Grønnskjær på sanda!

Inaktiv bruker
Jeg har begynt å få grønnskjær på toppen av sanda i akvariet mitt, noen her inne osm veit hva det kan komme av?
Det kan være blågrønnalger. Kan komme pga f.eks. for mye fosfat i vannet.
Høres ut som BGA (blågrønnalger).

Du kan lese om det blant annet her og her.
Alger

Om du ikke bruker plantegjødsel frem til nå, så start med det

Les forøvrig denne tråden, der har jeg akkuart svart en annen med algeproblem: http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1015&thread_id=54357&sr=1

Inaktiv bruker
hvor kan jeg få fosfat fra da?
Det har plutselig blitt et problem nå, akvariet har stått i ca et 1/2 år nå...
Jeg fikk et algeproblem etter 4-6 mnd, pga at jeg var for sløv med gjødslingen.

Jeg brukte hevert til å bli kvitt sanden som var grønn, startet og gjødsel og så var det hele i orden etter kort tid. Litt kortere intervall mellom vannbyttene mener jeg også at jeg hadde, i en kort periode.

Det kan være flere årsaker til blågrønne alger, les denne artikkelen, den er ganske utfyllende.
Er grønnskjør på sanden alltid forårsaket av blågrønnalger?
Kan det være andre algetyper?
Grønnskjær på sanden kan forårsakes av flere forskjellige alger. Den blågrønne legger seg som en slags film på sanden og plantene. Og er ofte litt mørk i fargen, fra grønn til blå/nesten sort. Kan du ta noen bilder?
Ja, var det jeg tenkte. Det er vesentlig forskjell på BGA og grønnskjør på sanda.

Da jeg hadde grønnskjær på sanda, så var det som om hvert enkelt sandkorn hadde fått en grønnfarge, det var ikke en slik BGA-hinne.'

Slik jeg tolker TS innlegg, så er det ikke snakk om BGA
Det skal du i tilfelle være veldig glad for, det er noe skikkelig svineri. =)
Når det gjelder å gjødsle, skal du være veldig forsiktig med det, det kan resultere i en algeeksplosjon. Skaff deg noen hurtigvoksende planter først og se om det hjelper. Alger er ofte et resultat av et ubalansert forhold mellom lys/Co2/næring/foring. Prøv deg frem og vær tålmodig.
Cmork
Det skal du i tilfelle være veldig glad for, det er noe skikkelig svineri. =) [B]Når det gjelder å gjødsle, skal du være veldig forsiktig med det, det kan resultere i en algeeksplosjon. [/B]Skaff deg noen hurtigvoksende planter først og se om det hjelper. Alger er ofte et resultat av et ubalansert forhold mellom lys/Co2/næring/foring. Prøv deg frem og vær tålmodig.


Nei nei nei!!

Det der er totalt feil. Er så mange som skylder på gjødselet, slutt med det!!!

Gjødsle i forhold til antall planter og liter, så får du penere planter og mindre alger!!!
Det er helt korrekt som julnil skriver - alger skyldes oftere at det er for LITE næringsstoffer i vannet en omvendt - det gjør at plantene ikke klarer å konkurrere ut algene, NO3 og PO4 tester er gode å ha i sånne tilfeller, ofte vil disse verdiene være for lave i algebefengte kar - da er plantegjødsel i riktige mengder tingen.
Enig i at det er bra med plantenæring, men at man bør være forsiktig ifht. mengde og hva slags planter man har. Hvis ikke plantene klarer å forbruke næringen vil den gå til alger. For optimale forhold for planter er det viktig med lys/mikro og makronæring/Co2. Bare næring trenger ikke nødvendigvis hjelpe.
Derfor er det bedre å prøve seg frem i stedet for å konkludere.
Forholdet mellom NO3(nitrat) og PO4 (fosfat) er også av betydning for algeveksten.

NO3 bør aldri være mindre enn ca 20 ganger PO4-innholdet.
Dog bør NO3 aldri være over 25 mg/l over tid.
PO4 bør ligger mellom 0,5-1 mg/l.
Tilfeldig bekjentskap
© Ina Dischington
Reklame for plussmedlemskap