Discusheavens bakgård! (side 4)

Noen bilder fra kull I, straks 2 mnd:
Det går stadig fremover - flott fisk. Har du begynt å få tilstrekkelig arbeid og "barnepass" nå? Ser du vurderer reduksjon av aktivitet til høsten... Blir godt med nytt akvariehus og ennå flere akvarier - flere muligheter...
Hei og takk for fint innlegg Hans

Mye går av seg selv med denne fisken, men opplever nye ting ved hvert kull. Det er jo akkurat dette som er så fasinerende!!!!!

Men det er en ting som bekymrer meg bare mer og mer og det er alt usunt rundt alle discustråder her på forumet. Jeg skjønner godt at det er tørke i markedet, ingen tør jo å sette igang med discus, gjør man det og ber om hjelp blir man verbalt utskjelt og oftes av forståsegpåere!!!!

....nei er vannet av riktig kvalitet og rutiner vedr vannbytte en selvfølge, samt riktig tilpasset filter, akvarievolum og antall fisk, handler det bare om en ting; kjøpe seg fisk fri for gjellemark, la fiskene være der de er og ikke bland inn ny fisk.....

Discus er ikke vanskeligere å holde enn annen fisk, det handler ikke primært om antall fisk pr volum vann, men vannet fiskene svømmer i!

Når jeg får det til får alle andre det til tenker jeg!!!!!!
Hei, takk for sist - helgen i november -11 er booket, så får vi se...

Du er ikke alene om å uttrykke bekymring rundt utviklingen av de forskjellige fora. Det styrker over hode ikke rekrutering til akvariehobby'n med de innspill vi stadig vekk ser her og andre steder. Det er veldig sundt med forskjellig vinkling på hobby'n men desverre har stadig større andel av "synsere" meldt seg på. Det eneste de bidrar med, i mine øyne, er å skremme vekk de som har lyst til å prøve.

Som tidliger nevnt, vi er mange nok med samme interesse og vi kan sammen "lag vårt egent forum". Det som kanskje er mest skremmende er at det ofte er folk som skal vite bedre som er de største bidragsytere for negativ reklame etc.

Støtter deg 100% discus er ikke verre å holde enn annen fisk dersom du legger noen grunnleggende forhold.

Snakkes - skitur venter....
Kull nr 1 ser fantastiske ut!! Gratulerer så mye

Det faktum at du ikke "blir kvitt" disse fiskene ( friske, bra tilvekst, spesiell farge, billige...) sier mye om redselen for å investere i fisk som "noen" påstår er svært vanskelig å holde.
(Og dersom en stolt ny eier av fisken slenger ut et bilde..er "gjengen" klar til å hamre løs om dårlig tilvekst, og alt som hører til det temaet....)

På tross av at jeg nå "bare står på sidelinjen", tør jeg påstå at jeg følger rimelig godt med på det som skjer på ulike fora, og jeg synes fortsatt at det er lite fokus på gjellemark fra de store leverandørene i Norge. Dersom alle kan garantere frisk fisk - er vel det den aller beste reklamen)

Det er utrolig flott at det nå er "noen" som tar utfordringen ( og ikke minst jobben) med å levere gjellemarkfri fisk som vokser opp i "møblerte hjem". Det er vel tross alt ikke så mange av dere, og jeg tror jeg treffer di fleste i denne tråden Stå på!

Discus er en fantastisk fisk,som tåler utrolig mye ( og jeg VET..) dersom de er gjellmarkfrie, og noen gode regler og rutiner følges.

Ser fram til å følge oppdrettet og byggeplanene dine Lars Roald. Og når abstinensen blir for stor, kommer jeg en tur for å titte.....

Mvh Heidi
flotte små discuser du har her går kuren strålende litt lei vannbytter da men:p jeg er ganske ny ang discus, men må si meg enig i at discus ikke virker så veldig mye vannskligere enn annen fisk. Bortsett fra om man får den helvettes gjellemarken da:s nå gleder jeg me til overstått kur, å flere egg:p mvh camilla.
Camilla:
Når kuren er over har du det beste utgangspunkt for ditt fremtidige discushold, at du dro igang arbeidet forteller det meste og her vil du høste mye ))

Heidi:
Kunne ikke sagt ting bedre selv, tror det må en total holdningsendring til på begge fora for å skape glød og interesse rundt discusholdet igjen blant akvarister i norge, noe som er langt fra umulig ))

....bare å komme når abstinensene er som verst

Hans:
Ja første helg i november 2011 kommer til å ta av, nå er det i underkant av 10 entusiaster som drar, dette blir kjempegøy )) Chattet med Heiko Bleher her om dagen, vi setter sammens en flott pakke med sydamerikansk gitarmusikk til hans foredrag i Malmø, får vel øve litt

Lars Roald
For vær eneste gang jeg leser et innlegg i denne tråden får jeg mer å mer lyst på Discus. Så da sitter jeg å gleder meg til den dagen jeg flytter ut fra mine foreldre å det endelig blir plass til et større akvarium som jeg kan ha discus i. Å kjenner jeg meg selv rett blir det ikke bare et

Er under et år siden jeg fikk det første akvariet å har allerede tre. Til mine foreldres fortvilelse

Skal nok forsette å følge med her å lære masse nytt til den dagen jeg skaffe meg disse sjarmerende skapningene selv

Mvh Lone.
Hei Lone
Så flott at du lar deg begeistre for da har du noe å glede deg til, men pass deg for litersyken da, den gir seg aldri

Da jeg fikk mine første discus ble jeg ganske fort besatt av alle de variantene jeg ikke hadde og dette bidro til "bytting" av alle varianter de første to tre førstebåra....bruk tiden til å lese, sjekke bilder og ikke minst skape egne bilder av hvordan du vil ha det!

... ikke glem å nyt det du har i mellomtiden!!!

Legger ved et bilde av 2 mnd gammel fisk som kom svømmende mot meg etter lys ble slått på, utrolig tilvekst på disse fiskene )))
Discusheaven
Legger ved et bilde av 2 mnd gammel fisk som kom svømmende mot meg etter lys ble slått på, utrolig tilvekst på disse fiskene :))))


Du kan være glad det er glass mellom deg og discus,n - de ser på deg tydligvis som "mat".... )

Flott fisk - heldig med disse, bare så synd at ikke fler ser sin mulighet til å få kjøpt frisk fisk fremfor å ta sjansen på å kjøpe "gjellemark infisert fisk" andre plasser. Infisert fisk er "drepen" for en akvarist.

Snakkes
Ni uker har gått siden klekking, disse har gått i selskapskar i snart to uker. Målsettingen er å påvise at en gruppe relativt ung fisk fint kan settes i selskapskar der gode rutiner på foring og vannbytte er en selvfølge. Her snakker vi om fem fisk i 240 liters juwel, hvor en bøtte vann byttes om morningen og to på kveld, en rutine som tar 5 minutter tilsammen, forer to ganger før jobb og fire ganger etter jobb med tetra discusbits. Fantastisk tilvekst, og utfarving har startet......:
Hei.
Spennende tråd med flotte bilder.
Akvarieuthus planene dine må du huske å ta masse bilder.

Har du link til den gjellemarkkurren du bruker?

Espen
...og noen bilder av min gruppe ungfisk med f1 grønn discus dretter av Kjartanf;
Nydelig Lars Roald
Visste dei kom til å få godt stell i Bjørkelangen.
Ser noken begynner å ligne faren
Tar meg frihet til å legge ved bilde av han.
Takk for det Kjartan!!!
Ja den faren der vet å etterlate seg gener, blåkopi av den på Ski hos Kai også
Legger ved noen bilder av kull III født 11.01.11, tre uker i dag, og nå er de alle på skrapt oksehjerte;
Nytt lekspar og ny spennende cross i vente )) Splittet paret som har gitt tre kull på kort tid, satte hunnen sammen med en rugg av en leopard snakeskin på søndag, mandag kveld var det drøye 250 egg på kjegla, i dag et døgn senere er det kun 5 egg som har blitt hvite, i morgen formiddag bør svartprikken være synlig i eggene. Legger ved noen bilder;
Kjempe, nå er det bare å bygge i hagen. Trenger ikke å tenke på noe annet nå...
Med dette tempo må du få deg en større kjeller eller bygge nytt akvariehus og ta ut årets ferie for å fôre yngel'n.

Snakkes.
Discusheaven
Nytt lekspar og ny spennende cross i vente :))) Splittet paret som har gitt tre kull på kort tid, satte hunnen sammen med en rugg av en leopard snakeskin på søndag, mandag kveld var det drøye 250 egg på kjegla, i dag et døgn senere er det kun 5 egg som har blitt hvite, i morgen formiddag bør svartprikken være synlig i eggene. Legger ved noen bilder;


Meget spennende cross Lars Roald
...det hadde ikke vært meg imot og vie et arbeidsår til hobbyen, men kunne vel trengt en sponsor som håndterte gjelda

Ca 30 hvite egg nå to døgn etter legging, resten er befruktet....så i morgen dirrer vel hele kjegla )))

Må si det er lite marked for salg, slaktet 60 små fra kull II her om dagen, mange med finnefeil så de måtte gå uansett.

Kull III ser svært lovende ut, disse kan det bestilles fra om et par måneder, har ikke kapasitet til å beholde så mye fisk selv....

...og da dirrer egga ))))). Frittsvømmende leopardcrosser|i løpet av helga. Som annen cross håper jeg på 50 % som far og 50 % som mor, men dette er det jo ingen garanti for
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap