Discusheavens bakgård! (side 2)

Mor har nå flyttet mellom 60 og 80 wrigglers over på den delen av potten som ble pusset i morgentimene. Da er det bare å la naturen gå sin gang, disse vil være frittsvømmende i løpet av tirsdag.

Alenquer x LSS har begynt å pusse potta, har forberedt 200 liter med 50% x 50% regnvann og kranvann. Foretar da 100 % vannbytte i forkant av egglegging og 50 % vannbytte de neste to dager. Da skal det være wrigglers og ut fra optimal klekkingsprosent mht microsiemens, håper jeg da

Kjører da lagret kranvann i etterkant....

For å være skånsom mot fiskene tapper jeg alltid sumpens vannkammer og etterfyller nytt vann i den.....
Så bra!!! Du gjør jo en kjempejobb med discus i oppvekst!! Ser tydelig viktigheten av rent vann, bra mat og en omsorgsfull far ) Mixene har blitt noen skikkelige rugger!! Mine er fortsatt vakrest selvfølgelig, selv om de mangler litt på str i forhold til de som har gått hos deg lengst
Ser fram til å følge med videre
Takk for hyggelige ord Glugga Forferdelig leit med akvarietragedien hos deg i dag, bra at fiskene ble berga.................. og parketten blir sikkert tørr før jul!!!!!!

Alenquerparet passer sine små, de har nå hode og øyne, henger i en klase på potten og regner med at de er frittsvømmende i løpet av morgenkvelden/onsdag formiddag!

Alenquer x leopardsnakeskin la godt og vel 300 egg i dag, håper på befruktede egg!!!

Kjørte på med regnvann x kranvann i dag også, får jeg kull på sistnevnte er det slutt på bruk av regnvann de nærmeste månedene

Gjengen med f1 grønn discus har hatt en flott vokseperiode igjen, den største nærmer seg 9 cm, de fleste i flokken ligger nok på 7,5 cm, alle runde feite og fine!
Ubefruktede egg på alenquer x leopard snakeskin - desverre!!!

Alenquerparet vokter sine wrigglers, de har nå flyttet på gjengen tre ganger etter klekking. Forventer frittsvømmende i løpet av morgendagen ))))
Både mor og far prøver iherdig å spytte yngel tilbake til "drueklasen" på potten etterhvert som de løsriver seg og svømmer fra. Begge foreldrene er helt svarte av sekret, har strøypet inn vanntilførsel til ca 50 l/h og satt inn blåsvamp i overrenning.

Dette er bare helt fantastisk ))))
8-12 frittsvømmende yngel på hver av foreldrene i dag tidlig. Bukking og kurtise samt avristing av yngel. I skrivende stund er det kun tre stk igjen, potten renses og de er klare for ny egglegging.

Sansynligvis ble det for få yngel til at discusparet ønsket å ta jobben..... Naturen har atter gått sin gang og så får vi se igjen om noen dager.....

Legger ut bilder ved neste korsvei...
Hei lars roald
Her er ett bilde av en av Leopardene,de ser ut til og trives nå
Flott at den trives Espen!

Litt tilstandsrapport i bilder, har hatt ny egglegging og disse er frittsvømmende på 7. dagen:
Det er bare så stilig. Gratulerer
Skilte yngel fra foreldre på syvende dagen, de har nå gått alene i tre døgn. Plenty med vannbytte og artemiaforing;
Fem dager har gått siden de forrige bilder. God tilvekst, de har nå vært frittsvømmende i 14 dager dvs det er 17 dager siden eggene klekket! Har foret de til de har hatt kulemage ca 10 ganger pr dag med artemia. har egentlig gruet meg litt til oppforing, dette med jevn foring annenhver time osv. Er i full jobb, men er morgenfugl så jeg har foret hver time mellom 05.00 og 08.00 samt mellom 16.00 og 22.00 + -....... I tillegg til artemia har jeg finmalt tetra discusbits, tatt det i fingerklypa og slippet det løs med fingrene under vann.

Noen bilder:
Oppforingsanlegget:
Litt om dette prosjektet; DIY )) I bunn er det en hjemmelimt 540 med overrenning tilkoblet avløp, har limt inn vertikale glass for blåfiltermatter i begge bakre hjørne, der er også varmekolber og hevepumper til de tre 100 literskubene som er i raden over. Kubene har overrenning hvor vannet da returneres til 540 literen. Da jeg ikke har kapasitet til vannlagring har jeg koblet vannslange til blandebatteri og slipper da ned ca 150 liter vann i 540 literen hver morgen og nye 150 liter hver kveld, ikke mer trykk enn at hver fylling tar ca 30 minutter. Jeg slammer hver kube morgen og kveld, dette tar ca 1 min pr kube.....

Ideen er at oppforing skjer i kubene, kubene er bare på 100 liter og lett å holde rene, kubene er andelseier av 5x vannmengde som de selv inneholder. Med ovennevnte vannbytter tilføres systemet ca 30 % vann pr døgn.

Kommer til å koble til et sandfilter i tillegg når jeg har yngel i alle tre kubene. Pt har jeg bare ovennevnte kull i den ene kuben, 10 stk f1 grønne til oppforing i den andre mens den tredje kuben er klar for å ta imot nytt kull....

Bilder;
Ca 100-120 wrigglers på potta (vanskelig å telle), bilde er fra andre døgn etter klekking, tilsvarende mengde henger på potta i dag, frittsvømmende i løpet av kvelden ))))

Fortsatt kranvann, men justerte ph fra 8 til 6,5. Klekkeprosenten økte til ca 60 %. Forrige kull ga bare 8-10 % klekking, da var ph på 8.

Hjemmeside og hobbysalg på nyåret under slagordet; Kortreist discus for norsk kranvann!

For de av dere som lurer på fare for gjellemark; les tråden fra starten av

Noen bilder:
Dette ser meget bra ut Lars Roald må nok bare bygge ut
Gratulerer enda mere her jeg.

Palettene mine kom svømmende ut av hula si med hundrevis av små i dag, men er jo i en litt annen divisjon
Takk for hyggelige tilbakemeldinger Vulgata og Espen S. Målet er jo at akvarister både skal lese og skrive på denne tråden ))

Foreldrene kjemper med å spytte yngel tilbake til potta, antar de gir opp og lar yngelen starte beitesesongen ....tenker de er helt frittsvømmende utpå ettermiddagen....

Bilder kommer!
Slike prosjekter er alltid meget spennede, og man føler at man er på stram line til yngelen er godt i gang med beitinga.Serut som forldrene er meget flotte fisk som sikker vil gi flotte avkom. Ser ut som anlegget du har laget er meget flott
Gratulerer L.R. - dette går veien....

Hyggelig å se at du får fullt opp med arbeidsoppgaver fremover til Jul. Nå som du har funnet "koden" er det bare å sette igang byggeprosjektet i hagen. Deretter kan du forsyne markedet med gjellemarkfri fisk.

Tar en tur innom neste gang jeg er innover.

Snakkes.
Hei og takk for tillitsvekkende innlegg Hans, bare å komme innom ))

Tidlig morgen, noen dårlige men dog bilder av hva som møtte meg! Også et bilde av kull I som er tre uker i dag
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap