Sand bytting, forskjell på pumpe og filter, air stone?

Jeg har et nesten nyoppstartet akvarium (satt opp for ca en måndes tid siden)
Når jeg startet med akvariumet kjøpte jeg en pakke med akvariumet, sand, filter og noen andre ting til.

Da havnet selvfølgelig sanden som fulgte med akvariumet oppi. Det er en blanding av noe lys stein og noen svarte. Jeg kunne tenkt meg og byttet til helt svart sand. Er dette mulig, og hvis jeg gjør dette så må fisken oppi noe annet imens?

En annen ting jeg lurer på er hva som er forskjellen på pumpe og filter, jeg har filter oppi som fulgte med akvariumet. Kan noen forklare forskellen på de to?

Og den siste tingen var om hva jeg trenger for og ha en Air Stone oppi og hvor mye det koster.

Har 10 glødebånds tetra som lever lykkelig, gløder som bare det.
Og fire guppy, 1 han og 3 hunner.
+ en malle.
Inaktiv bruker
Hei!

Skal prøve å svare så godt jeg kan...

1: Hvis de hvite steinene og svarte steinene er lik størrelse på så tror jeg ikke det er så mange andre muligheter for å skille de en å sitte å plukke ut de hvite steinene. Nå vet ikke jeg hvilken størrelse du mener med "steiner" da, men jeg forestiller meg steiner som store nok til å skille bare ved å plukke ut de hvite. Det jeg ville gjort er å ta ut alt som heter grus/stein og bytte til sand! Mange fordeler med sand! Hvis det er fin sand tror jeg nok det er veldig vanskelig å skille det svarte og hvite... Og; Ja, du må ta fiskene ut når du bytter stein/sand/grus...

2: Det er noe som heter filter-pumpe hvis det er det du mener...? Det er egentlig bare et filter.... Så har du også sirkulasjonspumpe (eller bare pumpe..). Det renser ikke vannet, men lager sirkulasjon....

3: Selve "air-stone" er ikke så dyrt, men du trenger en luftpumpe... Denne kan variere veldig i pris. Spørs om du skal ha det fordi det ser fint ut eller om du skal ha det for å få oksygen i vannet. Hvis det er siste nevnte som er meningen kan det hjelpe å bare sette utblåset til filteret/pumpen nært vannoverflaten slik at du får bevegelse der...

Håper det hjalp!

MvhErik
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap