å komme til.

I tillegg endret jeg vannutblåsingen slik at vannet blir pumpet ut i overflaten, istedetfor pekende ned på roten. Endret også slik at det ble mindre sirkulason i karet. I starten var det veldig lite sirkulasjon, og så har jeg satt den sakte men sikkert oppover igjen. Nå er den nesten vel på 75% av fullt, noe som passer bra.

Det har ikke kommet noen alger tilbake på roten, og algene på javamosen vokser ikke, så jeg fjerner bare litt hver gang jeg bytter vann. Det syns bare om man ser etter, og er veldig lite, så plager meg ikke at de er der.

Så da har jeg blitt kvitt sjenerende penselalger (i alle fall for denne gang).

Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap