"åsså gjör den inte det"

Da startet jeg min egen personlige tråd i dag :]
Egentlig mest fordi jeg tror jeg har gjort de fleste fiske-tabber som har vært mulig å gjøre siden jeg begynte med fisk for en evighet siden.
Så jeg vil gjerne lære, så jeg kan unngå flere;

- Dyrebutikk; "Jada, sølvhaien går i 60.liter. Null stress."
Åsså gjör den inte det x]

- Dyrebutikk; "Jada, kampfiskene er fine. Veldig sosiale og trivelige. De med langt slør er jo finest, skal du ha to av dem?"
Åsså gjör den inte det x]

- Dyrebutikk; "Joda, denne rokka går fint i et 200l akvarium".
Åsså gjör den inte det x]

Hvis det finnes et begrep som heter "fiskemisshandler" vil nok jeg kunnet passet inn i den kategorien til tider. Men nå prøver jeg altså på nytt, så slenger med et par bilder av "før" akvariet ble renovert. Sier som sagt ikke at jeg er noen racer på dette ennå, så konstruktiv kritikk tas imot med et stooort smiiiil :]

Nå har jeg kjøpt et nytt akvarium på omtrent 200 liter (litt mer)
Et slikt et elv-akvarium faktisk. Har funnet inspirasjon til innredning, og tror jeg vet hva slags fisk jeg skal ha som hovedfisk. Hjelp meg, hva heter den bittelille røde tetra-lignende saken...?
Uansett, vi får se hvordan det går :]

Fler en meg som har hatt "Åsså gjör den inte det" opplevelser? x)

Sparesset
Fler en meg som har hatt "Åsså gjör den inte det" opplevelser? x)


Oh yeah. "Denne baderomssilikonen er helt trygg til akvarier."
Silikon ja. Tanta mi prøvde også det oppi akvariet sitt x']
Ble ikke så mye fisk igjen oppi der...
hehe , noen som har vert på facebook ? "Åsså gjör den inte det" ;p
Face sine grupper er jo gårsdagens, "åsså gjör man inte det" kom jo av Paradise Victoria Ærlig talt. Det passer jo til alt.
hehe , okei :p , det hadde jeg ikke fått med meg :p.
Kardinal? tull og tøys.
Hihi, da var fiskemarerittet igang igjen.

- Meg;"Jeg skal ha 25 av de kardinal-tetraene der".
- Dyrebutikk;" Kardinal-tetra? Det der er golden nugget, 300kr stykket".

Nå har det seg sånn at jeg kan faktisk se forskjell på en kardinal tetra, og en golden nugget... Forskjellen er liksom ganske... Vesentlig...

Gikk i en annen butikk og kjøpte nye 25 neon og 5 kardinals
Menne... Det sluttet liksom ikke der.

- Meg;" Ja, har dere kardinal-tetraer også? Jeg vil ha dem sammen med neonene mine skjønner du"
- Dyrebutikk;" Nja.. Hvordan ser de ut?"

Hrmpf. Fler en meg som er glade i uvitende mennesker bak kassene?
Har noen sånne jeg også!!
----meg: -hei! jeg har en 8 litersbolle. kan jeg ha 4 gullfisker oppi der?
dyrebutikk: -ja, det skal vel gå det.


----meg: -jeg har 3 gullfisker i en 8 liters bolle, og syntes det er litt mye alger. kan jeg ha noen maller der?
dyrebutikk: ja, jeg har nen fine ottomaller, som passer veldig bra i bolle.
meg: hvor mange trenger jeg da?
dyrebutikk: de liker seg best i flokk, så du burde nok ha 6-8 av de!.


har vært i noen dyrebutikker hvor jeg har hørt noen helt latterlige svar.

er det bevist lyving de driver med, for og dra inn litt extra med penger?

Jaja, ottoer trives sikkert i kaltvann uten sirkulasjon også...
er det tropehagen zoo på kuben du har handlet fisk? kjøpte meg 2 guppy hanner der når jeg begynte med akvarium og plutselig var det yngel oppi der. det viste seg at begge jeg hadde fått var hu fisk!
Skal ikke nevne navn, men det hender jeg handler der ja
Var der jeg fikk beskjeden om kampfiskene og golden nugget b.l.a.

Etter de skiftet eier har jeg fått litt mer vettuge svar, men allikevel...
Hender det kommer noen geniale.
var innom og tittet på fisk der for en stund siden og da sa han som jobber der at det var dårlig utvalg, så svarte att det er jo bare og bestille mere fisk, men har ikke bedret seg på utvalget de siste månedene alikevell. så handler heller hos olsen brødrene jeg er billigre og mere kunnskap der hvertfall og aldri noe problem med og skaffe det de ikke har inne.
golden nugget kardinal, den var dagens :p jaja, får ta det som en trøst for oss som kan fisk at uvitende betjening kan gi oss litt latter.. men synd på de som stoler blindt på betjeningen. de jobber jo der, da må de jo vite alt!
Så observerte jeg elefantfisk.

-Kunde;" Kan denne elefantfisken gå sammen med (x-antall molly) en sølvhai, to små scalarer og gyppyer? Akvariet er på 65 liter".
- Butikkansatt; " Klart, bare det ikke blir for mye oppi der så, og det er plass til å gjemme seg!"

Flott.. "Men så kan den inte det"!
Historien om rokka rocky
Ja, som noen kanskje allerede har observert så har jeg flere bilder av en rokke både her på siden og på fiskebloggen min.
Så tenkte jeg skulle fortelle historien om rokka Rocky

Det hele begynte veldig vakkert i februar.
Jeg var lei av mitt lille 60.liters akvarium, og ville ha noe rundt 200 liter.
Min pappa var ikke like enig, men vi dro nå ut på fisketur (haha) til Gran for å se etter et litt større akvarium jeg kunne ha på soverommet.

Joda, på øverste hylle sto det en 95liter med pumpe og annet utstyr inklusivt.
Jeg ble ikke akkurat stormende forelsket, da jeg egentlig aller helst ville ha minst 200 liter. Men jaja, sånn kan det gå. På motsatt side av rommet sto det en rekke akvarium-reoler. Og det var DA jeg så skjønnheten.

Rokka het Rocky, og gikk i et 120 liters akvarium sammen med en litt mindre rokke som var nesten helt sort. Jeg var SOLGT for denne nydeligheten.
Han kostet 1500kr, men akkurat det brydde ikke student-budsjettet mitt seg noe særlig om, for jeg s-k-u-l-l-e ha denne fisken. Nuuuh!

Dessverre, er det jo ikke alltid dyrebutikken oppgir heeeelt nøyaktige antall liten når de skjønner at jeg har tenkt til å punge ut for fisken.
Så det endte med at de sa at "joda, denne går fint i en 95liter".
Det gjør den altså IKKE. To uker senere sier dyrebutikken at jeg kan ta den med hjem i det NYSATTE akvariet.
Men det kan man altså IKKE.

Rokka Rocky levde i nesten et halvt år før han en dag lå død om på bunnen.
Han delte kun plassen med en neontetra, 3 khulii-åler og en malle.
Det var utrolig morsomt å erfare dette med å ha en rokke, det var egentlig en helt utrolig flott opplevelse. Så flotte fisker/rokker/sjødyr skal man lete lenge etter. Veldig synd at den kanskje ikke hadde det så altfor bra den tiden jeg hadde den. MEN, en ting er sikkert. Jeg SKAL ha rokke igjen i fremtiden, men da i et mye større akvarium.

Legger til et par bilder av skjønnheten her
Ikke spør om rase, for jeg vet ikke x3
(for flere bilder, trykk deg inn på fiskebloggen min)

Inaktiv bruker
Jeg bare ''Kan man ha en hunn og en hann kampfisk i en 5L?''
Hu bare: ''såklart kan man det, det er ihvertfall plass til en til''

enkelte trenger virkerlig info om kampfisk og annen fisk..
At alle ikke vet alt, det er det ingen som krever.
Men det tar ikke SÅ langt tid å google navn på fisken, mat til fisken, særpreg ved fisken, skrive det ut, og lappe det fast på glasset.
Da slipper de jo å måtte tyne ut av seg slike ting, de kan la kundene lese selv til en viss grad...

Men kampfisker selges jo overalt. Navnet tilsier at dette er en fisk man bør dobbeltsjekke før man hiver oppi et akvarium...
Hvitprikk? neeeeei?
Observerte nylig en ny rokke til salgs i butikken jeg kjøpte min fra. Tynn og stusselig med slitte kanter og en litt skummel "knekk" på halen sin.
Denne rasen skulle visstnok være slik. Jaja (:

Sitter og undrer på hvor ofte jeg ser fisker i handelen som ser rett og slett ut som de har vært mobbet og plaget av andre fisk helt fra fødsel av, så solgt som "friske fisker" for "fisk-fisk-pris".

Var på tur i Sverige i helga, og HAHA, da var det er kar fult av neon-tetraer med hvitprikk.
Fristet meg til å spørre om fiskene var syke.
"Neij, disse neon-tetraene har hvite prikker naturlig de".
Rokken din var en Potamotrygon Reticulatus. Disse er kjendt for å leve kort tid i fangenskap.
Så vidt vi vet er det ingen større eksemplarer av denne arten i fangenskap, da ingen klarer å holde liv i disse over lengre tid. Har selv prøvd to ganger, men det gikk ikke bra.
Har nå 10 rokker av div andre Potamotrygon arter.
P.reticulatus er desverre ofte i handelen, på grunn av størrelsen og at den er relativt vanlig i sitt naturlige habitat. Men denne rokken egner seg ikke i fangenskap.
Skal man ha en "nybegynner rokke" så bør man ha P.motoro. Men da snakker vi stooore akvarier.

Ble kansje litt avsporing, men tenkte å informere litt.
-Går to scalare i en 20l som ble startet igår?
-Jada, det går fint.

Og det gjorde det ikke...

(etter det ble de lesing på AF
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap