Discusheavens bakgård! (side 6)

Nydelige små skapninger! Disse virket enda litt større enn mine? Er det forresten mye krangling innad blandt dine yngel? Mine 6 krangler dagen lang, men ingen som plages nevneverdig av det ser det ut til.

Spm 2: Jeg har en case i påsken. Da skal jeg og familien bort 4 dager.. Tror du dette vil påvirke yngelen veldig negativt i forhold til vekst? Uten mat i 4 dager..
....de var de største fra kullet, den minste er som dine, men sånn er det alltid, men i løpet av et år jevner det seg ut...

Klart fire døgn kan påvirke/stagnere, men det viktigste er 99 % vannbytte før dere drar, sett tempen på 28 grader og slå av lyset...da forbrenner de uansett mindre grunnet mindre aktivitet, men ta det piano når du starter foringen når dere er tilbake...
Mine f1 grønne drettet av Kjartan nærmer seg 10 måneder, har flyttet de til kjøkkenakvariet, byttet lysarmatur til T-5 da det gamle T-8 armaturet fra 2004 gikk "heden".......legger ved bilder av flott fisk i flott lys!!!

Var hos Kai i dag, påskelunch, fiskeprat og mere til.... kom hjem med 5 stk l-201 som er plassert med f1 grønne )))

God påske!
Wow
Disse grønne var fantastisk flotte !

Skal ikke du snart over til Kjartan? Vet du hvor mye han tar for F1 yngel? Kanskje jeg må be deg ta med noen til meg..
....ta kontakt med Kjartan og gjør avtale med ham Mads, har stor bil så det er nok plass Legger ved bilder av lss x alenquer, merkelig utfarving, men de er bare 11 uker......:
Inspirerende tråd
Utrolig flotte de grønne

Alltid spennende når det er nye poster i tråden din. Inspirerende å følge med oppdrettet ditt - og lærerikt da gitt.
Hadde det ikke vært for deg og Kai, hadde det ikke blitt noe Kalium her i huset. Ingen Kalium = ingen discus. For en tragedie det hadde vært....

Var hos Kai selv å hente L201 og L340. Liker 201 godt - småtroll som synes i karrert

Atle

.....takk for det Atle, synes dette er hele meningen med hobby; det å dele erfaringer og inspirere hverandre!!!
Yngelen
Yngelen din ser ut til å ha kommet noe lenger ang vekst. Mine er heller ikke så oransje som dine, men det kan ha noe med lyset/blitz og gjøre kanskje? Mine har dog mer blåfarge i kroppen og har også røde finner under kroppen. Morsomt at du legger ut bilder, og for noen vakre skapninger disse grønne fra mr vestlandet er!!
Flott tråd,med mange flotte bilder og mye gøy og ineressang lesing om Discus.Vet veldig lite om den selv,men de er veldig flotte og se på.
Blir med drømmen for meg,da jeg ikke har plass til noe stort kar i min leilighet,dessverre.Men er uansett morro og følge med dere som har Discus og lese erfaringer og se alle de forskjellige bildene av Discus og hvordan oppsett dere har for de.
Hei Animorpher og takk for hyggelige ord! Ser på profilen din at du er opptatt av flere områder innen hobbyen, er selv ingen fotograf og har ei heller det utstyr som kreves. Mye bra bilder og interessesider innen akvastikk og ikke minst discus på facebook. Ta en titt )

Nå er det vestlandstur til Kjartan med fiskeprat, gitarspill og mere til...... god langhelg folkens!!!

Lars Roald Johansen
Trur ikkje Discusheavebn kommer til å skrive mer i denne tråden.
Han sitter i kjelleren og sikler enno. Har ikkje fått kontakt med han sida igår.

Mvh Kjartan
Fantastiske dager på vestlandet, har beskuet 2 x 40 stk outstanding f1 grønne, makan til oppdrett skal man lete lenge etter!!!!

.....her beherskes langt mer enn oppdrett, legger ved noen bilder av vannbyttesystemet som følger med østover i morgen, dette bygget av Kjartan. Bruker ca 30 minutter daglig til vannbytting på mitt nåverende anlegg på ca 1500 liter, dvs 180 timer pr år, vel ett årsverk på de neste ti..... reduserer dette til to trykk pr døgn og vips så byttes vannet av seg selv

Systemet skal inn i nytt akvarierom planlagt ferdig ett år frem i tid.....maange tusen liter ))))

PS! Tok med yngel fra eget oppdrett mht gjellemark, fisken døde brått og gjeller ble lagt under linsa.....ingen gjellemark!!!!!!

Tøft! Dette blir stilig. Må være herlig å få opp system for automatiske vannbytter. Bruker utrolig mye tid på dette selv.. Hadde vært morsomt med litt bilder av anlegg, discus, yngel hos deg. Litt oppdaterte bilder på yngel spesielt
....noen bilder av lss cross straks 14 uker, mor og far har lagt egg for fjerde gang nå etter siste kull 03.03, disse slamsuges vel nå på kvelden:
Siste sesong i kjelleren;
Mine f1 grønne fores og går i kjøkkenakvariet, der skal de få gå til over sommeren. Kjelleren reduseres til 6x128 med egen sump samt 3x100 med egen sump tilkoblet RO.
6x128 blir til foring av yngel. 3x100 til nye lekspar....

Det kommende akvarierommet:
Tekniskrom integreres i kommende akvarierom, gulvet i denne delen på ca 150x150 blir 75 cm lavere enn ordinært gulvnivå. Teknisk rom skal styres av PLS systemet, dette for automatisk tømming av sumper, oppfylling av sumper fra tilberedningstanker og etterfyll av tilberedningstanker, dette med bare ett knappetrykk

System I i teknisk rom vil bestå av 1000 literstank på gulvnivå til sump og 1000 literstankt til vanntilberedning på hylle ca 120 cm fra himling...., dette systemet er men til oppvekst....

System II består av sump på 250 liter og vanntilberedning på tilsvarende volum, vanntilbereder vil få tilført 50 % RO vann og 50 % kranvann, dette systemet er ment til oppdrett...

Hele akvarierommet er tilnærmet kvadratisk, her vil det bli mulighet for 3x3 250 litersakvarier på den ene veggen og tilsvarende på den andre veggen, akvariene møter hverandre i felles hjørne. 4500 liter vann skal da tilkobles sump i system I.

Diagonalt for hjørnet der akvariereoler møtes er teknisk rom på 150 x 150, vegg vs den ene akvariereolen vil få 3x250 liter (eller 2 x 375 liter), disse deles i 2 (3) og jeg har da mulighet for 6 fremtidige lekspar. Dette kobles til system II.

Kraftpumpe i begge sumper tilfører akvariene vann, overrenning i alle akvarier returnerer vann til tilhørende sumper..

Hele galskapen blir da på 2500 liter sump/tiberedning og 5250 liter til fisk, totalt 7750 liter....

Uthuset har pt jordgulv så vi starter det hele med gulvstøp våren 2012, ny innvendig reisverk og himling samt isolering.

Nøkkel til suksess og opprettholdelse av ekteskap/familieliv samt 100 % jobb vil være PLS systemet som styrer automatisk vannbytte. Kun ett knappetrykk pr system og vips så forsvinner 1250 liter vann ut, tilsvarende mengde fylles opp i sump og deretter etterfylles tilberedningstankene....

Tenker dette blir et spennede prosjekt å forberede i vinter......
.....får vel slamme, fore og koble gardena til blandebatteri for etterfyll av sump....tungvint

Ha en strålende lørdag folkens )))
Dette blir bare helt rått..... husk å lage en stor kaffekrok i det nye huset til oss missunlige akvarister som kommer på besøk .......
....håndkvernet Brasilianske kaffebønnner traktet på discusvann ......nærmere leirbålet ved Amazonas floder kommer man ihvertfall ikke på Bjørkelangen!!!!!!
gleder meg...... bare å ringe hvisdu vil ha noen bygge tekniske råd , er byggninngsingentinggjør vet du..... etter at ynglen kom i 530 l eren har veksten virkelig skutt fart , vokst mye på to uker nå, og størrelsen begynner å javne seg ut .... blir så fine...... gøy....
....ringer deg nok Frode, blir noen tonns belastning

Bilder av lss cross en dag fra 4 mnd. Vanskelig å ta bilder,men en blå grunnfarge har begynt å trenge seg gjennom, spotter er å se langs ryggfinne og bukfinne. De med 9 striper er adskillig mer blå med store spotter.....;
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap