Plassering av akvarium - dagslys etc.

Til nå har jeg hatt 60-literen min stående i en hall uten direkte dagslys fra vinduer og som ikke blir varm om sommeren. Nå har jeg fått en 180-liter i hus og da må lillekaret vike plassen sin.

Ved plassering i hallen - og med to små barn som alltid er i seng til 20.00 - har lyset der latt seg regulere veldig lett. Plantene trives og det er ingen synlig algevekst. Har på 10 timer lys daglig.

Er det ok å ha et akvarium i et rom som f.eks. kjellerstua der tre vinduer slipper inn mye lys og det kan bli rimelig varmt om sommeren? Akvariet vil ikke få sol direkte på seg, men her er det tross alt lyst hele døgnet i sommermånedene... Om vinteren er det store temperatursvingninger der fordi vi kun bruker vedovn som varmekilde der.

Eller er den eneste mørke kroken på et av barnerommene bedre? Dette rommet har samme kjølige klima som dagens plassering. Det vil ikke bli like mye lys siden det er en veranda over vinduene.

Hvor har de som ikke har akvarierom plassert sine kar?
Har 3 kar på soverummet og 3 i stua.
De i stue får mye vannbytter på sommeren for og holde tempraturen nede
Helinor
[B]Hvor har de som ikke har akvarierom plassert sine kar? [/B]

Lengst mulig unna vinduene.

Temperatursvingninger om vinteren er sjelden noe problem. Temperaturen kan stige en grad eller to i akvariet mens man fyrer som verst, og så lenge man har varmekolbe synker den ikke under det den skal. (Regner selvsagt med at dere skal ha minst et par-tre meter mellom ovn og akvarium.)

Lys døgnet rundt om sommeren, blir derimot et stort problem. Enten bør du kjøpe noen tykke gardiner (eller rullegardiner) til kjellerstua, eller finne et annet sted til akvariet. Ellers er jeg redd for at det fort blir algesuppe på deg.
Agesuppe ja, det er det jeg frykter. Vi er så heldige vi har utsikt- og dermed masse sol inn - på tre av husets fire vegger. Ser at det derfor er mest aktuelt med akvarier i første etasje, og da et stykke unna vinduene.

Det er dessverre ikke to-tre meter fra fyringsovnen til eneste aktuelle plassering av akvariet i kjellerstua (eneste aktuelle fordi tre av fire vegger er utforede med en slik kant hele veien rundt). Vi snakker en meter her - skjønner at det blir drøyt...

Mulig jeg bare før gjøre hallen om til "akvarierom". Selv mannen min mener det er finere med en kommode med akvarium på enn at det ligger masse regninger, nøkler og rot der

Eller satse på podens rom...
Tilfeldig bekjentskap
© jeanette tufte
Reklame for plussmedlemskap