- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Foring av miniatyrfisk - boraras brigittae - trenger tips
Foring av miniatyrfisk - boraras brigittae - trenger tips
Har problemer med at mine moskito rasbora dør. Akvariet blir medisinert nå, men jeg har også en mistanke om at de kanskje ikke får i seg nok mat.
Har til nå fort med flakfor + røde mygglarver. Det gies også div bunnfor til ancistrusen + kuhliålene.
Det er stor forskjell på mine moskitoer, noen av dem er fremme hele tiden, spiser alt de får servert, også bunntabletter, mens mange omtrent bare befinner seg innimellom de store plantene mine.
Så og si alle spiser røde mygglarver, har derfor tenkt at de har fått i seg nok næring, men så leste jeg her inne at røde mygglarver nesten ikke inneholder noe protein. Og det kan jo ikke være bra for små kjøttetende fisk?
Lurer rett og slett på om de kun spiser røde mygglarver (og da ikke får i seg det de trenger via fullverdig flakfor og diverse) sulter ihjel??
Det er bare en teori, men verdt å prøve ut. Første gang jeg opplever at fisk dør fra meg på den måten, og kjedelig å ikke finne noen grunn..
Er vel nede i et antall på 15-20 nå, av 45 som jeg hadde.
Har nå bestillt startkultur til microorm. Er det noe annet jeg kan gi av frossen og/eller levendefor som er bedre enn røde mygglarver og microorm?
Har frossen dafnier, men dette spiser ikke moskitoene.
Har til nå fort med flakfor + røde mygglarver. Det gies også div bunnfor til ancistrusen + kuhliålene.
Det er stor forskjell på mine moskitoer, noen av dem er fremme hele tiden, spiser alt de får servert, også bunntabletter, mens mange omtrent bare befinner seg innimellom de store plantene mine.
Så og si alle spiser røde mygglarver, har derfor tenkt at de har fått i seg nok næring, men så leste jeg her inne at røde mygglarver nesten ikke inneholder noe protein. Og det kan jo ikke være bra for små kjøttetende fisk?
Lurer rett og slett på om de kun spiser røde mygglarver (og da ikke får i seg det de trenger via fullverdig flakfor og diverse) sulter ihjel??
Det er bare en teori, men verdt å prøve ut. Første gang jeg opplever at fisk dør fra meg på den måten, og kjedelig å ikke finne noen grunn..
Er vel nede i et antall på 15-20 nå, av 45 som jeg hadde.
Har nå bestillt startkultur til microorm. Er det noe annet jeg kan gi av frossen og/eller levendefor som er bedre enn røde mygglarver og microorm?
Har frossen dafnier, men dette spiser ikke moskitoene.
Postet 20.05.10 kl 13:52
Postet 20.05.10 kl 14:18
Postet 20.05.10 kl 17:30
Avskallede artemiaegg hos Aquamanias.
Jeg har begge deler...både fisken og disse eggene
Fôrer i tillegg med frossen artemia og JBL Gala ("finknust").
Svarte mygglarver har jeg også, men det er det ikke mange fisk som liker hos meg. Knapt noen.
Jeg har begge deler...både fisken og disse eggene
Fôrer i tillegg med frossen artemia og JBL Gala ("finknust").
Svarte mygglarver har jeg også, men det er det ikke mange fisk som liker hos meg. Knapt noen.
Postet 20.05.10 kl 17:50
Endret: 20.05.10 kl 17:51
Takk for link!
Da kjøper jeg dette, og håper på resultater.
Spørs om ikke alle de som ikke spiser flakfor er døde til da, har funnet 3 til nå nettopp. Men har lyst til å få til denne fisken, så greit å flere foralternativ tilgjengelig når jeg utvider stimen igjen. Får sikkert noen kresne da også.
Vet jo heller ikke om det er foret da, den ene jeg fant hadde mygglarveskall i magen, så den har tydelig spist. Ikke var den spesielt tynn heller..
Er det denne som er den "gala": link
Da kjøper jeg dette, og håper på resultater.
Spørs om ikke alle de som ikke spiser flakfor er døde til da, har funnet 3 til nå nettopp. Men har lyst til å få til denne fisken, så greit å flere foralternativ tilgjengelig når jeg utvider stimen igjen. Får sikkert noen kresne da også.
Vet jo heller ikke om det er foret da, den ene jeg fant hadde mygglarveskall i magen, så den har tydelig spist. Ikke var den spesielt tynn heller..
Er det denne som er den "gala": link
Postet 20.05.10 kl 22:59
Endret: 20.05.10 kl 23:01
Mygglarver er ganske store for så små fisk. Dette er jo bittesmå fisker og bør få mat i passende størrelse
Jeg ville forsøkt frossen cyclops, som er lite nok til at fiskene ikke må gape seg i hjel og har et greit næringsinnhold. Og tørrfor for småfisk. Jeg bruker selv en del ELOS sv.0 som er veldig små granuler. Fås hos bla. Dyrego.
Jeg ville forsøkt frossen cyclops, som er lite nok til at fiskene ikke må gape seg i hjel og har et greit næringsinnhold. Og tørrfor for småfisk. Jeg bruker selv en del ELOS sv.0 som er veldig små granuler. Fås hos bla. Dyrego.
Postet 21.05.10 kl 10:31
Postet 21.05.10 kl 11:20
Endret: 21.05.10 kl 11:20
Postet 21.05.10 kl 17:40
Ok. Da skal jeg se om jeg ikke får skaffet meg denne.
Fikk med noe prøver fra dyrebutikken i dag da jeg kjøpte cyclops i dag. Veldig ok.. Dette var mini granulater. De har spist dette i dag, så tenker jeg også kjøper en full boks av dette. Husker selvsagt ikke hva den het, burde ha skrevet det ned.
Nå har jeg bare de som alltid har vært glupske igjen, men nå har jeg i alle fall masse for som også skal passe til mindre glupske miniatyrfisk. Så da utvider jeg stimen igjen ved neste lønning, ikke akkurat billige disse små her. Mistet fisk for neste 800 kroner.
Ingen døde funnet i dag *bank i bordet*.
Jeg har et sera flakfor som jeg bruker nå. Aner ikke om det er bra eller ei, men da bestiller jeg det flakforet du har anbefalt nestegang. Var billigere fra nettbutikk uansett, og er en del andre ting jeg trenger derifra, så det passet bra.
Fikk med noe prøver fra dyrebutikken i dag da jeg kjøpte cyclops i dag. Veldig ok.. Dette var mini granulater. De har spist dette i dag, så tenker jeg også kjøper en full boks av dette. Husker selvsagt ikke hva den het, burde ha skrevet det ned.
Nå har jeg bare de som alltid har vært glupske igjen, men nå har jeg i alle fall masse for som også skal passe til mindre glupske miniatyrfisk. Så da utvider jeg stimen igjen ved neste lønning, ikke akkurat billige disse små her. Mistet fisk for neste 800 kroner.
Ingen døde funnet i dag *bank i bordet*.
Jeg har et sera flakfor som jeg bruker nå. Aner ikke om det er bra eller ei, men da bestiller jeg det flakforet du har anbefalt nestegang. Var billigere fra nettbutikk uansett, og er en del andre ting jeg trenger derifra, så det passet bra.
Postet 21.05.10 kl 21:13
Heisan, jeg har også en stim med disse nydelige små fiskene. De var utrolig små og tynne da jeg først fikk de, og noen falt dessverre fra i starten. Men de fleste har klart seg fint og er nå "store", feite og nydelige knallrøde i fargen.
Jeg mater mine en til to ganger om dagen. De har spist det samme siden jeg fikk de, hovedsakelig en blanding av avskallet artemia og oppbløtt discusgranulat - både sera sitt, og tetra sitt (tror det er tetra sitt, har det ikke i originalboks).
Siden jeg også har andre fisk i karet forer jeg i tillegg med mange typer frossenfor, som de forsyner seg grådig av. Men som nevnt tidligere i tråden her er mye frossenfor som feks mygglarver vel store munnfuller for denne lille fiskenarten. I blant forer jeg også med andre typer for, og har enda til gode å fore med noe de ikke vil spise.
Tror jeg har hatt mine siden i høst en gang. De er veldig velfødde nå, så det ser ut til at friske brigttaer klarer seg fint med å bli foret en gang pr. dag.
Mine liker forresten ikke så godt å snappe foret fra overflaten, de foretrekker å snappe det når det begynner å synke.
Tror det er smart av deg å forsøke med mikroorm. Jeg har veldig god erfaring med å få fart på matlysten til småfisk med disse. Prøv allikevel å supplere med annet, jeg har nemlig merket at fisk ikke nødvendigvis får nok næring av de små markene. (Foret opp små killyngel med microorm, og ande med variert for - selv om alle spiste med like stor appetitt vokste de som fikk både orm og annet for raskere enn de som nesten utelukkende levde på microorm).
Jeg tror at sterke, friske brigittaer skulle klare seg fint med foret du gir de, så mulig de du har foreløpig er svake og eller syke på et eller annet vis. Ikke gi opp uansett, får du de over kneika er de superenkle å ha med å gjøre, og fantastisk fine i karet!
Jeg mater mine en til to ganger om dagen. De har spist det samme siden jeg fikk de, hovedsakelig en blanding av avskallet artemia og oppbløtt discusgranulat - både sera sitt, og tetra sitt (tror det er tetra sitt, har det ikke i originalboks).
Siden jeg også har andre fisk i karet forer jeg i tillegg med mange typer frossenfor, som de forsyner seg grådig av. Men som nevnt tidligere i tråden her er mye frossenfor som feks mygglarver vel store munnfuller for denne lille fiskenarten. I blant forer jeg også med andre typer for, og har enda til gode å fore med noe de ikke vil spise.
Tror jeg har hatt mine siden i høst en gang. De er veldig velfødde nå, så det ser ut til at friske brigttaer klarer seg fint med å bli foret en gang pr. dag.
Mine liker forresten ikke så godt å snappe foret fra overflaten, de foretrekker å snappe det når det begynner å synke.
Tror det er smart av deg å forsøke med mikroorm. Jeg har veldig god erfaring med å få fart på matlysten til småfisk med disse. Prøv allikevel å supplere med annet, jeg har nemlig merket at fisk ikke nødvendigvis får nok næring av de små markene. (Foret opp små killyngel med microorm, og ande med variert for - selv om alle spiste med like stor appetitt vokste de som fikk både orm og annet for raskere enn de som nesten utelukkende levde på microorm).
Jeg tror at sterke, friske brigittaer skulle klare seg fint med foret du gir de, så mulig de du har foreløpig er svake og eller syke på et eller annet vis. Ikke gi opp uansett, får du de over kneika er de superenkle å ha med å gjøre, og fantastisk fine i karet!
Postet 21.05.10 kl 21:38
Postet 21.05.10 kl 22:03
turnipsHeisan, jeg har også en stim med disse nydelige små fiskene. De var utrolig små og tynne da jeg først fikk de, og noen falt dessverre fra i starten. Men de fleste har klart seg fint og er nå "store", feite og nydelige knallrøde i fargen. Jeg mater mine en til to ganger om dagen. De har spist det samme siden jeg fikk de, hovedsakelig en blanding av avskallet artemia og oppbløtt discusgranulat - både sera sitt, og tetra sitt (tror det er tetra sitt, har det ikke i originalboks). Siden jeg også har andre fisk i karet forer jeg i tillegg med mange typer frossenfor, som de forsyner seg grådig av. Men som nevnt tidligere i tråden her er mye frossenfor som feks mygglarver vel store munnfuller for denne lille fiskenarten. I blant forer jeg også med andre typer for, og har enda til gode å fore med noe de ikke vil spise. Tror jeg har hatt mine siden i høst en gang. De er veldig velfødde nå, så det ser ut til at friske brigttaer klarer seg fint med å bli foret en gang pr. dag. Mine liker forresten ikke så godt å snappe foret fra overflaten, de foretrekker å snappe det når det begynner å synke. Tror det er smart av deg å forsøke med mikroorm. Jeg har veldig god erfaring med å få fart på matlysten til småfisk med disse. Prøv allikevel å supplere med annet, jeg har nemlig merket at fisk ikke nødvendigvis får nok næring av de små markene. (Foret opp små killyngel med microorm, og ande med variert for - selv om alle spiste med like stor appetitt vokste de som fikk både orm og annet for raskere enn de som nesten utelukkende levde på microorm). Jeg tror at sterke, friske brigittaer skulle klare seg fint med foret du gir de, så mulig de du har foreløpig er svake og eller syke på et eller annet vis. Ikke gi opp uansett, får du de over kneika er de superenkle å ha med å gjøre, og fantastisk fine i karet!
Takk for det
Har ikke tenkt å gi dem opp, selv om det er veldig fortvilende å finne døde fisk og ikke vite hva som er galt. Vannverdiene stemmer jo, og jeg tar alltid jevnlige vannbytter, har masse planter slik at de skulle trives, osv.
Det er jo mulig at jeg har vært veldig uheldig og fått svake eller syke individer.
Har medisinert karet nå, så det er jo en sjans for medisinen har fjernet sykdom om det var dette.
Helt ærlig så syns jeg mine ble flotte og rødere i fargen etter en uke eller noe, men så begynnte det plutselig å skrante..
Noen individer er flotte da, sterk rødfarge, mens noen er nesten gjennomsiktige.
Når jeg kjøper inn nye skal jeg følge bedre med i starten. Trodde jo alt gikk bra med disse..
Lurer på om den utløsende faktoren var at jeg reiste vekk i 3 dager. Trodde dette skulle gå bra. Har faktisk ikke tenkt på dette før, men om de allerede var litt skrantne, så kan jo dette ha gjort at de ikke har klart å komme seg ovenpå igjen..
Isåfall tror jeg faktisk at jeg venter med å kjøpe inn nye til etter sommerferien. Skal vekk en del småturer.
Tinwiniene jeg har er også veldig grådige på matfatet. Men pleier å fore dem i andre enden av karet først, og slippe ned mat der moskitoene får, og de som vil ha tar jo. De spiser selv bra tablettene jeg slipper ned til ancistrusene :P
Hvor har du kjøpt dine fra forresten?
Postet 22.05.10 kl 00:14
Jeg kjøpte mine på Midttun Åsane, det er eneste gang jeg har funnet de i butikk her i Bergen, og da kjøpte jeg likesågodt alle de hadde... Nå falt jo noen fra i starten, så jeg kan tenke meg jeg har ca 15 +. Kunne godt tenkt meg flere. Og så vurderer jeg å skaffe meg en av de andre små microartene til 160-literen.
Postet 22.05.10 kl 01:42
Postet 22.05.10 kl 01:52
Postet 23.05.10 kl 17:12