Corydoras la bare 2-3 egg..?

Ved vannbytte i forrige uke oppdaget jeg til min glede at to av mine Corydoras Aenus Albino lekte, og så at den største hunnen fikk et egg mellom finnene. Hun raste rundt en stund, og vips så var det borte. Dette gjentok seg en gang til. Senere på kvelden fant jeg to hvite flekker på glasset, de så ikke ut som runde oransje egg, men hvite små flekker som satt fast.. I håp om at dette kunne vært egg skar jeg dem løs og puttet dem over i en fødekasse med sirkulasjon.

Ingenting har foreløpig skjedd, og jeg har ikke sett antydning til flere egg.. Skal de ikke legge 50-100 egg om gangen? Og hvor lang klekketid er det evt?

Har forresten lest artiklen til Mona O. så skal nok være ganske forberedt om det først kommer noen småttiser
De spiser sine egne egg dersom de får sjansen, og det er derfor cory-entusiastene her inne sitter klare til å plukke egg så snart de er lagt, og ikke venter til leken er ferdig før de begynner å plukke.
Corydoras legger ikke oransje egg. Eggene de legger er gjennomsiktige/hvitaktige. Etter hvert som dagene går og eggene blir klare for å klekke blir de mer og mer oransje.
Her ser du et godt bilde av Corydorasegg, hvor de på toppen er nylagte (gjennomsiktige/hvitaktige) og de nede er noen ganger gamle (altså oransje). (Bilde viser egg fra Corydoras sterbai, men egg fra Corydoras aeneus se helt like ut)

Dersom eggene ikke blir oransje, er de mest sansynlig ikke befruktet. Da vil eggene få en kritthvit farge, og bør fjernes så raskt som mulig. Fiskene kan også legge dårlige egg, som ikke klekkes. Disse blir heller ikke oransje, men får den hvite fargen.

Angående klekketid så varierer det. Det kan ta alt fra 3 dager, til over en uke, alt etter hvordan temperaturen er. Fra 23 til 26 C er god temperatur. Jo varmere, jo større er sjansen for mugg. Og ved kaldere vann minker sjansen for mugg og sopp, men eggene bruker som regel lenger tid å klekke da.

Du beskiver det du tror er egg som små hvite flekker som satt fast. For det føste så sitter ikke eggene fast hvis du tar de få timer etter at de ble lagt. Eggene er da klebrige, og kan lett rulles av ved å styke fingeren lett over. Og for det andre så sier du at eggene så ut som små hvite flekker. Corydorasegg er etter erfaring og hva jeg har sett på bilder alltid runde. For meg hørtes det mer ut som egg fra Neritina sp./ Tigersnegle. Se bilde av egg fra disse her.....

Det er som Mvjnz sier, både eggeleggerene og andre fisk i karet kan spise eggene nesten før de er lagt. Derfor er det lurt å ha Corydorasene i artskar, og sitte klar når de leker til å plukke egg hvis du vil ha store oppdrett.

Hvis det ikke har skjedd noe med eggene, og du har hatt de i en uke, er det nok ubefruktede eller dårlige egg (hvis det er Corydorasegg da).

Du har ikke et bilde av eggene? De ville gjort alt mye lettere.
Et lite spørsmål, om jeg får lov:

Oppdaget i morges at mine sterbai hadde lagt egg. Det var bare 10 stkr.

Kan det være så få egg pga. første gangs lek?
Takk for fullstendig svar, Magnus! Kan godt være at dette er egg fra noe annet, f.eks en av sneglene, regnet vel bare med at det var fra Coryene siden jeg akkurat hadde sett dem leke.

Nå har jeg ikke Corydoras for å drive oppdrett foreløpig iallefall, så tror nok ikke jeg gjør mere med saken. Men hadde vært moro å sett om jeg fikk fram noen yngel etterhvert. Får heller se om det kommer noen snegler ut, men tror nok eggene er "tomme" siden det ikke har skjedd noen forandring på en uke. Jeg spekulerte også litt på formen på eggene, og at det ikke var noen mulighet for å rulle dem av, som jeg leste i Monas artikkel..

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap