Bytting filtermateriale - universalmasse som passer alle innvendige filtre?

Jeg har et filter av type Power Clean 150 (20-50l kar), og jeg finner ikke noe filtermasse som heter det på nettet. Kan jeg bare bruke noe annet, og klippe det til slik at det passer?

Noen tips til hva som passer best?
Har ingen kjennskap til filteret, men jeg antar at det er et innvendig et. Så og si alle filtre kan modifiseres med blåfiltersvamp. Da fjerner man alt av filtermateriell, og dytter inn så mye blåfiltersvamp det er plass til. Dette bidrar også ofte til en mye bedre filtrering, siden mer filtermasse betyr mer plass for de gode bakteriene. Det ligger en artikkel her på forumet om modifisering av innvendige filtre her. Blåfiltersvamp kan kjøpes hos f.eks. Aquamanias.
Så greit da...
Da kan man altså bare klippe til som det passer!

Mener at jeg snakket med noen her en annen dag som skrev at man ikke måtte bytte hele filtermassen samtidig, men klippe av halvparten av den gamle og putte inn en halv ny filtermasse i filteret.

Jeg burde sikkert anskaffet en slik filtermasse når jeg satte filteret i gang forrige helg, men den som er inni nå funker sikkert greit inntil videre den også!
Dele filtermassen i to...
Det var dette jeg leste:

Rense filter?
Filteret bør ikke renses før det går tett! Filteret/filtermaterialet bør heller ikke skylles under springen!
Dersom filteret blåser ut lite vann kan det være lurt å rense det. Ta i så fall filteret ut av akvariet, og skyll det lett i akvarievann i en bøtte eller bolle og fjern skitt med fingrene. Slammet og skitten i filteret lukter gjerne som jord dersom det er friskt. Illeluktende filter tyder på uønskede bakterier. Dersom filtermaterialet (ofte en svamp) må byttes, bytt bare halvparten! Klipp det i to dersom det ikke allerede er delt fra før. Det er nemlig på denne svampen de snille bakteriene sitter som gjør ammoniakk og nitritt om til ufarlig nitrat!

Kilde:
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap