Akvarium på soverom - og åpent vindu om natta?

Ønsket fra min yngste datter om å få akvarium på rommet sitt begynner å få gehør hos meg. Det er jo meningen at hun skal få naturinteresse og litt mer eieforhold til akvariefiskene enn det hun får av at de står i ei kjellerstue der hun ikke er.

Men - vi liker å sove med åpent vindu i min familie. Frisk luft osv. Og hvordan harmonerer dette med hold av et 110 liters akvarium? Det har slått meg at dette kan bety strømsløsing, og temperatursvingninger for fiskene.

Jeg vet at noen fisker er mer tolerante til varierende temperatur enn andre. Foreløpig er det disse fiskene som er aktuelle å få flytte inn til 8-åringen: Keisertetra, ancistrus og kinesisk værål (Ja, jeg vet at værålen egentlig skulle hatt større plass - og det kan det hende den får..) Er det slik at disse kan tåle 10 graders forskjell mellom dag og natt?

Hun vil svært gjerne ha guppy sammen med keisertetraene. Er det noen som har erfaringer med det?

Takknemlig for innspill!
Bruk en varmekolbe, og dekk til akvariet med enten dekkglass eller heldekkende armatur, da holder temperaturen seg stabil.
Takk takk!
Joda. sikkert mange som har gode erfaringer med dette. Ellers må jeg innrømme at jeg har også tenkt tanken om at et ullpledd over akvariet kanskje også ville kunne fungere... Å la ei lita jente lære seg å bre over fiskene er jo opplæring i omsorg, og kanskje ikke dumt...
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap