Oksehjerte eller kan noe annet brukes?

I alle oppskrifter jeg finner til fullkostfor til discus står det oksehjerter. Er det mulig å bruke andre hjerter? Er umulig å oppdrive oksehjerter her i område..

Helene
Det er sjelden discus slår i hjel okser i Amazonas, derimot er det ofte fisk, skalldyr og muslinger i nærheten. Disse inneholder også mye protein.
Fiskefilet av hvitfisk er et godt alternativ.
Hehe, er akkurat det jeg har tenkt å, kanskje ikke det mest naturlige med okse egentlig.. Men hvit fisk som torsk kan kanskje fungere da?
Takk for svar forresten
Tja, da er vel spørsmålet hvor ofte spiser en discus torskefilet, da? Eller for den sak skyld Tetra discus , røde mygglarver osv.

Hele poenget er at vi kan ikke tilfredsstille fiskene våre sine behov for den samme maten som de spiser i vill tilstand. Derfor lages det et erstatningsfôr til våre fisker, og faktisk ikke bare akvariefiskene men til de aller fleste husdyr, kjæledyr og hobbydyr.

Hvor mange katter spiser hermetisk kalkun, hunder som spiser tørrfôr, papegøyer som spiser frøblandinger, guppyer som spiser flakfôr, kyr som spiser silo finnes det i naturen mon tro?
Enig i det Nils, men syns nå fisk (torsk) er mer naturlig enn okse?! Har aldri sett en fisk hoppe opp på land og ta seg en jafs av en ku:p Mulig større fisk som alligatorgjedde osv kunne finni på noe sånn men ikke en discus..

Over til det egentlige spørsmålet, har du da noen forslag til hva en diskus kan få i foret sitt istede for okse/storfe om du vil? Og hvorfor må det absolutt være hjertet?

Grunnen til at hjerter er så egnet er at fettet som finnes i kjøttet er enkelt å lokalisere og skjere bort. Det som er utfordringen i det å lage foret hjemme er å holde fettnivået nede.

Hvis det er sjeldent at en fisk slår i hjel en okse i Amazonas så er det større sannsynlighet for at den finner en død okse der enn at han klarer å skru av lokket på en boks med Tetra Discus, for ikke å snakke om å fjerne folien under

Har forsøkt med ren rekemiks til discusene og det var en skikkelig suksess for mallene, men discusen var så sen med å ta foret at det kun fungerte som forurenser av vannet.

Kunne jo vært et artig prosjekt å teste det her. Putte en død okse, en torsk og en uåpnet boks Tetra Discus i et akvarie, og sjekke hva som blir spist først. Jeg vet hvertfall hvem jeg ville satt pengene mine på. Haha, feil tid på døgnet for å skrive på forum merker jeg...
Geir Kristiansen
Har forsøkt med ren rekemiks til discusene og det var en skikkelig suksess for mallene, men discusen var så sen med å ta foret at det kun fungerte som forurenser av vannet.

Jeg har en annen erfaring. Rekemiksen min er en dundrende suksess hos discusene mine. Etter perioden de trengte for å lære seg til å spise den (de blånektet å ta den først), vil de rett og slett ikke ha annet. De setter i gang med å nappe i maten i det øyeblikket den treffer vannflaten. Men mallene elsker den, de også, ja! Alle fiskene i det karet er velfødde...
Jeg har ikke discus, men har frossen discusmix i frysen. Den inneholder oksehjerte og kalkunhjerte står det, fin den tror jeg.
Spiser ikke discus røde og hvite mygglarver da?
Sei er jo noe de fleste fisker spiser, får litt seibiff hos meg.

Helene&Lars
Er umulig å oppdrive oksehjerter her i område..

Etter hva jeg har lest, så er det ingen butikker som akkurat har oksehjerter "liggende og slenge" til daglig Kjøttvaredisker i større supermarkeder kan hjelpe deg hvis du ber dem bestille for deg. Da tar de det inn og så henter du det på avtalt dag.
Inger Anne
[QUOTE=Geir Kristiansen]Har forsøkt med ren rekemiks til discusene [...], men discusen var så sen med å ta foret at det kun fungerte som forurenser av vannet.

Jeg har en annen erfaring. Rekemiksen min er en dundrende suksess hos discusene mine.

Kanskje du er en bedre kokk enn Geir, Inger Anne?
mona o
[QUOTE=Helene&Lars]Er umulig å oppdrive oksehjerter her i område..

Etter hva jeg har lest, så er det ingen butikker som akkurat har oksehjerter "liggende og slenge" til daglig Kjøttvaredisker i større supermarkeder kan hjelpe deg hvis du ber dem bestille for deg. Da tar de det inn og så henter du det på avtalt dag.

Det er helt sant, men i butikkene jeg ha vært og forhørt meg sier de at de har prøvd å ta det inn tidligere og ikke får bestilt det fordi det ikke er å få tak i. Fant frosne i Sverige når vi var der, men de var helt innskrumpa og hadde gått ut på dato..

Så derfor spør jeg igjen, noe annet som kan brukes som erstatning for oksehjerte? Vil gjerne lage fullkost for til de..
Nils Vollstad
Kanskje du er en bedre kokk enn Geir, Inger Anne? :-)

Såda Nils jeg er da en utmerket kokkelør, men når det kommer til reker er jeg bedre til å spise enn å hive dem i kværna.

Skal man lære discus opp på nytt for skal det skje i et BB.kar slik at man får ryddet opp etter stabeisene på en ordentlig måte.
Eller er forresten den rekemixen fullkost? Har ikke prøvd meg på den igrunn..
Helene&Lars
Mulig større fisk som alligatorgjedde osv kunne finni på noe sånn men ikke en discus..

Vel, sjølv om alligatorgjedde kan bli 4m lang eter den ingenting som er større enn munnen, og som dei ikkje kan svelge i eit jafs. Og den maten dei eter, går dei gjerne rundt å biter på i ein halvtime før dei finn ut om dei verkeleg har lyst på. (kjelde: discovery sitt program, elvemonstre)

Berre litt triviell info der altså
Helene&Lars
Eller er forresten den rekemixen fullkost? Har ikke prøvd meg på den igrunn..

Det er bare å lage den selv så blir det fullkost.
Helene&Lars
Så derfor spør jeg igjen, noe annet som kan brukes som erstatning for oksehjerte? Vil gjerne lage fullkost for til de..
Alle slaktere i Tromsø skaffer oksehjerter, og da høres det rart ut at det i kanter av landet der befolkningstetthetene og vareutvalget er større, at det skulle være umulig å skaffe dette.

Men du kan bruke kalkunhjerter, rekemiks og ulike marinene proteiner, men unngå feit fisk ol.

Husk at et helfôr til fisk består av mye mere enn enn bare proteiner.
Helene&Lars

Ja det finnes mange alternativer.

Som du kansje vet eller har oppdaget finnes det to "skoler" når det gjelder discusforing. Det er de som mener oksehjerter er veien til lyset og de som mener det er veien til fortapelsen.
For å gjøre opp din egen mening kan boka discus av Heiko Bleher anbefales (en grisedyr murstein av en bok). Det er vel ikke å ta hardt i å si at han ikke akkurat anbefaler oksehjerter.
Noen gode studier eller referanser til den andre siden av saken har jeg dessverre ikke.
Blehers bok tar ganske grundig for seg discusens spisevaner i det fri, her bør det være noen tips å ta med seg.

Hensikten med oksehjerte er vel å tilføre mye protein og lite fett til blandingen?
Det er mulig det er noen andre stoffer jeg ikke har tatt høyde for som finnes i storfekjøttet og ikke i sjømat. Kreatin er det første som slår meg, har noen prøvd å gi discusene sine tyttebær?
Bare for å erte "oksehjerte ligaen" igjen så er min høyst subjektive mening at discus som fores mye med dette har en tendens til å bli seende ut som kjøttkaker framfor karbonader om du skjønner?

Intuitivt tror jeg at kyllingfilet vil være bedre egnet å jobbe med enn oksehjerte, bare for å understreke det har jeg ingen eraring med det.
Jeg har aldri sett noen god begrunnelse på hvorfor oksehjerter er så overlegent bra, forhåpentligvis får jeg også svar på det nå.
Jeg har aldri hørt om noen studier hvor fuglekjøtt eller egg er påvist i mageinnholdet hos ciklider, det er faktisk litt rart egentlig.

Reker er en svært god proteinkilde, det samme gjelder krabber. De har ikke så mange prosent protein som hjerter eller kyllingfilet, men svært god kvalitet (mange aminosyrer).
Ulike reker og krepsdyr spises og finnes i magen på svært mange ciklider fra Amazonas.
Jeg maler hele reker så det blir en grøt til forblandinger.
Min personlige teori, som jeg ikke har noen holdepunkter for, er at fisk som oppholder seg i surt vann trenger mye kalk i kosten. Rekeskallet inneholder hvertfall et stoff jeg ikke husker navnet på som gir fisken flott rødfarve, det er vel alle enig om?

Hvitfisk som torsk og sei er gode alternative kilder til protein. De inneholder lite fett i fileten. Jeg bruker å male filetene med skinnet til for, det er mulig at skinnet inneholder fett.

De fleste bruker gelatin som bindemiddel, det gjør også jeg. Dette inneholder masse protein fra pattedyr.
Et godt naturlig bindemiddel skal være en alge som heter agar agar og kan kjøpes på helsekosten, jeg har ikke prøvd den selv. Om du kjenner noen som jobber på et laboratorium kan de kanskje skaffe deg det.

Blandingsforholdet mellom grønnsaker og kjøtt i discus blandinger er også et noe kontroversiellt tema.......

Lykke til hilsen Ola.
SindreKul
[QUOTE=Helene&Lars]Mulig større fisk som alligatorgjedde osv kunne finni på noe sånn men ikke en discus..

Vel, sjølv om alligatorgjedde kan bli 4m lang eter den ingenting som er større enn munnen, og som dei ikkje kan svelge i eit jafs. Og den maten dei eter, går dei gjerne rundt å biter på i ein halvtime før dei finn ut om dei verkeleg har lyst på. (kjelde: discovery sitt program, elvemonstre)

Berre litt triviell info der altså

Tok ikke det jeg sa utifra fakta, det var egntlig bare det at det var den største fisken jeg kom på i farta

Takk for svar alle sammen, har fått tips av en flink og erfaren akvarist her som faktisk viste om en mindre butikk enn dem jeg har snakket med som tar inn oksehjerter her i området, så da er problemet løst Men skal nok prøve meg på en rekemix etter første mat prosjektet med oksehjerte

Til Nils, har ikke funnet noen slakterbutikker her i området om det var det du mente med slakter, kan hende jeg bare er veldig dårlig til å leite, men faren min som er jeger viste bare om viltslakterier og der må man jo levere kjøttet selv, og desverre har jeg ingen kyr gående
Og veit at det er mye mer enn kun oksehjerte i foret, derfor jeg er gjerne ville finne et sted som hadde ferske hjerter

Igjen takk for svar, mange gode innspill

Helene
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap