Discusheavens bakgård! (side 3)

Hei og takk for sist
Er mektigt imponert over hva du har fått til nå.
Må kanskje ta en tur østover til våren.....

Mvh.
Johnny
Hei og takk det samme Johnny ))

Skjønner at du koser deg gløgg ihjel med flokken f1 fra Kjartan, ja det er rett og slett bare kjempefisk!!!

Ser ut som målsettinga mi for 2010 klaffer på alle måter jfr innlegg "1".....
utrolig hva litt fiolett vann kan bidra til

Selvfølgelig skal du til østlandet utpå vårparten/forsommeren, her blir det discustreff, mat og gitarspill pluss den store tegnekonkurransen (frihånstegning av et gammelt rødt hus i hagen, der det har bodd både gris og høner i gamledager, mon tro hva som skal inn her hehehe)...... dog litt utpå kvelden.....

Yngelen går på foreldrene for andre dagen, utrolig bra yngelpleie hos både mor og far, antar det ble bra genedeling da f1 alenquer ble krysset med oppdrettsvarianten to ledd tilbake!

Lars Roald
Hei og hopp
Hei Lars Roald

Fantastisk flotte paret har blitt. Her har du gjort en kjempe jobb.

Moro å følge utviklingen nå som jeg har blitt bestefar. He he

Lykke til videre med oppdretten Lars Roald, Sikker på at det kommer til å bli kjempe avkom. Da du legger ned mye tid i discusen din.

Regner med at folk kommer til å stå i kø når det nærmer seg salg bare fisk her.

Kjør på med bilder.

Mvh
Kjell Arne


Legger ved noen bilder av foreldrene til dine når de hadde yngel din.
Regner med det er av interesse. Og et av yngelen.
Takk for innbydelsen
Blir det bar de galne eller også sammen med den bedre halvdel?
Fikk tak i et par VF tefe nå i høst som allerede viser lekstendenser.
Håper det kan bli noe her, fin fisk er det iallefall.
Fikk de relativt nyfanget og har selvfølgelig badet de i fiolett vann etter forskriftene.
Her et bilde av hunnen.

Mvh. Johnny

Hei og takk for flott innlegg Kjell Arne, bra at bildene kom med her så får man dokumentert avlsrekka

Ikke noe problem med påheng Johnny, pass bare på å planlegge plenty med is og brus pauser for medpasasjeren fra Kroken på den lange ferd

PS! Nydelig hunne på bildet....

Flott tilvekst i kjelleren av både kull I og kull II, skal ta litt bilder etterhvert, rigger opp siste reol med 3x128 l tilknyttet egen sump, kan fort bli plassmangel her.

Litt om oppdrettet:
Har nå primært norskdrettet fisk, både f1 cross og en grønn/blå mix fra Jotuns farvekart pluss leoparden fra Asia. Kommer til å leke litt med disse variantene fremover da det nå går to lekspar i mine system, ja det heller veldig mot viltfanget, men har også klokketro på å få inn vf gener i oppdrettsvariantene...

Gruppen min med grønn f1 fra coari og tefe er vel klare for dretting om et års tid fra nå!

Når det er sagt så vet jeg at markedet vil få plenty med kvalitetsfisk fremover da det holdes og vil drettes vf på særiøst høyt nivå av både mester Kai ute på Vestby samt Kjartans kanonoppdrett fra vestlandet.

....og gjett om jeg gleder meg til mer f1 varianter

Men for alle vf tilhengere på østlandet; ta et besøk hos Aquamanias på Kløfta, nydelig vf import fra Brasil, og mer er i vente har jeg skjønt!!!
Discusheaven
Skjønner at du koser deg gløgg ihjel med flokken f1 fra Kjartan, ja det er rett og slett bare kjempefisk!!!


Ja koser meg virkelig!
Har aldri opplevd en sånn trivsel og vokster på diskus før og det er ikke arbeid men en fornøyelse å stelle dem med slamsuging hver dag og 50% vannbytte.
I morges var de veldig fornøyde, som en ser på bildet så er alle sammen uten en stripe samtidig, en skjelden begivenhet og hvilket syn det var Da dagslyset var kommet var det vanskelig å unngå gjennskinn fra vinduene i rommet.
Har splittet gruppen i 2, de minste går i et annet kar.
Disse er jo født i juli ettersom jeg husker og nå er snittet på den største gruppen nærmere 10 cm.

Blir spennende å følge med om du får til noe av yngelen nå fremover.
Må kankskje forhåndsbestille? det kan fort bli kø på døren din senere

Mvh.
Johnny
Hei Johnny!

Bildene av f1 ser helt fantastisk ut, utrolig som f1 generasjonen farver ut mht at de er relativt unge. Gruppen jeg har fra kull I av samme foreldre er nok ikke større enn 10 cm, men fete, fine og velformede fisk!!!!

Er ca 100 fisk på kull II av mine f1 cross, så hvis de får en fin oppvekst og god vekstkurve er det langt mer enn jeg trenger Gi meg et hint om antall så ordnes det....
Lørdagsbilder fra kjøkkenakvariet, drettet av HansM, litt i overkant av året, kom her i hus i januar og har nå passert drøye 16 cm....:
Kull II vokser, veldig trygge og flotte foreldre, starter artemiaklekking i morgen og forer fra og med mandag

Kull I vokser og formen ligner hva den skal bli, naturen går sin gang og genene lar seg vise. Ca 2/3 av kullet er sølvgrå med blåskimmer rundt gjeller, 1/3 er golden og rødfarve og rødskimmer i finnene. Tatt i betraktning av at bestefar er f1 alenquer og bestemor er redrose er dette spennende å følge med....
Kull II med sine 80-100 fisk har nå gått sitt første døgn uten foreldre, de spiser artemia og melet discusbits.

Kull I var fire uker i går og de største nærmer seg 3 cm )))

Siste forberedelser i heimen før morgendagen, bilder kommer i romjulen!

GOD JUL TIL DERE ALLE !!!!!!

Mvh lars roald
Gratulerer med masse yngel, God jul!
Discusheaven
Siste forberedelser i heimen før morgendagen, bilder kommer i romjulen! [I][B]GOD JUL TIL DERE ALLE !!!!!![/B][/I] Mvh lars roald


God Jul til deg og dine Lars Roald. Detta er tøft
flotte fisk får følge med på denne tråden
Noen bilder fra kull II:
Disse er på tredje døgn med artemia, fores hver time
Dagens bilder fra kull I:
Disse fores med hjemmelaget blanding bestående av storfehjerte/grisehjerte, filet fra panganfisk, tetra discusbits og spinatblad.....
Hei Lars Roald

Ser du mangler avstivningslist på 540 liters akvarie ditt i innlegg 32 bilde 3. Og har brukt treverk for å stive av akvariet. Vær forsiktig så ikke dette gir seg over tid og at akvariumet sprekker.

Bare et lite tips.

Mvh
Kjell Arne

Bilder fra kull I, 5 uker:

Godt Nyttår
...og da var det nye året godt igang alt! Har ikke fått oppdatert så mye, kameraet er hos hyggelige venner etter nyttårsfest, men tatt alt i betraktning er det bare velstand blandt fiskene.

Kull I: om to uker er de 2 mnd, har passert 5 cm allerede, sortert ut de peneste og tatt livet av de med finnefeil. Disse tas bilder av mht forventet vekst og utseende av kommende kull.

Kull II: var en mnd den 11.01, antar å ta vare på ca 40-50 flotte fisk fra dette kullet

Kull III: klekket 12.01.11, frittsvømmende i løpet av morgendagen, mellom 100 og 150 fisk.

Nyttårsforsetter: opprettholde mål for 2010, gjellemarkfri sone, oppdrett og håp om at noen ønsker seg gjellemarksfri fisk herfra, dvs noe hobbysalg!

Fra alenquercrossparet ser det ut til å bli to typer; rød alenquer med blått i og helrøde, begge varianter med den legendariske vf kransen i rygg og halefinne. Tar kun vare på de runde fiskene fra kullene....

Ser for meg at fiskene kan selges f.o.m. 2 mnd i størrelsen 5-6 cm. Kommer til å annonsere kjørerute en lørdag pr mnd, den første i vinterferien. Av 2 mnd gammel fisk blir prisene 6 for 1000,- eller 10 for 1500,-, 3mnd 3 for 1000,- og 5 for 1500,-
50 % forskudd og oppmøte etter avtale langs kjøreruta...

Og for de av dere som tror det er penger å tjene på oppdrett av discus; nei det er det ikke, da opp mot arbeidstimer til foring og vannbytte, men dette er en fantastisk hobby og det er hyggelig å tilby gjellemarksfri fisk for de av dere som ønsker å starte med discus!!!!!

Det er lov å melde sin interesse her på tråden eller sende mail på discusheaven@hotmail.no
En gledens dag for meg og mitt discushold; satte inn egendrettet fisk i selskapskaret. Disse er fra kull I født 25.11.10 drøye syv og en halv uke. Målte den ene og den var ca 5 cm uten halen, 6 cm inkl...

Kull II er selektert og jeg har tatt vare på 50 stk.

Kull III spiser på sine foreldre på tredje dagen!

Lykke i heimen
Kull I vokser og det tas bilder av dem den 25. da er de 2 mnd

Kull II vokser seg til, reduserer nok til 30 stk i løpet av et par dager.

Kull III lar jeg fortsatt gå på foreldrene, disse får artemia på tredje dagen

Ja det har brått blitt mye discus, salgsmarkede viser seg å være dødt, har solgt ut 24 voksne fisk på et år nå og sitter igjen med kun 4 voksne og en flokk f1 grønne som nå er 7 mnd i tillegg til ovennevnte kull.

Tenker jeg setter en stopp for videre oppdrett i 2011, så sant f1 gruppen med grønne ikke danner par og gir avkom på senhøsten.....

Planlegger nå eget akvarierom på eiendommens uthus (var vedskjul, dobbeltseter, grisefjør og høner for en mannsalder siden). Dette prosjektet koster og da skal det planlegges. Der dobbeltseteren er (utedo!!!!!) er det mulighet å støpe såle samt mure vegger under gulvnivå. Dette gir plass til sump på et par kubikk og da kan jeg ha akvariereol i tre høyder i naborommet..... I rommet hvor sump er kan jeg i tillegg ha 1000 liter vann til vanntilberedning....

Tenkte da å sveise bassengduk/damduk i sump eller bruke eksterne plastdunker på 1000 liter hver seg..... Rommet ved siden av gir mulighet for reol på 3x5 i rack med 250 litere. Altså 3750 liter til fisk, 2000 liter sump og 1000 liter vanntilberedning.

Slammer da de 15 akvarier tilsvarende 1000 liter pr døgn, vannstand synker tilsvarende i sump og lagringsvann etterfylles.

Alternativt kan jeg ha to sumper a 1000 liter samt 1000 liter lagring. Sump 1 er koblet opp på systemet med 15 x 250 liter, sump 2 er lukket og der havner vannet etter slamming og da kommer ozon inn etter prosessen med ozon på slammingsvannet heves dette til lagringstank der avgassing skal skje de neste timer, etter avgassing brukes vannet på nytt direkte i sump hvor vannstanden nettopp har sunket grunnet ny slamming...... Med et slikt system kan jeg bruke vannet "til evig tid" og slipper å varme opp 1000 liter kranvann pr døgn.....

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap